وزارت علوم اهتمام ویژه به برگزاری کرسی های آزاداندیشی دارد

به گزارش روز چهارشنبه خبرنگار کنکوری ارشد دکتری به نقل از حوزه دانشگاه ایرنا، محمد فرهادی با تاکید بر فرهنگ و مقولات فرهنگی در دانشگاه ها خاطر نشان کرد: دانشگاه چند بعد دارد؛ آموزش، پژوهش ، فناوری. بلاخره دانشگاه باید با جامعه مرتبط باشد،در این رابطه کارهای زیادی انجام شده و می شود.
وی که شب گذشته در شبکه رادیویی تهران و برنامه گفتاورد سخن می گفت با بیان اینکه تشکل های انجمن کانون های فرهنگی دانشجویی طی سال گذشته رشد خوبی داشته است، گفت: در سال 92 تعداد 2 هزار و 110 کانون فرهنگی داشتیم اما از ابتدای سال 95 به 3 هزار 142 رسیده است.
وی یادآور شد: در سال 92 تعداد 6 هزار 930 انجمن علمی دانشجویی وجود داشت اما در حال حاضر به 8 هزار و 700 مورد رسیده است.
فرهادی با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری بر همین موضوع گفت: برگزاری کرسی های آزاداندیشی که تعداد آنها رو به فزونی است، سال 94 به تعداد 400 رسیده و چهار ماه اول بیش از 100 کرسی آزاد اندیشی داشتیم.
وی گفت: در حال حاضر بیش از 5 هزار نشریه دانشجویی داریم که فعالیت های فرهنگی وعلمی را دنبال می کنند.
وزیر علوم در پاسخ به پرسش درباره افزایش صادرات محصولات دانش بنیان گفت: افزایش صادرات محصولات دانش بنیان از پارک های علم و فناوری است که هم اکنون به تعداد 39 پارک رسیده است.
وی اظهار داشت: در این پارک ها شرکت های دانش بنیان مستقر هستند؛ در سال 95 میزان صادرات محصولات دانش بنیان حدود 120 میلیون دلار بوده که رشد خوبی داشته است.
فرهادی با اشاره به این که در حال حاضر بیش از 4 میلیون و 800 هزار دانشجو مشغول به تحصیل هستند، افزود: از این تعداد دانشجو حدود 100 هزار دانشجوی دکتری و حدود 200هزار دانشجوی کارشناسی ارشد هستند. صندوق رفاه دانشجویان داریم که تسهیلات و وام های مختلف را در اختیار دانشجویان می گذارد.
وی ادامه داد: در سال تحصیلی 94 و 95 میزان تسهیلات و وام های دانشجویی ما نسبت به سال گذشته به میزان 110 درصد رشد داشته است؛ همچنین وام دکتری 400 درصد رشد و وام شهریه 200 درصد رشد داشته است.
وزیر علوم تحقیقات و فناوری وعده پرداخت هزینه 100 درصدی به دانشجویان دوره دکتری را داد و خاطر نشان کرد: با اعتباراتی که از طرف صندوق رفاه سال 95 تامین شده و بودجه ای که سازمان مدیریت و برنامه ریزی و بخشی از اعتبارات بانک گذاشته شده است؛ به 100 درصد دانشجویان دکتری هزینه پرداخته می شود، به طوری که ماهانه 750 هزار تومان برای اولین بار به دانشجویان تعلق می گیرد.
وی یادآور شد: سال گذشته به تمامی دانشجویان نتوانستیم پرداختی داشته باشیم؛ اما امسال اعتبارات در این زمینه تعیین شده است.
وی از افزایش درآمدهای صندوق رفاه دانشجویی خبر داد و افزود: درآمدهای صندوق افزایش یافته است، این صندوق سال 94 به میزان 78 درصد نسبت به سال گذشته درآمدش بیشتر بوده و حدود320 میلیادر تومان درآمد داشته است که البته بخشی از این درآمدها بدهی فارغ التحصیلان از 30 سال قبل بوده که با تمهیدات و تشویق هایی که گذاشته شد تسویه کردند و کمک خوبی به صندوق شد.
فرهادی خاطرنشان کرد: ذخیره استراتژیک صندوق رفاه 100 میلیارد تومان در سا ل94 و 95 اضافه شده که تسهیلات در اختیار دانشجویان بگذارند.

 

Source: irna.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *