ماراتن پراسترس امتحانات به کام دانشجویان زیرک شیرین میشود نه درسخوان!
همه ما دوستانی داشتهایم که بسیار درسخوان بودند؛ اما چون نمیدانستند که قبل از شروع امتحان چه کنند، در ماراتن امتحانات از دانشجویان متوسط هم جا میماندند.
به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، فصل امتحانات از بارزترین زمانها جهت به کارگیری یک برنامه ریزی منسجم به شمار میآید؛ زیرا بدون برنامه ریزی دقیق نمیتوان به هدف دلخواه رسید که در این حالت با نداشتن برنامه ریزی دقیق دچار روزمرگی میشویم و با انجام مطالعات پراکنده انگیزههای خود را ضعیف میسازیم که محصول آن اضطراب و نگرانی در دانشجویان است.
محمدرضا ناصري از دانشجويان دانشگاه شهرکرد در گفتوگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، در خصوص امتحانات و شيوههاي رايج تقلب گفت: رايجترين شيوههاي تقلب، نگاه کردن از روي برگه بغل دستی، همراه داشتن يادداشت های غيرمجاز و گفتگو در جلسات امتحانی است.
ناصری ادامه داد: به نظر من بين دانشجويان پسر و دختر تفاوتی در ميزان تقلب وجود ندارد، من معتقدم عوامل متعددی باعث می شود که دانشجويان در امتحانات از تقلب استفاده کنند که از جمله آن می توان عوامل روانشناختی، اجتماعی، آموزشی، نقش همسالان و عوامل نظارتی را نام برد.
وی در ادامه گفت: نهايتاً امتحانات به کام دانشجويان زيرک شيرين مي شود نه درسخوان؛ البته منظورم از زيرک دانشجويانی نيست که از تقلب استفاده می کنند.
این فعال دانشجویی با بیان اینکه منظور از دانشجويان زيرک دانشجويانی است که تکنيک های ايام امتحانات و تکنيک های درس خواندن را هم خوب می شناسند و هم خوب به کار می گيرند، خاطرنشان کرد: بعضاً ما دوستانی داشته ايم که بسيار هم درسخوان بودهاند؛ اما چون نمی دانستند که قبل از شروع فرايند امتحان چه کنند يا نحوه درستی از مطالعه را انتخاب نمی کردند، در ماراتن امتحانات از دانشجويانی که در سطح متوسط بوده اند، جا مانده اند.
ناصری در ادامه به برخی از تکنيک های مطالعه که در کارگاه های مشاوره تحصيلی اشاره کرد و گفت: توصيه من به دانشجويان اين است که اولاً به روند آزمونهای قبل توجه کنند.
يکي از مهمترين مواردی که بايد برای مطالعه مطالب بررسی کنيد، مطالبی هستند که در آزمونهای ترمهای قبل مورد سئوال قرار گرفتهاند، اين مطالب احتمالا مهمترين بخش درس را تشکيل می دهند و بايد تسلط دانشجویان بر روی آنها بالا باشد، همچنین دانشجویان باید به نقاط ضعف و قوت خود در اين مطالب توجه ويژهای داشته باشند و سعی کنند که حتما روی آنها کار کنند.
این فعال دانشجویی با اشاره به اینکه دومین موضوع این است که دانشجویان باید مطمئن باشند مطالعه به تنهايي کمک زيادي به آنها براي موفقيت در آزمون نخواهد کرد، اضافه کرد: حتما از هر مبحث، چند نمونه سئوال حل کنيد، از دست به قلم شدن نترسند؛ چون همين عامل به تنهايی می تواند تا حد زيادی خيالشان را بابت قبولی در امتحان راحت کند، اگر حل تمرين به اندازه کافی نباشد و صرفا به مطالعه بسنده شود، احتمال فراموشی مطالب در جلسه امتحان فوقالعاده زياد خواهد بود.
ناصری گفت: هر درسی نحوه مطالعه خاص خود را دارد، حتما از خلاصه کردن مطالب مهم استفاده شود، در دروس تحليلی باید برای افزايش تعداد تمرينهایی که حل میشود، تلاش کرد و در دروس حفظی و مفهومی از خلاصهنويسی برای کاهش حجم دروس استفاده شود. وی بیان کرد: نکته سوم اينکه، قبل از شروع مطالعه براي مباحث مختلف براساس حجم و اهميت آنها يک زمان مشخص تعيين شود و باید دانشجو تمام تلاش خود را انجام دهد تا مطالعه در زمان تعيين شده به پايان برسد، فراموش نشود که زماني را براي حل تمرين اختصاص داده شود، در ساعات پايانی شب امتحان ابدا به مطالعه مطالب جديد پرداخته نشود و اگر استرس وجود داشت کمی به حل تمرين و بررسی سئوالات بپردازند.
دانشجوی دانشگاه شهرکرد با تاکید بر اینکه از تکنيکهای حافظه و مطالعه استفاده شود، گفت: باید از نحوه عملکرد مغز مطلع شد و با استقاده از اصول حفظ کردن مطالب سعی شود ذهن را به طبقهبندی مطالب عادت داد.
در آخر لازم به ذکر است، اندکی اضطراب برای زندگی ضرورت دارد و گاهی همین اضطراب به معنای این است که مطالعه دروس به خوبی انجام گرفته؛ هرچند ممکن است در ابتدا هنگام مواجه با برگه امتحان فکر کنید که بر مطالب تسلط ندارید؛ اما در صورتی که برنامه ریزی صحیح صورت گرفته باشد، اضطراب ایجاد شده نتیجه مطلوبی را در انتهای امتحانات به همراه دارد.