تحصیل در مجارستان، کشوری در قلب اروپا | قسمت اول

چرا تحصیل در مجارستان؟

تحصیلات در کشور مجارستان در کلیه رشته های پزشکی و فنی مهندسی برای دانشجویان خارجی ارائه میگردد.دانشجویان خارجی متقاصی تحصیل در مجارستان پس از گذراندن دوره های پری پارتیکورس و آموزش زبان انگلیسی وارد دانشگاههای مجارستان میشوند

روند تحصیل در دوره کالجهای مجارستان یکسال تحصیلی بوده و در دو ترم انجام میشود که ترم اول در ماه سپتامبر و ترم دوم در ماه جولای هر سال برگذار میگردد.

کلیه دانشجویانی که خواستار ادامه تحصیل در کشور مجارستان میباشند ابتدا باید وارد دوره یکساله کالج شده و در دروس مربوطه اعم از رشته پزشکی دروس زیست ، شیمی ، فیزیولوِِژی ، و آناتومی ودر صورت ادامه تحصیل در رشته های فنی و مهندسی دروس ریاضی ، مکانیک ، رسم ودرس فنی و در هردو رشته زبان را به صورت مشترک بگذرانند.

دانشگاه فنی مجارستان تنها دانشگاه شش زبان اروپا میباشد که رشته های فنی و مهندسی را به شش زبان انگلیسی ، فرانسه ، اسپانیایی ، ایتالیایی ،آلمانی، مجاری وروسی ارائه مینماید و دانشجویان مخیر به انتخاب زبان تحصیلی خود میباشند .
دانشگاه فنی بوداپست مجارستان دارای رتبه خوبی بین دانشگاههای برتر جهان میباشد و اساتید برجسته ای در آن مشغول به تدریس میباشند که نه جایزه نوبل را به خود اختصاص داده اند . دانشگاه فنی مجارستان دارای راکتور تحقیقاتی بوده و دانشجویان فیزیک از فرصت مناسبی برای تحقیقات در این دانشگاه برخوردارند . دانشجویان رشته های فنی و مهندسی میتوانند در اواسط تحصیلات خود و با گذراتدن تعداد واحدهای مشخص (۳۶ واحد )  و کسب نمرات و معدل قابل قبول و رعایت سایر ظوابط قانونی به سایر کشورها مراجعت و تحصیلات خود را در آن کشورها ادامه دهند که ایران نیز جزء این کشورها میباشد . دانشگاههای پزشکی مجارستان نیز با دارا بودن اساتید برجسته و باتجربه زمینه رشد و تعالی دانشجویان خارجی را در کشور مجارستان فراهم نموده و باتوجه به امکانانت مناسب آموزشی دانشگاههای مجارستان ، دانشجویان توانمند و کارآزموده ای را پرورش میدهند.دانشگاههای مجارستان با توجه به رنکینگ بسار بالا و اعتبار بین المللی شرایط جذب دانشجویانی از سایر کشورها را فراهم نموده اند که از میان کشور ها میتوان از آمریکا ،  آلمان ، اتریش ، انگلیس ، فرانسه ، ایتالیا ، چین ، ژاپن ، فلیپین ، عربستان ، ایران  و سایر کشورهای اروپایی و آسیایی را نام برد . از مزایای دیگر تحصیل در مجارستان میتوان به موارد زیر اشاره کرد :

مجارستان عضو اتحادیه اروپا بوده و دارای مرزهای باز با سایر کشورهای اروپایی میباشد

کشور مجارستان دارای ویزای شنگن میباشد که دانشجویان میتوانند با اخذ ویزای مجارستان به سایر کشورهای اروپایی عضو اتحادیه مسافرت نمایند

دانشگاههای مجارستان انگلیسی زبان بوده و به همین دلیل ادامه تحصیل در آنها نیازمند آموختن زبان دیگری به غیر از زبان انگلیسی نیست

هزینه های زندگی درمجارستان نسبت به سایر کشورهای اروپایی پائین تر بوده ودارای اقتصادی پایدارتر نسبت به سایر همسایگان اروپایی خود میباشد

دانشجویان خارجی از حقوق یکسان با همشهریان مجاری برخوردار میباشند

مدارک تحصیلی مجارستان در ۲۵ کشور اروپایی و آمریکا و کانادا و ایرلن ارزشیابی شده و مورد تایید میباشد

ارائه امکانات آموزشی بسیار مناسب با کیفیت بالا در دانشگاههای مجارستان

ارائه و استفاده از خدمات ورزشی و اینترنتی با پرداخت حق عضویت در این دانشگاهها

پذیرش مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی

بیمه درمانی اجباری در طول کل دوره تحصیلی در دانشگاههای مجارستان

ارائه مدرک دکترای حرفه ای بر خلاف سایر کشورها نظیر هند که در پایان تحصیلات مدرک لیسانس یا فوق لیسانس ارائه مینمایند که دانشجو پس از بازگشت به کشور باید دوره های تکمیلی را در ایران بگذراند

در مجموع کشور مجارستان باداشتن دانشگاههایی توانمند وبا قدمتی بالغ بر چهارصد سال یکی از گزینه های مناسب و برجسته برای ادامه تحصیل میباشد

تحصیل در مجارستان، کشوری در قلب اروپا 

اگر به فکر تحصیل در کشورهای اروپایی هستید و به دنبال دانشگاه‌­های معتبر و بین المللی می­‌گردید، احتمالا تحصیل در مجارستان یکی از گزینه­‌هایی است که به آن فکر کرده‌اید. در این مقاله با استناد به رتبه‌بندی­‌های استاندارد جهانی، به سراغ تعدادی از دانشگاه­‌های این کشور رفته‌­ایم.

مجارستان به واسطه­ موقعیت جغرافیایی خود، جذابیت­‌های فرهنگی مناطق مختلف را در خود گنجانده است. اما علاوه بر این امر، هویت فرهنگی و متمایز خاص خود را هم دارد. این کشور با وجود کوچکی، هر سال میزبان تعداد زیادی گردشگر از سراسر جهان است که به دیدن معماری و فرهنگ خاص بوداپست می‌آیند. با وجود جاذبه­‌های طبیعی و بشر ساخته­ و کم بودن هزینه‌های زندگی و تحصیل در مجارستان به نظر می‌رسد موقعیت این کشور به عنوان یک مقصد تحصیلی در جهان، روز به روز رو به بهبود است. در این مقاله با شرایط و چگونگی تحصیل در دانشگاه­‌های مجارستان آشنا می‌شویم.

دانشگاه‌­های مجارستان

شاید مجارستان به اندازه­ سایر کشورهای اروپایی، نظیر انگلیس، آلمان و فرانسه، مقصد تحصیلی مطرحی نباشد. اما این کشور در تلاش برای ایجاد سطح آموزشی مطلوب و قابل اعتماد است. دانشگاه‌­های مجارستان از پذیرش دانشجویان خارجی به شدت استقبال می­‌کنند. چرا که این امر سبب تبادل اطلاعاتی و فرهنگی بین دانشجویان ارتقا سطح تحصیلی شده و همچنین سبب محبوبیت تحصیل در مجارستان شده است. همچنین تعداد دوره­‌ها و کلاس­‌هایی که به زبان مجاری ارائه نمی­‌شوند، در مراکز آموزشی این کشور رو به رشد است. عمده­ این دوره‌ها به زبان انگلیسی هستند که مزیت قابل توجهی برای دانشجویان بین المللی محسوب می­‌شود.
دانشگاه­‌های این کشور سه مقطع تحصیلی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا را ارائه می‌دهند. دوره­ آموزشی مقطع کارشناسی طی ۳ الی ۴ سال، مقطع کارشناسی ارشد طی ۱ الی ۲ سال و دکترا طی ۳ سال تحصیلی ارائه می­‌شود. در مورد برخی از رشته‌ها هم دانشجویان می­‌توانند دوره­‌های مجزای ۵ الی ۶ ساله را برای تحصیل در مجارستان انتخاب کرده و در نهایت مدرک کارشناسی یا کارشناسی ارشد دریافت کنند.

تحصیل در مجارستان

در ادامه به معرفی ۵ دانشگاه مجارستان که برترین رتبه را در میان دانشگاه­‌ها اخذ کرده‌اند، می­‌پردازیم.

 University of Szeged

این دانشگاه که برترین رتیه را در میان دانشگاه­‌های مجارستان اخذ کرده است، در حال حاضر بین ۵۰۱/۵۵۰ دانشگاه برتر در فهرست QS World University Ranking قرار دارد و رتبه­ پانزدهم در فهرست آسیای مرکزی را هم به خود اختصاص داده است. این دانشگاه در برنامه­ تبادل دانشجویی Erasmus مشارکت داشته و هر سال مشتاق پذیرش دانشجویان بین المللی در رشته­‌های مختلف است. عمده­ کلاس‌­ها در این دانشگاه به زبان انگلیسی ارائه شده و دوره‌­های آشنایی بیشتر با زبان انگلیسی در مقطع کارشناسیهم برای دانشجویان تدارک دیده شده است. مباحث ارائه شده در این دانشگاههم، آن را درفهرست  دانشگاه‌های برتر جهان بر اساس رشته‌­ها قرار داده است که از جمله­ آن­‌ها می‌­توان به رشته داروسازی و زبانشناسی اشاره کرد.

 Eötvös Loránd University

این دانشگاه رتبه­ ۶۰۱/۶۵۰  را به خود اختصاص داده است. دانشگاه Eötvös Loránd University  که در پایتخت مجارستان، بوداپست واقع شده ­است، یکی از بزرگ‌ترین، معتبرترین و قدیمی‌ترین دانشگاه‌­های این کشور است که در سال ۱۶۳۵ تاسیس شده ­است. از فارغ‌التحصیلان این دانشگاه، می­‌توان به چهار برنده­ جایزه­ نوبل و تعداد زیادی دانشمند مطرح در جهان اشاره کرد. هر ساله حدود ۲۸ هزار دانشجو از ۸ پردیس مختلف در این دانشگاه فارغ‌التحصیل می­‌شوند، که تعداد ۲۰۰۰ نفر از آن­‌ها دانشجویان خارجی هستند.

University of Debrecen

این دانشگاه که رتبه ۶۵۱/۷۰۰ در رتبه­‌بندی جهانی و رتبه ۲۹ در مناطق EECA  را به خود اختصاص داده است، در دومین شهر بزرگ مجارستان واقع شده است. این دانشگاه هم از حضور دانشجویان خارجی استقبال ویژه به عمل آورده و برای آنان مجموعه­‌ای از کلاس­‌ها و دوره­‌ها را به زبان انگلیسی ارائه داده است. ۶ رشته­ موجود در این دانشگاه، در میان برترین رشته­‌ها در رتبه‌بندی جهانی قرار دارند که از جمله آن­‌ها می­‌توان به کشاورزی، جنگلداری و زبان­‌های مدرن اشاره کرد.

تحصیل در مجارستان

Corvinus University of Budapest

این دانشگاه رتبه +۷۰۱ در جهان و رتبه ۴۱ در مناطق EECA را به خود اختصاص داده و از دانشگاه­‌های مطرح موجود در بوداپست محسوب می­‌شود. در سال تحصیلی ۲۰۱۵-۲۰۱۶ حدود ۱۱ هزار دانشجو در این دانشگاه نام‌نویسی کردند، که۱۴۰۰ نفر از آن­‌ها را دانشجویان خارجی تشکیل داده­‌اند.

این دانشجویان طی برنامه­‌های آموزشی دانشگاه با زبان‌­های مختلفی نظیر انگلیسی، فرانسوی و آلمانی را فراگرفته‌اند. رشته­ کشاورزی این دانشگاه را بین ۲۰۰ دانشگاه برتر دنیا و رشته اقتصاد آن بین ۳۰۰ دانشگاه برتر دنیا قرار داده است.

Budapest University of Technology and Economics

این دانشگاه به تازگی به لیست QS World University Rankings  راه یافته است و رتبه +۷۰۱ را به خود اختصاص داده است. همچنین در رتبه ۲۲ فهرست مناطق EECA قرار گفته است. این دانشگاه به خاطر ۶ رشته­ تحصیلی موجود در آن، به فهرست برترین دانشگاه­‌ها بر اساس رشته هم جای گرفته­ است. رشته­ ریاضیات این دانشگاه رتبه ۲۵۰ جهانی دارد و عمده­ دروس این مرکز به زبان­‌های انگلیسی، مجاری، انگلیسی، آلمانی، فرانسوی و روسی تدریس می­‌شوند.

تحصیل در مجارستان

از دیگر دانشگاه­‌های این کشور که پذیرای دانشجویان بین المللی هستند، می‌توان به این دانشگاه‌ها اشاره کرد: University of Pécs , Szent István University, Kaposvár University, University of West Hungary, Széchenyi István University, the University of Pannonia University of Miskolc.

با پیمنت۲۴ همراه باشید تا در قسمت دوم این مقاله با شهرها و هزینه‌های زندگی و تحصیل در مجارستان آشنا شویم.

منبع: پیمنت ۲۴

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *