تحصیل در فرانسه

تحصیل در فرانسه

ایا با کشور فرانسه اشنایی دارید ؟ تحصیل در فرانسه چگونه است ؟ نظام اموزشی در کشور فرانسه به چه صورت است ؟تحصیل در فرانسه در مقطع کارشناسی چه شرایطی دارد ؟ تحصیل در فرانسه در مقطع کارشناسی ارشد چگونه است ؟تحصیل در فرانسه درمقطع دکتری به چه صورت است ؟ ایا امکان کار حین تحصیل در فرانسه وجود دارد ؟ ایا بردن همراه به کشور فرانسه امکان پذیر است ؟ ایا می توان اقامت دائم کشور فرانسه را دریافت نمود ؟ در این مقاله به ارائه مطالبی در ارتباط باتحصیل در فرانسه می پردازیم :

کشور فرانسه در غرب قاره اروپا واقع شده است ، این کشور چهارمین قدرت صنعتی جهان و بزرگترین کشور اروپای غربی محسوب می شود . زبان رسمی در کشور فرانسه فرانسوی است اما مردم فرانسه به زبان انگلیسی نیز تسلط دارند . اب و هوای این کشور متعادل و ۴ فصل است و دین اکثر مردم کاتولیگ می باشد . کشور فرانسه از از متنوع ترین و با کیفیت ترین نظام های اموزشی برخوردار است و از دانشگاه های ممتازی بهره مند است ، تحصیل در این کشور رایگان و ادامه تحصیل به زبان انگلیسی و فرانسوی امکان پذیر است که همین نکته سبب انتخاب این کشور برای تحصیل توسط بسیاری از متقاضیان می باشد .

در کشور فرانسه کودکان از سن ۵ سالگی وارد امادگی شده و یکسال این دوره را می گذرانند سپس برای تحصیل در مقطع دبستان اماده می شوند ، دوره دبستان ۵ ساله است و پس از ان ۴ سال و سپس ۳ سال دوره دبیرستان وجود دارد ، بطور کلی برای اخذ مدرک دیپلم در کشور فرانسه ۱۲ سال زمان نیاز است ، اموزش در کشور فرانسه اجباری و تا سن ۱۶ سال برای دانش اموزان رایگان می باشد .

دانشگاه های کشور فرانسه در ماه سپتامبر پذیرای متقاضیان می باشند و دانشجویان قبل از تحصیل موظف اند در بخش فرهنگی سفارت ازمونی به نام TCF برای مشخص شدن سطح زبان انها بدهند که باید نمره قبولی در سطح حداقل B2 را اخذ نموده و تسلط خود به زبان فرانسه را اثبات نمایند هم چنین فرد باید نشان بدهد تمکن مالی دارد یعنی هزینه تحصیل و زندگی خود برای مدت یکسال در کشور فرانسه را داراست و باید شناسنامه ، مدارک تحصیلی ، ریز نمرات و سایر مدارک خود را ترجمه و به تایید سفارت فرانسه برساند .

نظام اموزشی در کشور فرانسه در سه مقطع کارشناسی ، کارشناسی ارشد و دکتری امکان پذیر است و بطور سالیانه می باشد که دانشجویان باید در هر سال تعدادی واحد بگذرانند . این امر حائز اهمیت است که اخذ ویزا در مقطع لیسانس برای افراد در کشور فرانسه بسیار دشوار است و بهتر است که متقاضی برای تحصیل در مقطع فوق لیسانس در کشور فرانسه اقدام نماید ، متقاضیان می توانند پس از پایان تحصیل خود در مقاطع کارشناسی یا کارشناسی ارشد در کشور خود همین رشته را در مقاطع بالاتر در کشور فرانسه ادامه دهند .

دوره کارشناسی در کشور فرانسه

طول مدت این دوره ۴ ساله است و تمامی دروس به زبان فرانسوی به دانشجویان ارائه می گردد پس داشتن مدرک زبان فرانسوی در سطح B2 الزامی است هم چنین دانشجویان برای اخذ پذیرش باید معدل بالای ۱۵ و مدرک دبیرستان و پیش دانشگاهی خود را داشته باشند . زمان شروع تحصیل برای دانشجویان شهریور ماه می باشد و اخذ پذیرش و ویزا در این مقطع دشوار است و همانطور که بیان شد بهتر است برای تحصیل در مقاطع بالاتر در کشور فرانسه اقدام نمود . دانشجویان علاوه بر تحصیل ۱۰ ساعت در هفته حق کار دارند و به ازای هر ساعت کار ۷ تا ۱۰ یورو حقوق دریافت می نمایند . برای ورود به مقطع کارشناسی ارشد نظر استادان مطرح است و در صورت عدم صلاحیت ، دانشجو باید ترم اخر مقطع کارشناسی را مجددا سپری نماید .

دوره کارشناسی ارشد در کشور فرانسه

طول مدت این مقطع ۲ ساله است و دروس به زبان فرانسوی ارائه می گردد و داشتن مدرک زبان در سطح B2 ضروری است ( در دانشگاه های خصوصی امکان ارائه دروس به زبان انگلیسی وجود دارد ) هم چنین فرد برای اخذ پذیرش باید معدل بالای ۱۵ و مدرک کارشناسی در رشته مربوطه را داشته باشد . دانشجویان در سال دوم تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد می توانند دوره Research  یا Professional را انتخاب نمایند که تفاوت ان در این است که کسانی که قصد ادامه تحصیل در مقطع دکتری را دارند دوره Research و کسانی که بلافاصله پس از اتمام تحصیل قصد ورود به بازار کار را دارند دوره Professional را انتخاب می نمایند . زمان شروع تحصیل برای دانشجویان شهریور ماه است و متقاضیان علاوه بر تحصیل ۲۰ ساعت در هفته حق کار دارند و می توانند ۷ تا ۱۰ یورو به ازای هر ساعت کار حقوق دریافت نمایند .

دوره دکتری در کشور فرانسه

طول مدت این دوره ۳ تا ۵ سال می باشد و در این دوره دانشجویان موظف به ارائه پروژه و تحقیق می باشند . تمامی دروس به زبان فرانسوی ارائه می گردد و داشتن مدرک زبان در سطح B2 ضروری است ( در دانشگاه های خصوصی امکان ارائه دروس به زبان انگلیسی وجود دارد ) هم چنین فرد برای اخذ پذیرش باید معدل بالای ۱۴ و مدرک کارشناسی ارشد در رشته مربوطه را داشته باشد . زمان شروع تحصیل برای دانشجویان شهریور ماه است و متقاضیان علاوه بر تحصیل ۳۰ ساعت در هفته حق کار دارند و می توانند ۷ تا ۱۰ یورو به ازای هر ساعت کار حقوق دریافت نمایند .

در دانشگاه های کشور فرانسه رشته هایی مانند حقوق ، روانشناسی ، ادبیات ، فلسفه ، علوم سیاسی و اقتصادی ، پزشکی ، معماری و رشته های دیگر ارائه می گردد . در این کشور امکان بردن همراه وجود ندارد و امکان تبدیل ویزا در کشور فرانسه میسر نیست و متقاضیان برای تبدیل ویزای خود ( مثلا تبدیل ویزای تحصیلی به کاری ) باید به کشور خود بازگشته و ویزای خود را تبدیل نمایند . هزینه زندگی در کشور فرانسه ماهی ۵۰۰ یورو می باشد و بیشترین هزینه مربوط به مسکن است . پس از تحصیل ، کشور فرانسه ۶ ماه به دانشجو فرصت می دهد که متناسب با رشته خود کار پیدا کند ، با اقامت ( تحصیل یا کار ) به مدت ۷ سال در کشور فرانسه فرد می تواند درخواست اقامت دائم دهد که پروسه ان طولانی و دشوار است .

تحصیل در فرانسه با توجه به رایگان بودن ان مد نظر بسیاری از افراد می باشد اما دشواری در اخذ ویزا و پذیرش در مقطع کارشناسی ، سختی یافتن کار ، تحصیل به زبان فرانسوی و طولانی بودن اخذ اقامت دائم در کشور فرانسه ، تحصیل در فرانسه را با دشواری هایی روبه رو کرده است . به طور کلی شرایط تحصیل در فرانسه در هر مقطع بررسی شد اما اگر شما عزیزان ابهاماتی در ارتباط با تحصیل در فرانسه دارید می توانید با موسسات حقوقی و وکالتی معتبر تماس حاصل نموده و در راستای رفع ان برایید .

نگارنده : مهسا رهنما