اصلاح هرم هیأت علمی دانشگاه آزاد تا شهریور ۹۵

دانشگاه ازاد اسلامی

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تاکید کرد: توسعه کیفی با رعایت استانداردهای آموزش عالی جزء اولویت های اصلی دانشگاه است و باید مورد اهتمام جدی همه روسای واحدها و مراکز قرارگیرد . ما به هیچ عنوان خلاف استانداردهای آموزش عالی عمل نمی‌کنیم و واحدها تا شهریور ۹۵ فرصت دارند نسبت به اصلاح شاخص‌هایی چون هرم هیأت علمی اقدام کنند. بنابراین پس از این تاریخ، واحدها و مراکزی که چارچوب‌ها را رعایت نکنند، پذیرش دانشجوی آن‌ها را در آن رشته ها به صفر می‌رسانیم.

به گزارش سرویس دانشگاهی ایسنا، دکتر حمید میرزاده در مراسم اختتامیه هفتادمین اجلاس شورای مرکزی دانشگاه آزاد با بیان اینکه چهار عنصر هنر، خرد، گوهر و فرهنگ زمینه‌ساز اعتلای مقام انسانی است، گفت: گوهر به معنای ذات انسانی است، از آنجا که مأموریت اصلی هر دانشگاهی، انسان‌سازی است، باید به این چهار عنصر توجه داشته باشد.

دکتر میرزاده افزود: از آنجا که دانشگاه آزاد اسلامی مزین به نام اسلامی است، باید ارزش‌ها و منش‌ها اسلامی در آن حاکم باشد.

حتی با مخالفان خود مراودات فکری و فرهنگی داشته باشید
رییس دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه گفته‌های خود، به روسای واحدها و مراکز توصیه کرد برای پیشبرد امور دانشگاه با یکدیگر تعامل داشته باشند.

وی در این باره خاطرنشان کرد: حتی با مخالفان خود مراودات فکری و فرهنگی داشته باشید.

میرزاده با تأکید بر اینکه فرد فرهنگی، اهل تعامل است، افزود: معتقدم تا زمانی که فرهنگ یک جامعه اصلاح نشود، بسیاری از مشکلات جامعه قابل حل نخواهد بود. بیشتر گرفتاری‌های جامعه ما که به خاطر آن هزینه‌های گزافی نیز پرداخته‌ایم، ناشی از مشکلات فرهنگی است. بنابراین مسئولیت اصلی ما در دانشگاه پیش از هر امری، توسعه فرهنگی است.

رئیس بزرگترین دانشگاه حضوری جهان با اشاره به راه‌اندازی شورای راهبردی فرهنگی گفت: به دلیل اهمیت مسائل فرهنگی، این شورا جزو اولین شوراهای دانشگاه بود که با حضور جمعی از فرهیختگان و صاحبنظران حوزه فرهنگی و اجتماعی و پیگیری مستمر دکتر طه هاشمی تشکیل شد و پیشنهاد می‌کنم تمامی استان‌ها نسبت به راه‌اندازی و فعال کردن این شورا اقدام کنند.

اخلاق آکادمیک لازمه توسعه علمی است
دکتر میرزاده توجه به مسائل اخلاقی را از مهمترین وظایف مدیران و مسئولان دانشگاهی دانست و گفت: اخلاق آکادمیک لازمه توسعه علمی است. مسئولان دانشگاهی باید سعی کنند رفتارهایی در شأن دانشجویان با آنها داشته باشند.

وی با اشاره به حضور ۲۰۰هزار دانشجو از خانواده شاهد و ایثارگر در دانشگاه آزاد اسلامی گفت: طبق آمار حدود ۷۴درصد از دانشجویان خانواده شاهد و ایثارگر در دانشگاه آزاد اسلامی تحصیل می‌کنند، از سوی دیگر برابر آمار ارایه شده ۸۰۰ هزار بسیجی نیز تاکنون از این دانشگاه فارغ‌التحصیل شده‌اند که مایه مباهات است.

دکتر میرزاده با اشاره به ۳۰ دانشجوی شهید مدافع حرم در دانشگاه آزاد اسلامی گفت: تمامی مسئولان دانشگاهی باید ضمن تکریم نسبت به دلجویی و رفع مشکلات خانواده‌های این دانشجویان شهید اقدام کنند.

اخذ تصمیمات مهم و تأثیرگذار در کمیسیون‌های تخصصی اجلاس
وی با اشاره به اخذ تصمیمات مهم و تأثیرگذار در کمیسیون‌های تخصصی اجلاس خاطرنشان کرد: تعییین تکلیف پرونده‌های جذب سنوات گذشته یکی از تصمیمات مهمی بود که در کمیسیون آموزش و تحصیلات تکمیلی اخذ شده است و سازمان مرکزی دانشگاه نیز تمامی سعی خود را در این موضوع مبذول خواهد داشت.

رییس دانشگاه آزاد اسلامی با تأکید بر اینکه یکی از مهمترین وظایف اعضای هیأت علمی تولید علم است، گفت: در بسیاری از کشورهای خارجی، اساتید موظفند سالانه ۵ مقاله ISI تولید کنند، اگرچه چنین مقررات سختگیرانه‌ای در ایران وجود ندارد اما از اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی انتظار می‌رود به این موضوع مهم توجه داشته باشند.

وی دانشگاه آزاد اسلامی را همچون نور دانش الهی خواند و گفت: در این سال‌ها افرادی که اراده کرده‌اند این نور را خاموش کنند، موفق نشدند. آن‌ها باید بدانند این نور خاموش‌ناشدنی است.

میرزاده از روسای واحدها خواست به ماموریت‌گرایی دانشگاه آزاد اسلامی توجه کنند. وی افزود: طبق برنامه ششم توسعه دانشگاه، باید میزان وابستگی به شهریه در دانشگاه تا پایان سال ۹۹ به ۶۰درصد کاهش پیدا کند. به همین دلیل فعالیت‌هایی چون تاسیس شرکت‌های دانش‌بنیان، مراکز رشد، ایجاد شهرک‌های شفا و به موازات آن جذب اعضای هیأت علمی و توجه به طرح‌هایی چون ساها، باید مورد توجه قرار گیرد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی از معاونت پژوهش و فناوری خواست از سال آینده امکان فرصت مطالعاتی خارج از کشور را برای دانشجویان دکتری فراهم کند و از واحدها خواست این مسئله را به عنوان یک سرمایه‌گذاری تلقی کنند.

میرزاده بر توجه و استفاده از اعتبارات پژوهشی تأکید کرد و گفت: همه واحدها باید از این فرصت استفاده کنند و ماموریت‌گرایی خود را ارتقا دهند، چرا که هر رساله دکتری می‌تواند یکی از مشکلات جامعه را حل کند.

وی به راه‌اندازی پژوهشگاه مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی از سال آینده اشاره کرد و گفت: این پژوهشگاه در راستای تأکید مقام معظم رهبری بر امر پژوهش‌محوری و تأکید آیت‌الله ‌هاشمی رفسنجانی و دکتر روحانی بر تاسیس پژوهشگاهی به موازات دانشگاه آزاد اسلامی، ایجاد شده است.

میرزاده از راه‌اندازی شبکه ملی نخبگان و تاسیس ستاد مرکزی آن در پژوهشگاه مرکزی آزاد اسلامی خبر داد و گفت: این شبکه شامل پژوهشگران برتر و آزمایشگاه‌های مجهز دانشگاه است و هدف آن تقویب ارتباط با بخش خدمات و صنعت و همچنین تقویت ارتباط با پژوهشگران خارج از دانشگاه است.

وی از روسای واحدها خواست پژوهشگران برتر واحدها و آزمایشگاه‌های دارای امکانات را به معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه معرفی کنند و تأکید کرد شبکه نخبگان، ارتباط پژوهشگران با واحدهای مربوطه خود را قطع نخواهد کرد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی همچنین راه‌اندازی کشاورزی گلخانه‌ای در واحدهایی که امکان آن را دارند، خواسته رئیس هیأت امنای مرکزی دانشگاه آزاداسلامی دانست و گفت: حدود ۳هزار هکتار زمین کشاورزی و ۱۲۰۰ لیتر برثانیه آب در اختیار دانشگاه آزاد اسلامی قرار دارد و اگر واحدها از این ظرفیت استفاده کنند، می‌توانند به درآمدزایی مناسبی دست پیدا کنند.

استفاده گردشگری از فضاهای خوابگاهی و دانشگاهی بلااستفاده دانشگاه آزاد اسلامی
دکتر میرزاده به فضاهای خوابگاهی و دانشگاهی بلااستفاده دانشگاه در شرایط کمبود دانشجو اشاره کرد و گفت: واحدها می‌توانند از این ظرفیت برای راه‌اندازی تورهای گردشگری استفاده کنند. یک شرکت گردشگری هم زیر نظر شورای اقتصاد دانش‌بنیان دانشگاه تأسیس شده و در همین زمینه قراردادی با سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی امضا شده است.

وی مسئله محیط‌زیست را از مسائل مورد توجه و تأکید مقام معظم رهبری، آیت‌الله‌ هاشمی رفسنجانی و دولت خواند و گفت: دانشگاه آزاد اسلامی می‌تواند در همین راستا پروژه‌های زیست‌محیطی جدید تعریف کند یا برای اجرای پروژه‌های پژوهشی قبلی اقدام کنند و به حل مشکلات زیست‌محیطی کشور کمک کنند.

جذب استاد خارجی برای توسعه علمی
میرزاده همچنین تأکید کرد: دانشگاه آزاد اسلامی باید به سمت جذب دانشجویان خارجی حرکت کند. بیشتر دانشجویان خارجی فعلی ما افغان و عراقی هستند و ما به جذب دانشجویان خارجی توجه نکرده‌ایم.

وی همچنین از امکان جذب استادان خارجی خبر داد و از واحدها خواست برای توسعه علمی حتی برای یک ترم نیز از این استادان دعوت و استفاده کنند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی به برخی انتقادات درباره تولید انبوه فارغ‌التحصیلان بیکار اشاره کرد و گفت: آیا ضرر یک فرد بیکار و بی‌سواد بیشتر است یا یک فرد تحصیلکرده؟ هرچه جامعه‌ای فرهیخته‌تر باشد، میزان ناهنجاری‌های آن کمتر خواهد شد. از سوی دیگر بسیاری از دانشجویان کارشناسی‌ارشد و دکتری ما شاغل هستند. دانشگاه آزاد اسلامی همچنین بسیاری از فارغ‌التحصیلان دکتری دیگر دانشگاه‌ها را به عنوان هیأت علمی جذب کرده است.

وی همچنین از بی‌تفاوتی برخی منتقدان درباره خروج متقاضیان تحصیلات تکمیلی از کشور انتقاد کرد و آن را در تضاد با مسئولیت اجتماعی دانست.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی همچنین از واحدها خواست با توجه به تأکید رئیس هیأت امنا و هیأت موسس دانشگاه، ویدئوکلیپی بین ۵ تا ۷ دقیقه‌ای برای معرفی دستاوردهای خود تهیه کنند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی به برخی انتقادات درباره تولید انبوه فارغ‌التحصیلان بیکار اشاره کرد و گفت: آیا ضرر یک فرد بیکار و بی‌سواد بیشتر است یا یک فرد تحصیلکرده؟ هرچه جامعه‌ای فرهیخته‌تر باشد، میزان ناهنجاری‌های آن کمتر خواهد شد. از سوی دیگر بسیاری از دانشجویان کارشناسی‌ارشد و دکتری ما شاغل هستند. دانشگاه آزاد اسلامی همچنین بسیاری از فارغ‌التحصیلان دکتری دیگر دانشگاه‌ها را به عنوان هیأت علمی جذب کرده است.

وی همچنین از بی‌تفاوتی برخی منتقدان درباره خروج متقاضیان تحصیلات تکمیلی از کشور انتقاد کرد و آن را در تضاد با مسئولیت اجتماعی دانست.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی همچنین از واحدها خواست با توجه به تأکید رئیس هیأت امنا و هیأت موسس دانشگاه، ویدئوکلیپی بین ۵ تا ۷ دقیقه‌ای برای معرفی دستاوردهای خود تهیه کنند.

وی به برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان اشاره کرد و گفت: با صدور بخشنامه‌ای ضمن تاکید بر ممنوعیت استفاده از امکانات دانشگاه در انتخابات به نفع احزاب یا اشخاص در این زمینه از همه واحدها خواسته‌ایم له یا علیه هیچ فرد یا حزب و گروه خاصی موضع‌گیری نداشته باشند و از آن‌ها حمایت نکنند. البته واحدها می‌توانند به برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی از هر دو گروه برای سخنرانی دعوت کنند.

به گزارش مرکز حوزه ریاست و روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، توجه به ورزش، تمرکززدایی و توسعه فناوری اطلاعات در دانشگاه آزاد اسلامی از دیگر مواردی بود که دکتر میرزاده به آن‌ها اشاره کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *