آموخته های دانشگاهی در خدمت وظیفه

۱۲ سال را در مدرسه درس خوانده و قرار است وارد دانشگاه شود. این اولین بار است که با واژه «خدمت» آشنا می شود. می گویند که «برو از نظام وظیفه نامه بگیر که دانشجو هستی.» ۴ سال در دانشگاه درس می خواند و مدرک کارشناسی دریافت می سربازیکند و بار دیگر گذرش به پلیس +۱۰ می خورد. نامه ای دیگر که اثبات کند دانشجو است. این راه در پایان هر دوره تحصیلی ادامه دارد.

هیچ یک از قوانین معافی نیز شامل حالش نمی شود. تنی سالم دارد و خودش نیز علاقمند خدمت به وطن است اما وقتی حرف از قریب به دو سال از جوانی اش می شود؛ به فکر کسر خدمت می افتد. از برادر بزرگ خود شنیده بود که «سربازی، یک روزش هم یک روز است.» حال او مانده و امید به دریافت حداکثر کسری آنچه در دانشگاه آموخته است بخاطر خدمت به کشور.

یک سال و نه ماه کسر از خدمت

روز گذشته (۴ بهمن ماه ۹۴) خبری از زبان جانشین بنیاد نخبگان ستاد کل نیروهای مسلح باعث خوشحالی برخی مشمولان سربازی که دانشجوی تحصیلات تکمیلی هستند شد. «جانشین بنیاد نخبگان ستاد کل نیروهای مسلح: مصوبه اعطای کسر خدمت سربازی به کسانی که فعالیت تحقیقاتی برای نیروهای مسلح انجام دهند، با موافقت مقام معظم رهبری، تا پایان سال ۹۹ تمدید شد.» یکی از پربحث ترین موضوع های رایج بین جوانان علی الخصوص پسران جوان که وارد سن سربازی می شوند، قوانین مربوط به معافیت، کسر خدمت و مهمتر از آن ۲۱ ماه سربازی در اوج جوانی است.

برخی از این افراد دانشجو و برخی شاغل هستند و دل کندن از دستمزد مناسب و جدا شدن از حرفه بسیار درد آور است. برای کاهش و افزایش مدت خدمت سربازی طرح های زیادی ارائه شده است، درسال های اخیر خبری مبنی بر افزایش مدت سربازی به ۲۴ ماه معادل ۲ سال، بسیاری از جوانان را جهت اقدام به ارسال دفترچه سربازی ترغیب کرد که در پایان پس از مدتی قانون مورد نظر لغو شد. عده ای از کارشناسان تغییر مدت سربازی از ۲۱ ماه به ۲۴ ماه را فقط زهره چشمی برای افرادی می دانستند که قصد غیبت و یا به تاخیر انداختن خدمت وظیفه را داشتند. یکی از جذاب ترین بخش هایی که جوانان زیادی را برای کاهش سرباز به سمت خود کشانده است کسر خدمت از طریق ارائه پروژه و طرح به سازمان های مربوط مانند بنیاد نخبگان نیروهای مسلح یا سازمان های تحقیقاتی نیروهای مسلح است.

دانشجویان کارشناسی ارشد و بالاتر از آن می توانند با ارائه طرح هایی متناسب با رشته تحصیلی خود از ۲ ماه تا بیش از یک سال و نیم کسر خدمت دریافت کنند. نه تنها دانشجویان بلکه سازمان های تحقیقاتی نیز می توانند به دانشگاه ها مراجعه کنند و با جذب نخبگان در کسر خدمت شریک شوند. این موضع بسیار حائز اهمیت است چرا که دانشجویی که طرحی مبنی بر پیشرفت دفاعی کشور را ارائه دهد هم می تواند به پیشبرد سیاست های نظامی و دفاعی کشور خدمت کند و هم از کسر خدمت برخوردار شود.

اما بررسی صلاحیت های دانشجویان و اعطای کسر خدمت برای افراد فرق می کند، قاسمی، جانشین بنیاد نخبگان ستاد کل نیروهای مسلح گفته است: این فرآیند به نحوی است که فعالیت‌های تحقیقاتی انجام شده در سازمان‌های تحقیقاتی نیروهای مسلح ارزیابی و میزان کسر خدمت به این بنیاد پیشنهاد و پس از بررسی در کمیسیون مربوطه میزان کسر خدمت تعیین و اعلام می‌شود. شاید برای کسر خدمت از حداقل ۲ ماه شروع و تا ۱۹ ماه برسد.

انجام طرح کسر خدمت در حین خدمت

طبق قوانین نظام وظیفه از تاریخ دفاع و یا همان ارائه پایان نامه دانشجویان کارشناسی ارشد تا یک سال دانشجو از خدمت سربازی معاف است. در نتیجه در حین تحصیل و یک سال پس از آن زمان مناسبی برای ارائه طرح ها به سازمان ها است. قاسمی در ارتباط با سربازانی که در حال خدمت و یا فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد و مقاطع بالاتر هستند گفت: سربازان وظیفه با تحصیلات یاد شده نیز در صورت تمایل و توان می‌توانند در حین خدمت سربازی، فعالیت‌های تحقیقاتی از سازمان‌های نیروهای مسلح اخذ و کسر خدمت دریافت کنند، از این رو به این دسته از دواطلبان توصیه می‌شود از سازمان‌هایی که در آن خدمت می‌کنند طرح تحقیقاتی دریافت کنند.
معافیت پزشکی مانع استخدام و اشتغال نمی شود
به گزارش خبر آنلاین، سید حمید صدرالسادات، رئیس سازمان وظیفه عمومی ناجا گفت: آیین نامه جدید معاینه و معافیت پزشکی مشمولان به نحوی تدوین شده که در صورت عدم ذکر بیماری خاص در آن و در صورت داشتن بیماری های موثر در سلامت جسم و روان مشمولان به ویژه در دوره خدمت سربازی، با عنوان «سایر بیماری ها» در شورای های پزشکی رسیدگی می شود.

صدرالسادات با تاکید بر اینکه اختلالات انعقادی شامل طیف وسیعی از بیماری ها می شود گفت: بند ۸ بخش دهم آیین نامه در خصوص اختلالات خونی ارثی و اکتسابی با منشا ایمونولوژیک در صورت داشتن علائم بالینی با تایید مراکز تخصصی نظامی یا دانشگاهی معتبر و به صورت کلی تر در بند ۱۷ بخش دهم ذکر شده است که عنوان بیماری هموفیلی نیز در آن مستتر است و در صورت اثبات بیماری، به تناسب شدت آن از معافیت دائم یا معاف از خدمات رزمی بهره مند می شوند.

رئیس سازمان وظیفه عمومی ناجا در خصوص این ادعا که معافیت پزشکی مانع استخدام و اشتغال به خدمت معاف شدگان می شود و این موضوع باعث می شود که مشمولان از ذکر بیماری هایشان خودداری کنند، گفت: جدای از اینکه چنین ادعاهایی صحت ندارد برای جلوگیری از کتمان بیماری توسط مشمولان در معاینه اولیه، فرم خوداظهاری طراحی شده و مشمولان با تکمیل آن متعهد می شوند در صورت کتمان هرگونه بیماری غیر مشهود تبعات آن را بر عهده بگیرند.

به گزارش ۴ بهمن خبرگزاری میزان، سید حمید صدرالسادات، رئیس سازمان نظام وظیفه عمومی ناجا گفته بود: آمار صدور کارت پایان خدمت در سال ۹۴ تاکنون، یک میلیون و ۲۴۶ هزارو ۷۴۲ فقره و صدور کارت معافیت، ۴۷۱ هزار و ۴۰۲ فقره است.

توجه به موضوع خرید سربازی برای غایبان بیش از ۵ سال نیز از مواردی است که در روزهای اخیر حواشی به دنبال داشته و با واکنش های زیاد بوده است. غیبتی که از ۸ سال شاید به ۵ سل کاهش یابد. این قانون به گفته برخی جامعه شناسان، تضعیف روانی قشر متوسط و پایین جامعه را به همراه خواهد داشت.

باید دید دولت در برنامه ها و بودجه های در نظر گرفته برای حل مشکل سربازی، سرِ بازی می نشیند که این دغدغه پسران جوان را حل کند.

منبع روزنامه ابتکار