فرصتی استثنایی برای تحصیل در لهستان که نباید از دست بدهید

فرصتی استثنایی برای تحصیل در لهستان که نباید از دست بدهید

طی چند سال گذشته، لهستان با سرعتی باورنکردنی به مقصد تحصیلی محبوب دانشجویان بین‌المللی تبدیل شده است. این کشور نه تنها کیفیت آموزشی عالی، بلکه فرصت‌های فوق‌العاده کاری هم برای دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های خود فراهم آورده و دارای بدنه فرهنگی و اجتماعی قدرتمندی است. طبق نظرسنجی‌هایی که در سال ۲۰۱۶ انجام شد، لهستان به عنوان یک مقصد «عالی» برای تحصیل دانشجویان بین‌المللی انتخاب و تحصیل در لهستان یکی از گزینه‌های برتر دانشجویان بین‌المللی در نظر گرفته شد.

لهستان دارای بیش از ۱۰۰ موسسه آموزش عالی، دانشگاه‌های دولتی و غیردولتی و چندین موسسه آموزشی تخصصی در زمینه‌های فناوری، پزشکی، کشاورزی، موسیقی و سایر رشته‌های محبوب است. مزیت اصلی تحصیل در لهستان مقرون به صرفه بودن هزینه‌های شهریه و گسترده بودن رشته‌هایی است که به زبان انگلیسی تدریس می‌شوند.

دانشگاه‌های لهستان منطبق بر سبک آموزشی اروپا هستند و دوره ۵ ساله‌ تحصیلات عالی را به دوره ۳ ساله‌ کارشناسی و دوره ۲ ساله‌ کارشناسی ارشد تقسیم می‌کنند. البته همه‌ تخصص‌ها تحت پوشش این سیستم نیستند؛ بنابراین در بعضی از موارد، طول مدت تحصیل بین رشته‌ها و دانشگاه‌های مختلف، متفاوت است. مثلا یک دانشجوی مهندسی برای فارغ‌التحصیل شدن باید سه سال و نیم تحصیل کند، در حالی که دانشجویان پزشکی باید یک دوره شش ساله را تکمیل کنند. به فارغ‌التحصیلان دوره‌های ارشد دانشگاه‌های لهستان عنوان «ماجیستر» (استاد) داده می‌شود.

تحصیل در لهستان

برای شرکت در آزمون نهایی باید تمام واحدهای درسی و عملی خود را گذرانده، نمره ECTS مربوطه را کسب کرده (حداقل ۱۸۰ برای مقطع کارشناسی و ۱۲۰ برای مقطع کارشناسی ارشد) و پایان‌نامه خود را ارائه داده باشید. قبل از آزمون نهایی، دانشجویان با یکی از روش‌های زیر ارزیابی می‌شوند:

  • آزمون کتبی
  • آزمون شفاهی
  • مقالات
  • تحقیق/ گزارش کلاس‌های آزمایشگاهی
  • پروژه‌های فردی و گروهی
  • شرکت در کلاس

اما چرا باید لهستان را برای تحصیل انتخاب کنید؟

۱. قدمت

قدمت تحصیلات آکادمیک در لهستان، به سال ۱۳۶۴ میلادی یعنی وقتی «شاه کازیمیر کبیر» آکادمی «کراکو» (Cracow) که امروز با نام «دانشگاه یاگیلونیا» شناخته می‌شود را تأسیس کرد، بازمی‌گردد. این دانشگاه که یکی از قدیمی‌ترین‌ها در جهان است، شبیه به دانشگاه‌های بولونیا و پادووا بوده و بعد از دانشگاه پراگ، دومین دانشگاه اروپای مرکزی محسوب می‌شود. تا پایان قرن ۱۷ میلادی، لهستان و پادشاهی لیتوانی، دارای سه دانشگاه معتبر بودند که تحصیلات آکادمیک را به دانشجویان داخلی و بین‌المللی ارائه می‌دادند.

۲. مدرنیته

امروزه، سیستم آموزش عالی لهستان با سرعت در حال رشد و توسعه است. لهستان بعد از انگلستان، آلمان و فرانسه، چهارمین جایگاه را در بین دانشگاه‌های اروپایی از لحاظ تعداد افرادی که برای تحصیلات عالی ثبت‌نام می‌کنند، کسب کرده است. مجموع دانشجویانی که در ۴۰۰ دانشگاه این کشور تحصیل می‌کنند، تقریبا یک و نیم میلیون نفر است. هر ساله نیم میلیون دانشجوی جوان، تحصیلات خود را در دانشگاه‌های لهستان آغاز می‌کنند. بیشتر این دانشگاه‌ها دارای دوره‌هایی به زبان انگلیسی هستند.

تحصیل در هلند

۳. فرآیند بولونیا

لهستان نقش فعالی در فرآیند بولونیا ایفا می‌کند. با معرفی تحصیلات سه مرحله‌ای کارشناسی/کارشناسی ارشد/دکتری و همچنین انطباق با سیستم انتقال اعتبار اروپا (European Credit Transfer System)، تمام دانشجویان لهستانی و بین‌المللی که در این کشور تحصیل می‌کنند، می‌توانند تحصیلات خود را در هر کجای اتحادیه اروپا ادامه دهند. تنها طی برنامه اراسموس «Erasmus Program» طی بیست سال گذشته بیش از ۴۳ هزار دانشجوی خارجی برای تحصیل به لهستان آمده و حدود ۱۰۰ هزار دانشجو از لهستان، تحصیلات خود را در یکی دیگر از کشورهای اتحادیه اروپا ادامه داده‌اند. دانشجویان خارجی که برای تحصیل در لهستان وارد این کشور می‌شوند، می‌توانند از جذاب‌ترین و متنوع‌ترین فرصت‌های تحصیلی منطبق بر استانداردهای اروپا بهره‌مند شوند. آن‌ها می‌توانند به تحصیل در رشته‌های پزشکی، بیوتکنولوژی، مهندسی، هنر و بازرگانی بپردازند. مدرک فارغ‌التحصیلی دانشگاه‌های لهستان، در بیشتر کشورهای بزرگ و مهم دنیا پذیرفته می‌شود.

۴. کیفیت بالای آموزشی

سیستم آموزش عالی در لهستان از رشد و توسعه خوبی برخوردار است. کیفیت تحصیلات ارائه شده در دانشگاه‌های این کشور، به طور منظم ارزیابی و کنترل می‌شود. مهم‌ترین موسسات کنترل کیفی آموزش عالی دانشگاه‌ها، شامل کمیته اعتبارگذاری لهستان، شورای عمومی علوم و آموزش عالی و همایش روسای دانشگاه‌های لهستان است. بیش از ۵۰۰۰ دوره تحصیلی در دانشگاه‌های این کشور موجود است که هر یک از آن‌ها باید مورد تأیید کمیته اعتبارگذاری لهستان باشند. در میان این رشته‌ها برخی از آن‌ها رتبه‌ «عالی» را کسب کرده‌اند. فهرست رشته‌های عالی تحصیل در لهستان را می‌توانید در وب‌سایت کمیته اعتبارگذاری لهستان ببینید.

تحصیل در لهستان

۵. هزینه‌های پایین زندگی و تحصیل

هزینه تحصیل در لهستان در مقایسه با سایر کشور‌های عضو اتحادیه اروپا، بسیار پایین و هزینه‌های زندگی تنها درصدی از مبلغی است که دانشجویان بین‌المللی در سایر شهرهای اروپایی می‌پردازند. اگر می‌خواهید برای تحصیل در لهستان اقدام کنید و اولویت شما با دوره‌هایی است که به زبان انگلیسی تدریس می‌شوند، خوب است بدانید که میانگین شهریه دانشگاه‌های لهستان به صورت زیر است:

  • بین ۶۰۰ تا ۵۰۰۰ یورو به ازای هر سال برای مقطع کارشناسی
  • بین ۱۵۰۰ و ۱۲۰۰۰ یورو به ازای هر سال برای مقطع کارشناسی ارشد
  • حدود ۳۰۰۰ یورو به ازای هر سال برای مقطع دکتری

طبق آمارهای سیستم رتبه‌بندی QS و با در نظر گرفتن معیارهایی مانند آموزش با کیفیت، درجه خدمات و امکانات و میزان رضایتمندی دانشجویان، بهترین دانشگاه‌های لهستان در سال ۲۰۱۶ شامل موارد زیر بودند:

  • دانشگاه وارساو
  • دانشگاه یاگیلونیا
  • دانشگاه تکنولوژی وارساو
  • دانشگاه لودز
  • دانشگاه نیکولاس کوپرنیک
  • دانشگاه وروتسواف

اگر قصد تحصیل در دانشگاه‌های خارجی و به خصوص اروپا را دارید، فرصت‌های تحصیل در لهستان می‌تواند راهی آسان و کم‌هزینه برای برآوردن اهداف شما باشد. می‌توانید فهرست دانشگاه‌های لهستان که مورد تایید وزارت علوم هستند را بررسی کرده و آن را یکی از معیارهای انتخاب دانشگاه مورد نظر خود قرار دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *