تاکید وزیرعلوم بر پایش سلامت محققان آزمایشگاه های دانشگاهی

به گزارش خبرنگار علمی کنکوری ارشد دکتری به نقل از ایرنا، دکتر ‘محمد فرهادی’ در پیامی به مناسبت برگزاری سمینار استقرار نظام بهداشت، ایمنی و محیط زیست (HSE ) در آزمایشگاه های علمی که صبح امروز چهارشنبه در پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی ایران گشایش یافت، ضمن گرامیداشت خاطره شهیدان بزرگوار، رجایی و باهنر تاکید کرد: در جهان امروز پیشرفت و توسعه کشورها بر پایه علم و دانش استوار است و رسیدن به این جایگاه رفیع نیاز به نیرویی کارآمد دارد.
وزیر علوم در ادامه پیام خود به نقش ممتاز محققان ایرانی در توسعه علمی دنیا اشاره کرد و یادآور شد: متخصصان ایرانی در همه زمینه های علمی از جمله دانش هسته ای، پزشکی، فنی و مهندسی، کشاورزی و همچنین سلول های بنیادی افتخارات بزرگی را نصیب جامعه علمی کشور و جهان کرده اند و تحقیقات آنها برای کشور عزیزمان مایه مباهات است.
در این پیام از اعضای هیات علمی، دانشجویان و کارشناسان فنی آزمایشگاهها به عنوان نیروهای پشتیبان نظام علمی کشور یاد شده است که با وجود انواع خطرات محیطی و آلودگی ها، بی توقع و صادقانه به نظام علمی کشور خدمت کرد اند.
فرهادی توجه به سلامت این نیروها را از اولویت های اصلی وزارت علوم برشمرد و خواستار تلاشی مجدانه برای تحقق سلامت روحی و روانی و آرامش و امنیت این افراد در دانشگاه ها و مراکز پژوهش و فناوری شد.
وی در ادامه پیام خود افزود: خوشبختانه توجه دولت تدبیر و امید به بنیادی ترین مسائل مربوط به نیروی انسانی و قرار گرفتن نظام HSC(بهداشت، ایمنی و محیط زیست) در سرلوحه برنامه های آن توجه داشته که نه تنها محیط پاک، سالم و بدون آلودگی را برای افراد درون آزمایشگاه ها و کارگاه ها فراهم می سازد، بلکه در حفظ سلامت عموم جامعه نیز مؤثر است.
وزیر علوم خاطرنشان کرد: هر چند سمینار ایمنی، بهداشت و محیط زیست یک روزه است اما انتظار می رود در این زمان اندک، مهم ترین اصول محیط زیستی آموزش داده شود زیرا اگر موضوع نظام بهداشت، ایمنی و محیط زیست به درستی در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی آموزش داده شود، خدمتی بزرگ به جامعه شده است چراکه معتقدیم دانشجویانی که از این مراکز فارغ التحصیل می شوند، سفیران نشر ایمنی، بهداشت و محیط زیست در جامعه خواهند بود.
وی حفظ محیط زیست را یکی از موضوعات بسیار مهم کشور دانست و تاکید کرد که پیاده سازی صحیح آن متضمن سلامت جامعه است.
فرهادی به مسوولان و رؤسای دانشگاهها و مراکز پژوهش و فناوری کشور تاکید کرد با الهام از سیاستهای کلی محیط زیست ابلاغ شده از سوی مقام معظم رهبری، موضوع بهداشت، ایمنی و محیط زیست (HSE) را مورد توجه جدی قرار دهند و در اجرایی کردن آن بکوشند.
وی همچنین از روسای دانشگاه ها و پژوهشگاه ها خواست به صورت ماهیانه بخش های مختلف اعم از ساختمانهای اداری، آموزشی، کارگاه ها و آزمایشگاه ها را پایش کرده و برای پیشگیری از بروز حوادث احتمالی آنها پیش بینی های لازم را داشته باشند.
وزیر علوم ضمن تاکید بر ضرورت نظارت کامل روسای دانشگاه ها و مراکز پژوهش و فناوری نسبت به اجرای دستورالعمل های صادره در زمینه بهداشت، ایمنی و محیط زیست (HSE) به آنها توصیه کرد این موضوع را جزو اولویت های کاری خود قرار دهند تا از بروز حوادث ناگهانی که موجب خطر آفرینی برای نیروی انسانی و ایجاد آلودگی های زیست محیطی است، جلوگیری شود.
پیگیری و اهتمام لازم در تأمین اعتبارات مورد نیاز در جهت استقرار نظام HSE (نظام بهداشت، ایمنی و محیط زیست) در آزمایشگاه ها و کارگاه ها نیز از دیگر تاکیدات وزیر علوم در این پیام بود.
اولین سمینار استقرار نظام بهداشت، ایمنی و محیط زیست در آزمایشگاه های مرکزی و کارگاه های دانشگاه ها، پژوهشگاه ها، مراکز پژوهشی و پارک های علم و فناوری با حضور دکتر ‘وحید احمدی’ معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، جمعی ازمدیران این وزارتخانه و روسای آزمایشگاه های مرکزی مراکز علمی در محل پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی درحال برگزاری است.

 

Source: irna.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *