۱۰ کشور ارزان برای تحصیل در خارج از کشور کدام هستند

 

۱۰ کشور ارزان برای تحصیل در خارج از کشور کدام هستند

برخلاف تصور همه، امکان تحصیل در خارج از کشور با بودجه‌های بسیار کم هم وجود دارد. برخی از بهترین کشورها برای تحصیل، کشورهایی هستند که شهریه دانشگاه در آن‌ها پایین یا رایگان هستند. در این مقاله ۱۰ کشور ارزان برای تحصیل در خارج از کشور که برای دانشجویان خارجی بسیار مقرون به صرفه است، معرفی می‌شوند.

معرفی ۱۰ کشور ارزان برای تحصیل در خارج از کشور

نروژ

کشور ارزان برای تحصیل در خارج از کشور

اگرچه همه‌ کشور‌های اروپای شمالی برای تحصیل نسبتا ارزان هستند، اما کشور نروژ یکی از ۱۰ کشور ارزان برای تحصیل در خارج از کشور است که به دلیل دانشگاه‌های دولتی آن، برای دانشجوهای داخلی و بین‌المللی، به جز چند رشته‌ تخصصی، رایگان است. کشور‌های اروپای شمالی به علت سطح بالای زندگی و طبیعت خیره‌کننده، شناخته شده هستند و کشور نروژ از این قاعده مستثنی نیست. دلیل دیگر برای تحصیل در نروژ، ارائه دروس به زبان انگلیسی در تمام سطوح و همچنین آشنایی شمار زیادی از مردم آن به زبان انگلیسی است. هرچند همانند سایر کشورهای اروپای شمالی، هزینه زندگی در این کشور بالا است و این مقدار سالانه حدود ۱۴ هزار دلار است.

تایوان

تحصیل در تایوان

یکی دیگر از کشور‌های مقرون به صرفه برای تحصیل، کشور تایوان است. برای مثال در دانشگاه National Taiwan University شهریه‌ها در دوره‌ کارشناسی برای رشته‌های علوم انسانی حدودا ۳ هزار دلار در سال است. در این کشور بیش از ۱۲۰ رشته به زبان انگلیسی در بیش از ۴۰ دانشگاه ارائه می‌شود و همچنین محل مناسبی برای یادگیری زبان ماندارین است.

همچنین در تایوان سطح زندگی بالا و هزینه‌های زندگی نسبتا پایین است. هزینه اقامت در این کشور سالانه حدود ۲ هزار دلار است.

آلمان

تحصیل در آلمان

کشور آلمان، که به سرزمین ایده‌ها مشهور است، یکی از ۱۰ کشور ارزان برای تحصیل در خارج از کشور بوده و محبوبیت رو به رشدی در میان دانشجویان بین‌المللی دارد و علت آن دانشگاه‌های معتبر، هزینه‌های نسبتا پایین و سطح بالای زندگی در این کشور است.

دانشجویان دوره کارشناسی ارشد که مدرک کارشناسی خود را در آلمان دریافت نکرده‌اند، باید برای هر ترم مبلغ بیش از ۱۰ هزار یورو پرداخت کنند. این در حالی است که امکان دریافت بورسیه هم وجود دارد. برای پوشش هزینه‌های زندگی باید حداقل حدود ۱۰ هزار دلار صرف کنید. اما این مبلغ بیشتر به نوع زندگی و فرهنگ خرج کردن شما بستگی دارد. همچنین برخی از رشته‌ها در این کشور به زبان انگلیسی تدریس می‌شوند.

فرانسه

تحصیل در فرانسه

شهریه دانشگاه‌های فرانسه برای دانشجویان داخلی و بین‌المللی یکسان است. در سال ۲۰۱۵ شهریه دانشگاه‌ها برای مقطع کارشناسی ۲۰۰ دلار، برای مقطع کارشناسی ارشد ۲۸۰ دلار و برای مقطع دکتری ۴۲۵ دلار مقرر شد. اما در دانشگاه‌های grandes écoles و grands établissements شهریه‌ها بسیار زیاد هستند.

هزینه زندگی در پاریس بالاتر از شهرهای دیگر فرانسه است؛ اما شاید فکر کنید که این شهر ارزش این همه هزینه را دارد، چرا که پاریس چهار بار متوالی به عنوان بهترین شهر دانشجویی در جهان شناخته شده است. اگر هنوز به زبان فرانسه تسلط کامل ندارید، می‌توانید در رشته‌هایی که به زبان انگلیسی تدریس می‌شوند تحصیل کنید.

مکزیک

تحصیل در مکزیک
مکزیک با داشتن فرهنگ جالب توجه، یکی از پربازدیدترین کشورها و یکی از ۱۰ کشور ارزان برای تحصیل در خارج از کشور است که مورد استقبال دانشجویان بین‌المللی قرار گرفته و شهریه دانشگاه‌ها در این کشور متغیر است. در دانشگاه‌های خصوصی، شهریه‌ها بیشتر و در پایتخت به طور میانگین حدود ۵۵۰۰ دلار بر آورد شده است.

هزینه‌های زندگی در مکزیک کم و در حدود ۶ هزار دلار در سال است. با اینکه زبان اصلی این کشور اسپانیایی است، دانشگاه‌های مکزیک برای جذب دانشجویان بین‌المللی رشته‌های بیشتری را به زبان انگلیسی ارائه می‌دهند.

هند

تحصیل در هندوستان

یکی دیگر از مقرون به صرفه‌ترین کشورها برای تحصیل که در آسیا قرار دارد، هند است. هند برای دانشجویانی که به دنبال هزینه‌ کمتر و تنوع فرهنگی هستند، گزینه‌ بسیار مناسبی است. اگرچه زبان هندی زبان اصلی این کشور محسوب می‌شود، اما در دانشگاه‌های آن، به خصوص در مقطع کارشناسی ارشد، به زبان انگلیسی تدریس می شود. هزینه‌ زندگی در این کشور بسیار پایین است.

برای مثال هزینه‌ استفاده از وسائل نقلیه‌ی عمومی حدود ۲۵ سنت است. شهریه دانشگاه‌ها، به دانشگاه و دوره‌ تحصیلی شما بستگی دارد که حداکثر ۷۳۰۰ دلار در سال بر آورد شده است. شما با داشتن بودجه‌ای حدود ۵۰۰۰ دلار در سال، می‌توانید زندگی راحتی در این کشور داشته باشید.

آرژانتین

تحصیل در آرژانتین

آرژانتین دومین کشور بزرگ در آمریکای جنوبی است. این کشور با طبیعت خیره‌کننده محل بسیار مناسبی برای دانشجویانی است که به ماجراجویی و اکتشاف علاقه‌مند هستند. آرژانتین همچنین یکی از امن‌ترین کشورها در منطقه به شمار می‌رود. شما می‌توانید در دانشگاهای دولتی این کشور یه طور رایگان تحصیل کنید، ولی در دانشگاه‌های خصوصی شهریه‌ها ۵ هزار دلار و یا بیشتر است. هزینه زندگی تقریبا ۵۰۰۰ دلار و هزینه کرایه خانه ۳۵۰ دلار برای هر ماه برآورد شده است.

لهستان

تحصیل در لهستان

یکی از بهترین کشورها برای تحصیل با بودجه کم، لهستان است که کیفیت تحصیل در این کشور بالا و داری فرهنگ و تاریخ خارق‌العاده‌ای است. اگر به زبان لهستانی تسلط داشته باشید و امتحانات ورودی را قبول شوید، می‌توانید در رشته‌ خود رایگان تحصیل کنید. هرچند برخی از رشته‌های ارائه شده به زبان انگلیسی، سالانه هزینه‌ای در حدود ۳۰۰۰ دلار را در بر دارند. هزینه زندگی در این کشور کم است و حداکثر بودجه‌ای که لازم خواهید داشت، سالانه حدود ۸۵۰۰ دلار خواهد بود. براساس رتبه‌بندی موسسه QS، ورشو پایتخت این کشور، به عنوان دومین شهر ارزان در دنیا معرفی شده است.

مالزی

تحصیل در مالزی

بدون شک مالزی یکی از مقرون به صرفه‌ترین کشورها، به خصوص به لحاظ هزینه‌های کم زندگی، به شمار می‌رود. بر اساس رتبه بندی QS، پایتخت آن کوالالامپور به عنوان ارزان‌ترین شهر جهان انتخاب شد. برای داشتن یک زندگی راحت دانشجویی، بودجه‌ای در حدود ۲۰۰۰ تا ۴۰۰۰ دلار کافی است. در خصوص شهریه، به طور میانگین مبلغ ۴۰۰۰ دلار پرداخت خواهید کرد، ولی برخی رشته‌ها ارزان‌تر هم هستند. همچنین در مالزی تعدادی از شعب دانشگاه‌های بین‌المللی مانند دانشگاه ناتینگهام (Nottingham university) انگلیس و دانشگاه موناش (Monash university) استرالیا وجود دارد که این فرصت را به دانشجویان می‌دهند تا از این دانشگاه‌ها با هزینه‌ کمتر مدرک کسب کنند.

آفریقای جنوبی

تحصیل در آفریقا

آخرین کشوری که می‌خواهیم از آن به عنوان یکی از  ۱۰ کشور ارزان برای تحصیل در خارج از کشور معرفی کنیم، آفریقای جنوبی است که به خاطر داشتن طبیعت زیبا، تنوع فرهنگی و تاریخ متلاطم آن شناخته شده است. این کشور یک گزینه‌ عالی برای دانشجویان علاقه‌مند به ماجراجویی است. همچنین با هزینه‌های پایین زندگی و شهریه‌ کم دانشگاه‌ها یک کشور ارزان محسوب می‌شود. شهریه‌ها در این کشور متغیر هستند؛ اما به عنوان مثال شهریه دانشگاه Cape town برای مقطع کارشناسی ارشد، حدود ۲۷۳۰ دلار است. در حالی که برای مقطع کارشناسی رشته علوم اجتماعی، تقریبا ۳۳۹۰ دلار است. برای پوشش هزینه‌های زندگی در این کشور سالانه حدود ۷۰۰۰ دلار نیاز خواهید داشت.

منبع: پیمنت ۲۴

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *