مسؤولان دانشگاه صنعتی شریف و گروهی از متخصصین و دانشمندان استرالیایی در زمینه ایجاد مرکز تحقیقات مشترک آب میان دو کشور ایران و استرالیا مذاکره و توافق کردند.

به گزارش کنکوری ارشد دکتری به نقل از ایسنا، تیم ۷ نفره دانشگاه ملبورن متشکل از متخصصین و دانشمندان استرالیایی برای بررسی زمینه‌های همکاری با دانشگاه صنعتی شریف به منظور حل مسائل مربوط به بحران آب به ایران سفر کرد.

نشست مشترک دانشمندان استرالیایی با رییس و استادان دانشگاه صنعتی شریف، ظهر امروز هفتم شهریورماه در محل معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد.

در این جلسه ضمن معرفی دانشگاه شریف توسط دکتر فتوحی، رییس این دانشگاه و دکتر موقر، مدیر دفتر امور بین‌الملل دانشگاه مذاکراتی نیز در خصوص همکاری مشترک بین کشور ایران و استرالیا در زمینه مسائل مربوط به آب و تأسیس مرکز تحقیقات مشترک آب ایران و استرالیا صورت گرفت و در ادامه جلسه نیز زمینه‌های همکاری بیشتر این دو کشور مورد بررسی قرار گرفت. همچنین پس از پایان جلسه معارفه، کارگاهی جهت معرفی دریاچه ارومیه برای آشنایی با این دریاچه برگزار شد.

بر اساس اعلام روابط عمومی دانشگاه شریف،‌ جلسات با متخصصین و کمیته‌های ملی آب و بازدید از حوضه دریاچه ارومیه از جمله برنامه‌های در نظر گرفته شده برای این تیم است.

بر اساس این گزارش، صندوق علوم و تحقیقات مشترک استرالیا و چین (ACSRF) از دیگر همکاری‌های صورت گرفته توسط این هیات است. صندوق علوم و تحقیقات مشترک استرالیا و چین که بطور مشترک توسط حوزه صنعت، نوآوری و علوم استرالیا و وزارت علوم چین مدیریت می‌شود، از علوم استراتژیک، تکنولوژی و همکاری‌های نوآورانه با منافع مشترک استرالیا و چین حمایت می‌کند. به طور کلی ACSRF در سه موضوع مراکز تحقیقاتی مشترک، سمپوزیوم‌های آکادمی علوم استرالیا و چین و تبادل دانشمندان جوان همکاری‌های بین دو کشور را تسهیل می‌بخشد و از آن‌ها حمایت می کند.

همچنین مرکز تحقیقات مشترک مدیریت حوضه رودخانه‌ای استرالیا و چین منجر به ایجاد ظرفیت‌های جدیدی در راستای اولویت‌های ملی در زمینه مدیریت منابع آب هر دو کشور از جمله مدیریت آب حوضه آبریز، بهره‌وری آب جوامع پایدار روستایی، محیط زیست پایدار و ظرفیت فنی و تحقیقاتی در این مناطق شده است.

از همکاری‌های کلیدی این مرکز می‌توان به توسعه برنامه‌های تحقیقاتی مشترک فراسازمانی، نمایش تکنولوژی‌های نو در مدیریت منابع آب و ایجاد همکاری‌های توانمند بین محققان و فعالان اقتصادی در زمینه آب (ارتباط دانش و صنعت) اشاره کرد.