تحصیل مهندسی در اتریش

تحصیل مهندسی در اتریش

ایا با تحصیل در کشور اتریش اشنایی دارید ؟ ایا تحصیل مهندسی در اتریش از مقاطع دبیرستان امکان پذیر است ؟ شرایط و روشتحصیل مهندسی در اتریش در مدارس این کشور چگونه است ؟ تحصیل مهندسی در اتریش در دانشگاه ها به چه صورت انجام می شود ؟ ایا با تحصیل مهندسی در اتریش در دانشگاه فنی وین اشنایی دارید ؟ برنامه اموزشی در رشته های فنی و مهندسی در دانشگاه های کشور اتریش شامل چه بخش هایی می شود ؟ تحصیل مهندسی در اتریش در دانشگاه ها به چه زبانی صورت می گیرد ؟ امکان کاریابی برای مهندسان تحصیل کرده در کشور اتریش چگونه است ؟ در این مقاله تلاش نموده ایم تا در ارتباط با تحصیل مهندسی در اتریش ، روش ها و شرایط ان توضیحاتی خدمت شما عزیزان ارائه نماییم ، امیدواریم مفید واقع گردد .

کشور اتریش با اساتید حرفه ای و بار علمی بالا ، امکانات فراوان ، تحصیل نسبتا رایگان و شرایط مطلوب بسیاری از افراد را برای تحصیل در این کشور علاقه مند کرده است .  متقاضیان با مدرک دیپلم ، قبولی در کنکور سراسری در رشته مورد نظر در کشور مبدا ، گذراندن واحد به مدت یک یا دو ترم در دانشگاه مبدا ، گواهی اشتغال به تحصیل یا عدم منع تحصیل و دیگر مدارک می توانند برای تحصیل در کشور اتریش اقدام نمایند . لازم به ذکر است در کشور اتریش اشنایی و تسلط به زبان المانی برای تحصیل و کار در این کشور ضروری است و کشور اتریش این امکان را به متقاضیان می دهد که در این کشور قبل از تحصیل در دانشگاه به تحصیل زبان بپردازند .

در کشور اتریش مدارس متوسطه ای با عنوان دانشکده فنی یا (HTL)  Höhere Technische Lehranstalt برای تحصیل متقاضیان در رشته های فنی و مهندسی وجود دارد و در رشته هایی مانند مهندسی عمران ، مهندسی برق ، مهندسی الکترونیک ، مهندسی صنایع ، انفورماتیک ، فناوری اطلاعات ، مهندسی مکانیک ، مکاترونیک و شیمی سطح علمی بالایی دارد . دانش اموزان از پایه ۹ ( حداقل سن ۱۴ سال ) وارد این دوره از اموزش می شوند و به مدت ۵ سال در رشته های فنی به تحصیل می پردازند ، پس از پایان طول دوره اموزش ، دانش اموزان باید خود را برای ازمون نهایی کشور اتریش (Matura) اماده نمایند ، این ازمون شامل امتحان از دروسی مانند ریاضیات ، فیزیک و … است ، با قبولی در این ازمون دانش اموزان می توانند به طور رسمی برای ورود به دانشگاه اماده شوند . به فارغ التحصیلان رشته های فنی و مهندسی با داشتن ۳ سال سابقه کار در این زمینه Ingenieur گفته می شود .

دانشجویان برای رشته های فنی و مهندسی در کشور اتریش می توانند در دانشگاه های معمول یا دانشگاه های علوم کاربردی ( Fachhochschulen ) تحصیل نمایند ، تحصیل در این رشته مانند بسیاری از کشورهای اروپایی ۳ سال در مقطع کارشناسی و ۲ سال در مقطع کارشناسی ارشد می باشد . هدف دانشگاه های علوم کاربردی اموزش در سطوح بالا و عمل گرا بودن ، توانایی حل وظایف و مشکلات در حرفه فنی و مهندسی ، انعطاف پذیری انها و …. می باشد . برای پذیرش در این دانشگاه ها شرایطی مانند مدرک فنی و حرفه ای مناسب یا گذراندن ازمون ورودی و غیره وجود دارد . ساختار برنامه Fachhochschule متناسب با نیاز متقاضیان شامل تدریش علوم پایه ( ریاضی ، فیزیک ، شیمی ) در سال اول ، تدریس ۱۸۰ ساعت زبان انگلیسی ، علوم و دروس عمومی و تخصصی و گذراندن واحد های مربوطه می باشد .

برای تحصیل مهندسان به صورت فنی و تخصصی دانشگاه های بسیاری در کشور اتریش وجود دارد ، یکی از دانشگاه های دولتی که برای متقاضیان در سال ۱۸۱۵ در کشور اتریش تاسیس گشته است دانشگاه فنی  وین می باشد . این دانشگاه بزرگترین دانشگاه اتریش در رشته های فنی و مهندسی است . دانشگاه فنی وین از ۸ دانشکده تشکیل شده است که عبارتند از : دانشکده مهندسی عمران ، دانشکده مهندسی معماری و شهرسازی ، دانشکده مهندسی برق و فن اوری اطلاعات ، دانشکده مهندسی مکانیک ، دانشکده مهندسی ریاضی ، دانشکده مهندسی فیزیک ، دانشکده مهندسی شیمی و دانشکده علوم رایانه . متقاضیان در این دانشگاه به مدت ۳ سال در مقطع کارشناسی به تحصیل می پردازند و پس از تحصیل با عنوان Bachelor of Science (BSc) فارغ التحصیل می شوند . برای مقطع کارشناسی ارشد با ارائه مدارکی مانند مدرک کارشناسی و ریز نمرات ان و نامه پذیرش از دانشگاه می توان به تحصیل پرداخت ، تحصیل در این مقطع برای متقاضیان ۲ ساله است و پس از پایان تحصیل عنوان DiplomingenieurIn (Dipl.Ing.) یا Master of Science(MSc) به انها اطلاق می شود .

در دانشگاه ها علاوه بر تحصیل علم و مهارت فنی و مهندسی به دانشجویان روش های مقابله با مشکلات مهندسی و پیدا کردن راه حل برای انها ، ارائه راه حل های علمی و تخصصی برای مشکلات فنی در منطقه ، تشخیص محدودیت های موجود در روش های بکارگیری در مشکلات فنی و مهندسی ، همکاری موفق با دیگر رشته های علمی ، تصمیم گیری سریع و مناسب و پیش بینی عواقب تصمیمات و محدودیت انها در زمینه فنی و ….. اموزش داده می شود . برنامه های اموزشی در رشته های فنی و مهندسی در دانشگاه ها در دو بخش یا  Studienabschnitte  می باشد . در ابتدا علوم پایه ( ریاضی ، فیزیک ، شیمی و …. ) با دانشجویان کار می شود سپس در حداقل ۴ ترم اموزش های علمی و فنی ارائه می شود ، این اموزش ها شامل اموزش های عمومی در زمینه مهندسی و اموزش های علمی و تخصصی می باشد که با واحد هایی با عنوان واحد های اجباری در اختیار دانشجویان قرار می گیرد . در انتها دانشجویان با ارائه پایان نامه و تجزیه و تحلیل علمی ان موفق به گذراندن دوره تحصیل خود می شوند هم چنین دانشجویان می توانند پروژه و پایان نامه خود را در همکاری نزدیک با یک شرکت صنعتی بکار گیرند . در حال حاضر کشور اتریش اهمیت فراوانی به ادغام زبان های خارجی در برنامه های درسی مطالعات مهندسی می دهد و زبان غالب در علوم فنی به زبان انگلیسی می باشد . دانشجویان قبل از تحصیل در رشته های فنی و مهندسی می توانند به تحصیل زبان در کشور اتریش بپردازند .

بسیاری از مهندسان پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه های کشور اتریش با بالاترین مدارک تحصیلی در صنایع مختلف مانند صنایع مکانیکی ، شیمیایی ، نفت ، انرژی و …. مشغول به کار شده و اینده شغلی مناسبی خواهند داشت هم چنین می توانند با کار در این کشور و پرداخت مالیات پس از مدت ۴ سال اقامت دائم کشور اتریش را اخذ نمایند .

در مطالب فوق بیان کردیم که در کشور اتریش دانش اموزان از سنین ۱۴ سال می توانند برای تحصیل مهندسی در اتریش اقدام نموده و با تحصیل و طی کردن ازمون ورودی کشور اتریش وارد دانشگاه ها یا دانشکده های فنی و مهندسی شوند هم چنین شرایط و نحوه تحصیل در دانشگاه های این کشور برای دانشجویان متقاضی تحصیل در رشته فنی و مهندسی را بیان نمودیم . تحصیل مهندسی در اتریش با توجه به هزینه های رایگان تحصیل در این کشور و بار علمی بالا گزینه بسیار مناسبی برای متقاضیان می باشد ، دانشجویان پس فارغ التحصیلی می توانند با توجه به بازار کار مناسب این کشور سریعا وارد بازار کار شده و در نهایت در این کشور اقامت نمایند . شما عزیزان در صورت داشتن هر گونه سوال در زمینه تحصیل مهندسی در اتریش می توانید با موسسات حقوقی معتبر تماس حاصل نموده و پاسخ سوالات خود را دریافت نمایید .

نگارنده : مهسا رهنما