قائم‌مقام وزیر در امور بین‌الملل و رییس مرکز همکاری‌های علمی بین‌المللی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از صدور مجوز سه دوره مشترک همکاری‌های علمی بین‌المللی با کره‌جنوبی و دو کشور اروپایی در سه ماهه اول سال ۹۵ و اجرای آن در مهرماه خبر داد.

به گزارش کنکوری ارشد دکتری به نقل از ایسنا، دکتر حسین سالارآملی روز دوشنبه، ۱۵ شهریورماه در نهمین نشست معاونان و مدیران بین‌الملل دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی و پژوهشی و پارک‌های علم و فناوری منتخب که با حضور دکتر محمد فرهادی وزیر علوم، دکتر مجید تخت روانچی معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه، دکتر وحید احمدی معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم و جمعی از مدیران بین‌الملل دانشگاه‌ها برگزار شد، با اشاره به پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های علمی کشور گفت: هنوز آنطور که باید، ایران در عرصه بین‌الملل حضور فعال علمی ندارد.

دکتر سالار آملی با بیان اینکه یکی از پایه‌های مهم توسعه، پیشرفت علم و فناوری در کشور است، گفت: بعد از رنسانس حدود ۴۰۰ سال کشورهای غربی بر مرکب علم و فناوری سوار بوده‌اند و اگر ایران نیز به کشورهای پیشگام علم بپیوندد، سال‌های طولانی می‌تواند در این عرصه بتازد.

وی با اشاره به اینکه بین‌المللی‌سازی در عرصه علم و فناوری یک برنامه مستقل نیست، گفت: برای بین‌المللی شدن در این عرصه با بخش‌های مختلف کشور همچون اقتصادی، امور خارجه و امور امنیتی باید در تعامل بود.

قائم‌مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل ادامه داد: در سال ۹۴ تلاش کردیم از لایه اول تعامل که شامل رفت‌وآمد و توافقنامه بود، به لایه‌های عمقی‌تر که شامل پروژه‌های مشترک بین ایران و اساتید خارجی و برگزاری دوره‌های مشترک در مقطع دکتری و جذب دانشجویان خارجی بود، نفوذ کنیم و در همین راستا رؤسای ۱۲ دانشگاه بزرگ روسیه مهرماه امسال به ایران می‌آیند و همکاری‌های مشترک خواهند داشت.

دکتر سالارآملی همچنین همکاری مؤسسه ماکس‌پلانک با ایران را که ۸۳ شعبه در آلمان و کشورهای مختلف دارد و در بالاترین سطوح علم و فناوری جهان قرار دارد، مثبت ارزیابی کرد.

وی با بیان اینکه در دوره پسابرجام بستر تعاملات بین‌المللی برای ایران فراهم شده، استفاده از این فرصت را بسته به همت مسؤولین در کشور دانست و گفت: اگر تا ۱۰ سال دیگر، ۱۰ درصد از پروژه‌های علمی کشور بین‌المللی شود، به توفیق بزرگی دست یافته‌ایم.