دانشگاه عدالت با هدف رفع دغدغه های بومی سازی علوم انسانی تاسیس شد

به گزارش  کنکوری ارشد دکترا به نقل از خبرنگار ایرنا، حجت الاسلام محمدحسین بیاتی روز یکشنبه در نشست خبری افزود: دانشگاه عدالت، مرکزی غیردولتی و غیر انتفاعی است که در راستای سند جامع علمی کشور و به منظور احیای فرهنگ و تمدن اسلامی – ایرانی با اهتمام آیت الله هاشمی شاهرودی، پس از طی مراحل قانونی در سال 1391 به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده است.
وی گفت: از مهمترین اهداف تاسیس دانشگاه عدالت می­توان به تقویت ارتباط بین حوزه و دانشگاه، بومی سازی علوم انسانی، توسعه پژوهش ­های بنیادی و کاربردی به منظور نظریه پردازی در رشته های مختلف علوم و معارف اسلامی، دستیابی به علم بومی (ایرانی ـ اسلامی) با نگاه انتقادی ـ علمی به نظریه های ترجمه ای در زمینه های علوم انسانی و نیز تلاش در راستای نشر فرهنگ اسلامی و معارف اهل بیت(ع) اشاره کرد.
بیاتی افزود: دانشگاه عدالت، فعالیت خود را با پذیرش دانشجو در چهار رشته دکترای علوم اقتصادی، حقوق خصوصی، حقوق کیفری و جرم شناسی، و فقه و مبانی حقوق اسلامی آغاز کرده و ­اکنون حدود 700 دانشجو در مقاطع تحصیلات تکمیلی دارد.
رئیس دانشگاه عدالت ادامه داد: پذیرش دانشجو، در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری از مهمترین برنامه های این دانشگاه محسوب می شود.
وی یادآور شد: برنامه های آموزشی و آیین نامه های مربوط به امور آموزشی، امتحانی و انضباطی و شرایط علمی پذیرش دانشجو و مدت دوره تحصیلی و نوع دانشنامه ای که به دانش آموختگان دانشگاه اعطا می شود، بر اساس ضوابط و مقررات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و دارای اعتبار کامل و مورد تایید وزارت مذکور است.
بیاتی خاطرنشان کرد: چند سالی است که ایجاد تحول در علوم انسانی و بومی سازی آن دغدغه عمومی بوده و سردمدار آن نیز رهبر معظم انقلاب است.
وی تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب بارها از مساله تقلیدی بودن و رکود علوم انسانی
ابراز نگرانی کرده اند اما متاسفانه تولید علوم در این زمینه تاکنون آنگونه که شایسته است، محقق نشده است.
رئیس دانشگاه عدالت ادامه داد: علوم انسانی پایه هدایت خط کلی سیر و حرکت جامعه است و اگر وارداتی باشد بطور حتم بنیان های فکری نیز وابسته به همان شیوه خواهد شد.
وی گفت: اکنون دانشجویان کشور با انبوهی از تئوری های قدرت، حاکمیت، مشروعیت و غیره آشنا می شوند که اغلب آنها با اندیشه های اسلامی همخوانی ندارند.
بیاتی افزود: دانشگاه عدالت در راستای همین دغدغه ها تاسیس شده و تمام همت خود را مصروف تولید محتوا در علوم انسانی کرده است.
وی ادامه داد: این دانشگاه از دو طریق آزمون سراسری ویژه دانشجویان و امتحان داخلی ویژه طلبه هایی که در سطح 3 حوزه باشند، دانشجو می پذیرد.
رئیس دانشگاه عدالت با اشاره با تالیف های کارگروه پژوهشی این مرکز علمی گفت: به تازگی کتابی با عنوان «فقه القضاء» را تالیف کرده ام که شرح فقهی در مورد قانون مجازات اسلامی است.
وی افزود: این کتاب به زبان عربی است، زیرا یکی از اهداف دانشگاه عدالت این است که تجربه موفق نظام جمهوری اسلامی ایران را در اسلامی کردن قوانین به سایر کشورهای عربی انتقال دهد.
بیاتی ادامه داد: امتیاز این کتاب آن است که دانشجویان همزمان با اینکه با یک متن فقهی آشنا می شوند، در حقیقت قانون فقهی جاری در کشور را نیز مطالعه می کنند.
رئیس دانشگاه عدالت خاطرنشان کرد: این کتاب را به شهدای مقاومت اسلامی و شهید عباس موسوی اهدا کرده ام تا پیامی باشد بر اینکه امروز جهاد در دو جبهه علمی و مقاومت اسلامی است.

Source: irna.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *