راهنمای تحصیل در ایتالیا، مهد فرهنگ و هنر دنیا | قسمت دوم

 

راهنمای تحصیل در ایتالیا، مهد فرهنگ و هنر دنیا | قسمت دوم

برای تحصیل در ایتالیا علاوه بر آشنایی اولیه با این کشور و اطلاع از شرایط دانشجویان بین‌المللی مشغول به تحصیل در ایتالیا که در قسمت اول همین مقاله به آن‌ها پرداختیم، خوب است اطلاعاتی نیز درباره هزینه تحصیل در ایتالیا،‌ انواع موسسات آموزش عالی در ایتالیا، و سیستم ارزیابی دانشجویان در دانشگاه‌های ایتالیا کسب کنید. در ادامه به توضیح این موارد خواهیم پرداخت.

 

هزینه‌ زندگی و تحصیل در ایتالیا

  • متوسط شهریه دانشگاه‌های ایتالیا برای یک دانشجوی بین‌المللی چیزی در حدود ۸۵۰ تا ۱۰۰۰ یورو در سال است. واضح است که دانشگاه‌های خصوصی گران‌تر هستند.
  • هزینه و اجاره‌بهای یک اتاق در یک آپارتمان مشترک در رم، ۳۰۰ تا ۶۰۰ یورو در ماه است.
  • هزینه اجاره یک آپارتمان در اطراف شهر رم حداقل ۸۰۰ یورو در هر ماه است.
  • اجاره یک آپارتمان نزدیک به مرکز شهر رم از ۱۲۰۰ یورو در ماه شروع می‌شود.
  • خدمات بهداشت و درمان عمومی در ایتالیا گران نیست. دستمزد پزشکان از طریق یک سرویس خدمات‌دهی بهداشتی ملی پرداخت می‌شود و برای ویزیت هزینه کمی از مراجعین دریافت می‌شود. با این حال، برای جلوگیری از مواجه شدن با کمبود بودجه، شما باید پرهزینه‌ترین خدمات بهداشتی و درمانی خصوصی را مد نظر قرار دهید.
  • هزینه خدماتی نظیر آب و برق، چیزی در حدود۱۵۰۰ تا ۱۸۰۰ یورو در سال است.
  • به عنوان یک تخمین کلی برای محاسبه هزینه ماهیانه زندگی، می‌توان گفت تنها با احتساب هزینه‌های مسکن، غذا، آب و برق، اوقات فراغت، حمل و نقل، بیمه درمانی و لباس به طور متوسط ۹۷۵ یورو می‌تواند عدد خوبی باشد. البته این یک عدد میانگینی برای یک زندگی متوسط رو به بالا است و نه حداقل هزینه ماهیانه. با چیزی حدود ۵۰۰ الی ۷۰۰ یورو هم می‌توان هزینه‌ها را مدیریت کرد.

هزینه زندگی و تحصیل در ایتالیا

در مورد زندگی در ایتالیا همچنین خوب است بدانید:

  • غذاهای ایتالیایی یکی از سالم‌ترین انواع غذا در اروپا هستند.
  • در ایتالیا، گفتگو نوعی هنر محسوب می‌شود که توسط مردم محلی در همه سنین و در طیف گسترده‌ای از موضوعات رواج دارد.
  • در ایتالیا به طور سنتی دو یا سه وعده‌ غذا در طول روز صرف می‌شود. تایم ناهار ۱ الی ۲ ساعت است و فروشگاه‌ها و بانک‌ها در این ساعات تعطیل هستند.

انواع موسسه‌های آموزش عالی در ایتالیا

  • بسیاری از مؤسسات آموزش عالی در ایتالیا به صورت تخصصی در زمینه آموزش هنرهای تجسمی، موسیقی، تئاتر و طراحی فعالیت دارند.
  • برخی موسسه‌های آموزش زبان در ایتالیا هم، در قالب برگزاری دوره‌های آموزشی آنلاین مختلف، فرهنگ ایتالیا را به کل دنیا معرفی می‌کنند.
  • دانشگاه‌های مجازی (Telematic universities)، نوعی از دانشگاه‌های غیردولتی در ایتالیا هستند که به‌صورت تخصصی به‌شیوه آموزش از راه دور فعالیت می‌کنند.
  • دسته دیگر از دانشگاه‌های ایتالیا، دانشگاه‌های دولتی مخصوص خارجی‌ها هستند که به صورت تخصصی در زمینه آموزش و پژوهش زبان، هنر، ادبیات، و فرهنگ ایتالیا کار می‌کنند.
  • دانشگاه‌های فنی (Politecnici) بر روی موضوعاتی مانند مهندسی و معماری تمرکز دارند. برنامه‌ریزی‌های آموزشی و تحقیقاتی در این نوع از دانشگاه‌ها اکثراً بر اساس نیازهای شغلی کشور ایتالیا است. گنجاندن مراحل آموزش عملی حین تحصیل هم از ویژگی‌های دیگر این دانشگاه‌ها است.

دانشگاه های ایتالیا

تحصیل در ایتالیا و سیستم ارزیابی و رتبه‌بندی دانشجویان

ارزیابی دانشجویان در دانشگاه‌های ایتالیا عمدتاً توسط آزمون‌های شفاهی صورت می‌گیرد، هر چند برخی از دوره‌ها شامل آزمون کتبی هم هستند.

شیوه برگزاری امتحانات به‌گونه‌ای است که در بعضی موارد، برای برگزاری یک امتحان، چند تاریخ معین اعلام می‌شود. در این صورت علاوه بر این که دانشجو می‌تواند به دلخواه یک روز را انتخاب کند، در صورت ناراضی بودن از نتیجه، حق شرکت مجدد در امتحان را هم خواهد داشت. در این مورد که یک دانشجو در طی مدت برگزاری امتحانات با چه فاصله زمانی می‌تواند در یک امتحان شرکت کند، معمولاً قوانینی اعمال می‌شود.

رتبه‌بندی نتایج امتحانات با توجه به مقیاس ۰ تا ۳۰ نمره صورت می‌گیرد و ۱۸ حداقل نمره برای قبولی در هر امتحان است. معدل کل هم در بازه ۰ تا ۱۱۰ محاسبه می‌شود و حداقل معدل قبولی ۶۶ است.

تحصیل در ایتالیا به زبان انگلیسی

ایتالیا به عنوان یک مقصد محبوب برای تحصیل، علاوه بر تحصیل به زبان ایتالیایی، فرصت‌های بسیاری هم برای تحصیل به زبان انگلیسی فراهم شده است.

با توجه به تشکیل Institute of International Education) IIE) یا همان موسسه آموزش بین‌المللی (این موسسه یک سازمان متشکل از شامل ۵۰۱ مجموعه است که فعالیت آن‌ها در جهت مبادلات بین‌المللی دانشجویی، کمک‌های اولیه، امور خارجه و صلح و امنیت متمرکز است.)، از سال ۲۰۱۱ در ایتالیا هم برنامه‌های آموزش به زبان انگلیسی در مقطع کارشناسی ارشد تا ۴۰٪ افزایش داده شده است. به این ترتیب در بین کشورهای اروپایی، ایتالیا در این زمینه در بالاترین جایگاه رتبه‌بندی (رنکینگ) قرار دارد.

تحصیل در ایتالیا به زبان انگلیسی

در دوره‌های تکمیلی برخی از دانشگاه‌های بین المللی ایتالیا، بیش از ۳۰ درصد تدریس به زبان انگلیسی انجام می‌گیرد. بعضی از دانشگاه‌های ایتالیا هم قصد دارند در آینده‌ای نزدیک در مقاطع کارشناسی و دکتری کلاس‌های درس و همچنین امتحانات را انحصاراً به زبان انگلیسی برگزار کنند.

با وجود این‌که در حال حاضر این‌گونه نیست که تمام دانشگاه‌های ایتالیا برنامه کاملی برای تحصیل به زبان انگلیسی داشته باشند، ولی معمولاً حداقل یک یا چند دوره آموزشی به زبان انگلیسی در دانشگاه‌ها طراحی شده است که دانشجویان بین‌المللی می‌توانند آن‌ها را انتخاب کنند.

در نظر داشته باشید که برای پذیرش در هر یک از دانشگاه‌های ایتالیا لازم است دو شرط عمومی را دارا باشید: در اختیار داشتن مدرک دیپلم که نشان می‌دهد شما برای تحصیلات دانشگاهی در کشور خود واجد شرایط هستید و همچنین در اختیار داشتن مدرک زبان و مهارت لازم در زبان انگلیسی یا ایتالیایی.

منبع: پیمنت ۲۴

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *