تشکیل کارگروه بهداشت، ایمنی و محیط زیست در 150 دانشگاه و مرکز پژوهشی

به گزارش کنکوری ارشد دکتری به نقل از خبرنگار علمی ایرنا، دکتر ‘وحید احمدی’ روز چهارشنبه در اولین سمینار استقرار نظام بهداشت، ایمنی و محیط زیست HSE در آزمایشگاههای مرکزی و کارگاه های دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی کشور اظهار داشت: معاونت پژوهشی وزارت علوم از آغاز فعالیت دولت یازدهم اقدامات مهم و اساسی را برای استقرار نظام سلامت، ایمنی و محیط زیست آزمایشگاه ها و نهادینه شدن این نظام در پیش گرفت و این نظام در دولت یازدهم متحول شد.
با دستیابی به مرجعیت علمی را نیازمند برنامه ریزی اصولی و دقیق و فراهم ساختن زیرساخت ها و قوانین لازم دانست و گفت: نیروی انسانی متخصص، کارآمد و توانمند اعم از اعضای هیات علمی، دانشجویان، محققان و کارشناسان از ارکان مهم نظام علمی کشور محسوب می شوند که نقش مهمی در تحقق مرجعیت علمی و شتاب حرکت علمی برعهده دارند.
وی تجهیز مراکز و موسسات پژوهشی، آزمایشگاهها و کارگاه ها، ایجاد شبکه های علمی به هم پیوسته و ابزارهای ارتباطاتی و محاسباتی را از دیگر ارکان نظام علمی کشور برشمرد.
دبیرکل شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری (عتف) از تشکیلات و نظامات حقوقی و قانونی به عنوان دیگر رکن کلیدی تحقق فعالیت های علمی یاد کرد و گفت: وزارت علوم در دولت یازدهم برای تقویت هر سه رکن لازم برای فعالیتهای علمی تلاش کرده است.
وی تاکید کرد: برای دستیابی به مرجعیت علمی، چیزی به جز حرکت نظام مند نمی تواند ما را به سرمنزل مقصود برساند.
احمدی با بیان اینکه آزمایشگاه های علمی از عناصر مهم پژوهش هستند بر ضرورت استقرار نظام بهداشت، ایمنی و محیط زیست در این مراکز تاکید کرد.
معاون وزیر علوم ادامه داد: کار کردن با مواد و تجهیزات آزمایشگاهی به طور طبیعی خطراتی برای انسان دارد که باید با رعایت اصول ایمنی، استانداردها و استقرار نظام ایمنی، سلامت و محیط زیست آنها را به حداقل رساند.
وی تصریح کرد: استقرار نظام ایمنی، سلامت و محیط زیست باید به یک مطالبه جدی پژوهشگران و کارشناسان دانشگاهی ما تبدیل شود و معاونان پژوهشی با نظارت و ارزیابی مستمر، اجرایی شدن آن را در دانشگاهها و مراکز پژوهشی کشور پیگیری کنند.
احمدی به عضویت هزار و 300 آزمایشگاه و 150 دانشگاه و مرکز پژوهشی در شبکه آزمایشگاه های علمی ایران (شاعا) اشاره کرد و گفت: این مراکز، تجهیزات و امکانات آزمایشگاهی خود را در شبکه شاعا به اشتراک گذاشته اند و به این ترتیب، یک مجموعه هم افزا و به هم پیوسته شکل گرفته است.
به گفته وی تاکنون 15 دانشگاه برنامه نظام سلامت، ایمنی و محیط زیست( HSE) خود را تدوین کرده اند، 30 دانشگاه و مرکز رشد علم و فناوری نیز اصلاحات ایمنی را در آزمایشگاه های خود انجام داده اند و 60 دانشگاه و مرکز پژوهشی نیز مطالعات استقرار این نظام را فراهم کرده اند.
وی ایجاد نظام رتبه بندی آزمایشگاه های علمی و شرکت های تولید کننده تجهیزات آزمایشگاهی را از دیگر اقدامات صورت گرفته در وزارت علوم دولت یازدهم به منظور توسعه و استانداردسازی خدمات علمی آزمایشگاهی عنوان کرد.

Source: irna.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *