استفاده از دانش بیوتکنولوژیک، راه تامین مواد غذایی کشور است

دانش بیوتکنولوژیک
به گزارش ایرنا، محمود تولایی دوشنبه شب در همایش سم، ارگانیک، تراریخته که در دانشگاه صنعتی شاهرود برگزار شد، افزود: بر اساس سند چشم انداز توسعه کشور باید به مرحله تولید 300 میلیون تن غذا برسد در حالی که اکنون این میزان کم تر از 90 میلیون تن است.
وی با بیان اینکه بین 35 تا 45 درصد نیاز سبد غذایی کشور از کشاورزی متداول و رایج تامین می شود، اضافه کرد: 55 درصد کالری غذایی وابسته به واردات است و بیش از 90 درصد این واردات محصول های تراریخته است.
رییس انجمن ژنتیک ایران با اشاره به افزایش هیجانات اجتماعی درخصوص محصولات تراریخته گفت: این بحث ها زمانی افزایش یافت که صحبت از تولید ملی این محصولات بود.
تولایی با بیان اینکه محصولات تراریخته 20 سال است در سبد غذایی ایرانیان قرار دارد، افزود: روش کشورهایی چون آمریکا این است که علاوه بر جلوگیری از انتقال فناوری، از درون کشورهای در حال توسعه نیز فشار وارد کنند.
رییس انجمن ژنتیک ایران تاکید کرد: در برنامه ششم توسعه، بندی درخصوص تبدیل پژوهش به فناوری وجود دارد تا به مرحله تجاری سازی تبدیل شده و در زندگی مردم تاثیر گذار باشد.
تولایی در ادامه بیان کرد: برخی می گویند باید برای استفاده از یک فناوری چندین سال صبر کرد تاضررهای احتمالی آن معلوم شود در حالی که محصولات تراریخته 20 سال در کشور مصرف می شود و اگر قرار باشد برای هر فناوری 20 سال صبر کرد که با این سرعت پیشرفت فناوری باید مصرف کننده باشیم.
وی بیان کرد: سالانه 50 هزار دانشجوی گرایش های مرتبط با کشاورزی و غذا فارغ التحصیل می شوند و در صورت استفاده نکردن از فناوری های نو، برای چه باید این تعداد دانشجو و 25 دانشگاه و مرکز تحقیقاتی در حوزه کشاورزی در کشور وجود داشته باشد؟
رییس انجمن ژنتیک ایران با بیان اینکه بیش از دو سوم زمین های کشور قابل کشت نیست، اضافه کرد: بعضی افراد می پرسند چرا در اروپا محصولات تراریخته کشت نمی شود؛ باید به آنان پاسخ داد که کشت محصولات مقاوم به تنش شوری و خشکی مشکل ما است و ما هستیم که پنج برابر میانگین جهانی سم مصرف می کنیم نه کشورهای اروپایی که از همه زمین های خود حداکثر بهره برداری را می کنند.
تولایی ادامه داد: ایمنی غذایی در اروپا تاکنون 71 مجوز برای محصولات تراریخته صادر کرده و علاوه بر این کشوری که از کل اقلیم خود استفاده کند، نیازی به گونه های جدید مقاوم ندارد.
وی اضافه کرد: در کشور ما از 20 کشور بذر صیفی جات وارد می شود. مگر این بذرها اصلاح شده نیست؟ چرا نباید دانشمندان ایرانی این بذر را تولید کنند؟
رییس انجمن ژنتیک ایران با تاکید بر بی ضرر بودن ژن های وارد شده به بدن انسان از طریق محصولات تراریخته گفت: با مصرف روزانه سبزیجات 10 به توان 12 ژن کلروپلاست وارد بدن می شود که دارای توانایی فتوسنتز است کدام یک از ما فتوسنتز می کنیم؟ چرا حرف هایی می زنید که اساس علمی ندارد؟ این ژن ها حتی توانایی همانند سازی طبیعی ندارند و سیستم خدادای حاکم بر سلامت بدن انسان نیز هر جهشی را به سرعت حذف و اصلاح می کند و گرنه ما روزانه با هزاران نوع تغییر ژنی سر و کار داریم.
تولایی تاکید کرد: اگر خطری را نیز برای محصولات تراریخته متصور می شویم باید مربوط به محصولات وارداتی باشد نه محصولی که به وسیله متخصص ایرانی و تحت قانون ایمنی زیستی تولید شده است.
وی همچنین از طرحی صحبت کرد که به تازگی به تمام دانشگاه های کشور ابلاغ شده و گفت: این طرح با اولویت موضوعات زیست فناوری در حوزه صنعت، کشاورزی، محیط زیست و پزشکی است.
تولایی ابراز داشت: حدود 80 مرکز و دانشگاه در این عرصه ها دارای توانایی و هیات علمی هستند و باید متناسب با ظرفیت ها و آمایش و اقلیم خود موضوعاتی را به صورت محوری انتخاب کنند.
وی با بیان اینکه هر واحد تحقیقاتی، پژوهشی مرتبط با بیوتکنولوژی، دانشگاه ها باید سه عرصه را داوطلبانه انتخاب کرده و برای آن موضوع نامزد شوند، افزود: موضوعات بر مبنای نداشتن رقیب و تک بودن به عنوان ماموریت برای مراکز علمی انتخاب می شوند و از پژوهش ها تا مرحله تولید حمایت می شود.
همایش ، سم ، ارگانیک و تراریخته شامگاه دوشنبه از سوی پارک علم و فناوری استان سمنان با حضور کارشناسان و جمعی از کشاورزان منطقه شاهرود در دانشگاه صنعتی این شهرستان برگزار شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *