ابزارهای کاربردی برای استفاده از سرویس‌های دانشجویی گوگل

Image result for ‫گوگل‬‎گسترش ابزارهای موتور جست‌وجو طی سالیان اخیر مورد توجه بسیاری از کابران اینترنت قرار گرفته است، این ویژگی‌ها در بسیاری از مواقع باعث ساده‌تر شدن و به سریع به هدف رسیدن در یک «سرچ» پیچیده شده است. اما در این بین دانشجویان و محققان شاید بیشترین بهره‌برداری را از این ابزارها داشته‌اند، ابزارهایی که اطلاع دقیق از عملکرد آنها حتی می‌تواند به قیمت تمام شدن یک «پایان‌نامه» رایگان تمام شود! موتور جست‌وجوگر گوگل یکی از این موتورهاست که طی سالیان اخیر گوی سبقت را به دلیل «سادگی» و «تنوع» در محصولاتش از دیگر رقبا ربوده است. در ادامه سعی شده است چند ابزار کاربردی این موتور برای دانشجویان و محققان معرفی شود.

گوگل اسکولار(Google Scholar)

۱ گوگل اسکولار(Google Scholar) یا اسکالر جست‌وجوگری از شرکت گوگل است که امکان جست‌وجوی واژه‌های کلیدی در مقاله‌ها، رساله‌های علمی و گزارش‌های فنی را فراهم می‌کند، مواد موجود در رشته‌های مختلف دانشگاهی از پزشکی و فیزیک گرفته تا اقتصاد و علوم کامپیوتر در حوزه جست‌وجوی این ابزار رایگان قرار می‌گیرد. نتایج جست‌وجو براساس میزان ارتباط با واژه جست‌وجو شده فهرست می‌شود. بر خلاف موتور جست‌وجوی همگانی گوگل، در گوگل اسکالر مرتب کردن یافته‌ها براساس میزان ارجاع به آن توسط دیگر مولفان است و نه صرفا دفعات بازدید یا پیوند به آن در اینترنت. به‌طور مثال شما اگر بخواهید در مورد محیط‌زیست، آلودگی هوا یا از این نوع پژوهش‌ها جست‌وجو کنید، اگر این عبارت را در گوگل به‌طور معمولی سرچ کنید وحشت‌زده خواهید شد، چراکه میلیون‌ها صفحه در این موتور جستجوگر وجود دارد که درباره آن موضوع شما مطلب نوشته است، اما همه‌این این چند میلیون صفحه معتبر نیستید و تنها راه شناخت اعتبار آنها جست‌وجو در گوگل‌اسکالر یا اسکولار است.

 Google Patents

۲  اطلاع از آخرین اختراعات ثبت شده و الگوگیری از آنها برای ساخت یا مطالعه، یکی از موارد مهمی است که دانشجویان در مقاطع تحصیلات تکمیلی به‌خصوص در رشته‌های فنی و مهندسی بیش از همه به آن توجه دارند. اما در این میان دسترسی «آزاد» و «سهل» به آنها به‌عنوان یکی از چالش‌های دانشجویان و محققان است. سایت‌هایی از جمله ( usptuUnited States Patent and Trademark Office) از مهم‌ترین منابعی است که مورد توجه و علاقه پژوهشگران قرار گرفته است اما به دلایلی از جمله محیط کاربردی شاید آنقدرها هم دلچسب نباشد. گوگل پتنت یکی از سرویس‌های رایگان گوگل است که با در اختیار قرار دادن  کاربردی مناسب آخرین ثبت اختراع‌های صورت‌گرفته را به طور رایگان در اختیار مخاطبان قرار می‌دهد. برای استفاده از این سرویس ابتدا وارد وبسایت  google patents شوید. در صفحه باز شده کلیدواژه مورد نظرتان را بنویسید و کلید Enter را فشار دهید بعد از آن می‌توانید نتیجه به دست آمده را استفاده کنید.

Google Books

۳  گرچه خیلی‌ها از رعایت قوانین کپی‌رایت در غرب تعریف و تمجید می‌کنند، اما این سرویس گوگل این مرز را شکسته است، گوگل بوکس سرویسی است که متن کامل کتبی که در این سرویس ذخیره شده است، به راحتی قابل دسترسی است و جزء یکی از سرویس‌های بحث‌برنگیز است که آپلود صفحات کتب‌های مرجع باعث شکایت‌های گسترده‌ای در ایالات متحده آمریکا شده است. در این سرویس می‌توانید کتاب‌های ارزشمند فارسی زیادی به دست آورید.

Google Code Search

۴ جست‌وجوگر اختصاصی و البته ممنوعه! کدسورس‌های متنوع از سرتاسر وب. نمایشی دلپذیر از مجموعه‌هایی رویایی برای تمامی برنامه‌نویسان و توسعه‌دهندگان وب است. البته به درد پروژه‌های دانشجویی بچه‌های کامپیوتر نیز می‌خورد. البته اگر کپی‌پیست تنها نباشد!

Notebook

۵ قطعا داشتن یک دفترچه یادداشت «همه‌کاره» می‌تواند کارها را جلو ببرد، به‌خصوص اگر این دفترچه یادداشت بدون حجم فیزیکی و همیشه در دسترس باشد، Notebook گوگل این امکان را با یک محیط جذاب در اختیار مخاطبان خود قرار داده است. مارک‌گذاری، استفاده از ابزارهای ویرایشی، قالب‌های آماده دفترچه یادداشت و خروجی‌های pdf و… از مهم‌ترین مزیت‌های این سرویس
گوگل است.

SketchUp

۶  یک برنامه برای طراحی مدل‌های سه‌بعدی است که کار با آن بسیار ساده است و امکانات بی‌نظیری دارد. شما به‌راحتی می‌توانید خانه، دکوراسیون خانه یا هر چیزی را که تصور کنید در Google Sketchup طراحی کنید یا از انبار تصاویر سه‌بعدی دانلود کنید، طرح‌های ساختمانی خود را در Google Earth قرار دهید یا برای اجرا چاپ کنید. این سرویس برای دانشجویان رشته مهندس معماری یک پیشنهاد عالی و به‌روز می‌تواند باشد.

 Google Docs

۷  یک امکان عالی دیگر از گوگل برای ایجاد و مدیریت آنلاین مستندات شما، با قابلیت تنظیمات و شخصی‌سازی هرچه بیشتر و البته به اشتراک‌گذاری آن در بین گروه‌های کاربری گوگل داکز است. این سرویس نیز طی چندسال اخیر جایگاه خوبی در بین دانشجویان، اساتید و محققان برای به اشتراک‌گذاری منابع خود به دست آورده است.

منبع روزنامه فرهیختگان