اهداف اقتصاد مقاومتی با کوچک سازی آموزش عالی محقق می شود

به گزارش روز پنجشنبه پایگاه اطلاع رسانی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، معاونان آموزشی دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور در چهل و نهمین نشست خود در تهران حمایت دانشگاه ها را از سیاست ها و اقدامات دولت تدبیر و امید اعلام کردند.
معاونان آموزشی دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور در بیانیه پایانی این نشست، تاکید کردند: کوچک سازی و چابک سازی آموزش عالی امر اجتناب ناپذیری برای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی است و به همین دلیل لازم است اجرای طرح ساماندهی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی در اولویت قرار گیرد.
در این بیانیه آمده است: به رغم همه محدویت ها و کمبودها، تامین امکانات لازم برای ارتقای کیفیت آموزش عالی کشور با توجه به تحولات علمی و فناوری بر مبنای آینده نگری و آینده پژوهی از ضرورتی اجتناب ناپذبر برخوردار است.
معاونان آموزشی دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور در این بیانیه تاکید کرد: با وجود چنین امکاناتی است که می توان انتظار داشت از ظرفیت ها و توانمندی های بالقوه آموزش عالی، حداکثر استفاده برای حضور دانشگاه های بین المللی و حضور دانشمندان ایرانی در صحنه جهانی فراهم آید و قرار گرفتن نام دانشگاه های کشور در ردیف برترین دانشگاههای جهان تحقق یابد.
در ادامه این بیانیه آمده است: با توجه به روند جهانی تحولات فناوری، خصوصا در ابعاد آموزش الکترونیکی، با هدف گسترش عدالت اجتماعی و انعطاف پذیری در آموزش، همراه با نظارت علمی و هدفمند باید مورد تاکید قرار گیرد.
معاونان آموزشی دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور تاکید کردند: اقدامات انجام شده در راستای کوتاه شدن نسبی زمان جذب اعضای هیات علمی باید با جدیت دنبال شود و در ساختار و فرآیند جذب اعضای هیات علمی به عنوان اثرگذارترین عامل توسعه علمی کشور بازنگری اساسی شود.
در این بیانیه آمده است: رعایت شاخص های درک اخلاق حرفه ای، خلاقیت، قدرت تفکر انتقادی و نوآوری در تدوین متون برنامه های آموزشی و درسی دانشگاه ها بیش از بیش مورد توجه قرار گیرد و برنامه های آموزشی دانشگاهی باید در راستای نیازهای جامعه به ویژه اشتغال جوانان، دانش بومی و تربیت نیروی مورد نیاز بازار کار، طراحی و تدوین شود.
این بیانیه صراحت دارد: طرح آمایش آموزش عالی ایران باید از این پس مبنا و محور تهیه و اجرای طرح های توسعه و ساماندهی و ارتقاء جایگاه و منزلت آموزش عالی قرار گیرد.
معاونان آموزشی دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور در بیانیه خود نوشتند: با توجه به تدوین طرح مدیریت منطقه ای، لازم است مشارکت و حضور فعال مدیران آموزش عالی در مناطق مورد توجه جدی قرار گیرد و جریان تفویض اختیار بر اساس برنامه ای تدریجی و هدفمند از طریق شوراهای منطقه ای به اجرا گذاشته شود.

Source: irna.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *