سرایت بیکاری به فارغ‌التحصیلان دکتری

سرایت بیکاری به فارغ‌التحصیلان دکتری

دانشگاه تهران

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، دکتر محمود نیلی احمدآبادی در این مراسم موفقیت دانشجویان را مایه افتخار و خشنودی همه مسئولان دانشگاه تهران دانست و گفت: از اینکه شما دانشجویان عزیز توانستید در این آزمون بزرگ علمی پیروز شوید تشکر و قدردانی می‌کنم و امیدوارم در تمام مراحل زندگی موفق باشید.

وی المپیاد و مسابقات علمی را محکی بزرگ برای سنجش آموزشی دانشگاه‌ها ارزیابی کرد و افزود: المپیادهای علمی باعث انرژی دانشجویان و اساتید در کار می‌شود و هر چقدر که درصد موفقیت دانشجویان در این مسابقات بالا باشد قطعا تراز آموزشی دانشگاه تهران نیز افزایش خواهد یافت. چراکه المپیادها آزمونی بزرگ برای دانشجویان، اساتید و سیاست‌های دانشگاه نیز به حساب می‌آیند.

نیلی احمدآبادی موفقیت دانشجویان در المپیادهای علمی را یکی از شیوه‌های ارزیابی دانشگاه‌ها در کشور و دنیا دانست و گفت: دوره جوانی بهترین زمان ساختن دانشجویان است. همه مسئولان و دولت در تلاش هستند تا شرایط خوب و مطلوبی را برای دانشجویان فراهم کنند تا با خیالی آسوده به ادامه تحصیل بپردازند.

تلاش برای ورود فارغ‌التحصیلان به بازار کار

رئیس دانشگاه تهران تصریح کرد: ما باید کوشش کنیم تا همه دانشجویان بعد از فارغ‌التحصیلی وارد بازار کار شوند. المپیادها وسیله‌ای برای ورود بهتر دانشجویان به بازار کار است. امروزه همه جای دنیا برای بهتر شدن شاخص علمی و آموزشی خودشان کار و فکر می‌کنند و اکثرا معتقدند که مسابقات علمی یکی از بهترین روش‌ها برای ورود فارغ‌التحصیل به بازار کار است.

وی افزود: ما معتقدیم که همه دانشجویان دانشگاه تهران نمونه و جزو بهترین‌های ایران هستند و به راحتی می‌توانند در مسابقات علمی صاحب مقام و رتبه شوند. بنابراین یکی از سیاست‌های دانشگاه تهران افزایش انگیزه دانشجویان و حضور آنان در المپیادهاست.

نیلی احمدآبادی مهمترین دغدغه دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها را اشتغال دانست و گفت: برای همه ما مهم است که دانشجویان و دانش آموختگان متناسب با توانمندی‌هایشان صاحب شغل شوند و هیچ فرد تحصیل‌کرده‌ای بیکار نباشد. ما باید با آموزش‌هایمان دانشجویان را برای ورود به بازار کار تربیت و آماده کنیم.

 

رئیس دانشگاه تهران تاکید کرد: ما از طریق آموزش‌ها می‌توانیم دانشجویان منتقد، متفکر و خلاقی را تربیت کنیم. متاسفانه جمعیت بیکار تحصیلکرده در مقایسه با سایر گروه‌های جوان بالاتر است و این مساله نسبت به افرادی که مدرک دکتری دارند هم تشدید می‎شود. تا به حال تصور بر این بوده که هرکسی با دریافت مدرک دکتری می‌تواند عضو هیات دانشگاه شود.

وی اذعان کرد: در بهترین حالت در دانشگاه تهران سالانه ۱۸۰ نفر جذب هیات علمی می‌شوند و دانشگاه تهران هم مانند بقیه دانشگاه‌ها با کاهش دانشجو مواجه است.

تبصره‌ای برای کمک به دانشگاه‌ها و فارغ‌التحصیلان

نیلی احمدآبادی ادامه داد: امسال با کمک کمیسیون تلفیق مجلس، تبصره‌ای را به تصویب رساندیم که طبق آن بخشی از منابع اعتباری پژوهشی دستگاه‌ها باید صرف قرارداد با دانشگاه‌ها شود و تا ۶۰ درصد این قرارداد؛ دانشگاه‌ها دانشجویانی پژوهشگر، دکتری یا پسادکتری تربیت کنند. البته امیدواریم که این تبصره در مجلس شورای اسلامی مورد تصویب قرار بگیرد.

رئیس دانشگاه به یکی دیگر از برنامه‌های مهم برای دانشجویان اشاره کرد و افزود: تصمیم داریم که حدود ۴۰ درصد از دانشجویان دکتری را برای فرصت مطالعاتی ۶ یا ۹ ماهه به خارج از کشور اعزام کنیم و امیدواریم در سال‌های آینده این تعداد را افزایش دهیم.

در ادامه این مراسم، دکتر حسن به‌نژاد معاون دانشجویی دانشگاه تهران اظهار کرد: امسال برای اولین بار توانستیم به صورت همزمان مراسم تجلیل از دانشجویان نمونه و برگزیدگان المپیاد دانشجویی را برگزار کنیم چراکه این دو از مهمترین جشنواره‌های دانشگاه تهران به حساب می‌آیند.

 

لزوم افزایش انگیزه مشارکت دانشجویان در مسابقات علمی

به‌نژاد ادامه داد: از اینکه دانشگاه تهران چنین دانشجویان نمونه و نخبه‌ای دارد به خود می‌بالد زیرا شما از میان ۵۰ هزار دانشجو توانستید صاحب رتبه و مقام در المپیاد شوید. بنابراین از شما، اساتید و خانواده‌های شما تشکر و قدردانی می‌کنیم که چنین دانشجویان و فرزندانی را برای جامعه تربیت کرده‌اند.

وی توضیح داد: در انتخاب دانشجویان مولفه‌های اخلاقی، علمی، پژوهش، رفتار و مسئولیت‌پذیری به عنوان دانشجوی نمونه اثرگذار بوده است.

دکتر سیدحسین حسینی، معاون آموزشی دانشگاه تهران در این مراسم گفت: از سال ۷۵ المپیادهای علمی در کشور برگزار می‌شوند و ما در سال ۹۶ بیشترین رشد را در مسابقات علمی داشته‌ایم اما امیدواریم که در آینده انگیزه مشارکت دانشجویان در این گونه مسابقات گسترش پیدا کند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، در پایان این مراسم از دانشجویان نمونه و نفرات برتر در المپیاد علمی دانشگاه تهران تجلیل و قدردانی شد.

منبع آنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *