تصمیم کمیته تلفیق مجلس برای تعیین سقف افزایش حقوق اعضای هیات علمی

تصمیم کمیته تلفیق مجلس برای تعیین سقف افزایش حقوق اعضای هیات علمی

هیات علمی

دکتر محمد ابراهیم ساریچلو در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، در خصوص تصمیم کمیته تلفیق مجلس برای تعیین سقف افزایش حقوق اعضای هیات علمی، اظهار کرد: این تصمیم بر خلاف سیاست‌های توسعه آموزشی و پژوهشی در کشور است.

وی با اشاره به اینکه در کشور قوانین مربوط به هیات علمی عموما از مجموعه قوانین مربوط به کارکنان دولت مستثنی است، گفت:  قانون خدمات مدیریت کشوری با قانون اعضای هیات علمی تفاوت دارد . اعضای هیئت علمی دانشگاهها تابع قوانین و مقررات خاص هستند و بر همین اساس برخورد مجلس و دولت اساسا با اعضای هیات علمی، فرهیختگان و نخبگان کشور تاکنون متفاوت بوده است.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی قزوین گفت: عموم اساتید و اعضای هیات علمی نخبگان کشور هستند و در پیشبرد اهداف علمی کشور نقش دارند و سالهای عمر خود را صرف تحصیل علم کرده‌اند تا به مرتبه و درجه‌ای برسند که بعد از ۳۰ سالگی جذب بازار کار در حوزه آموزش و پژوهش شوند و این افراد علاوه بر هزینه مالی قابل توجه در مسیر طولانی کسب علم ،بخش عمده ای ازعمر خود را که می توانستند کار کنند و درآمد داشته باشند، در این راه هزینه کرده‌اند.

ساریچلو اظهار کرد: در حال حاضر حقوقی که به اعضای هیات علمی داده می شود به هیچ وجه منصفانه نیست اما به هر حال این افرادی که شایستگی قرار گرفتن در چنین جایگاه رفیع علمی را داشته‌اند ،عاشق معلمی  و آموختن هستند و  به کارشان عشق می ورزند . بنابراین برخوردهای اینچنینی با مجموعه فرهیخته کشور نتایج سوء زیادی خواهد داشت و در مجموع آسیب‌های جبران ناپذیری بر بدنه علمی کشور وارد خواهد کرد و در  واقع پویایی اعضای هیات علمی که پیشران حرکت و پویایی جامعه هستند را از آنان سلب خواهد کرد.

دور از حب و بغض‌ها راجع به موضوع تصمیم گیری شود

وی افزود: باید به دور از حب و بغض‌ها راجع به موضوع تعیین سقف حقوق اعضای هیات علمی تصمیم گیری شود و از نظرات مشورتی گروهی از اعضای هیات علمی و معاونین  آموزشی وزارتین بهداشت و علوم در این تصمیم گیری‌ها استفاده شود.

وی تاکید کرد: تصمیم کمیسیون محترم تلفیق بازتاب اعتراضات اخیر کشور و کاملا یک تصمیم گیری احساسی و هیجانی است که به نظر می رسد باید قطعا بازنگری شود و نظارت افراد صاحب نظر در این زمینه گرفته شود و پیامدهای موضوع بررسی شود.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی قزوین ادامه داد: مدیران عامل شرکت و سازمان ها ، مقامات و مدیران در طی سال به دفعات از مزایای مربوط به تشویقها و پاداش های مختلفی برخوردارند و  البته به غیر از حقوق  ومزایای دیافتی، مشاغل مختلفی دارند در حالیکه اعضای هیات علمی به خصوص افرادی که تمام وقت جغرافیایی هستند به هیچ وجه حق ورود به کار ندارند و قانون این افراد را از هرگونه فعالیت انتفاعی دیگر منع می کند تا تمام زندگی خود را صرف آموزش و پژوهش کنند، بنابراین منصفانه نیست که اساتید را گروه های مورد قیاس قرار دهیم که دریافتی آنها گاهی به حق یا ناحق دهها برابر یک عضو هیئت علمی با درجه استاد تمامی و با پایه ۳۵ است!؟

احتمال خروج درصد بالایی از قابلیت‌ها و توانمندی‌های علمی کشور از بدنه دانشگاه‌ها 

ساریچلو با بیان اینکه با تصمیم کمیسیون تلفیق نتاج خوبی به بار نخواهد آمد گفت: تصمیم گرفته شده در خصوص پاداش آخر خدمت اعضای هیات علمی نیز موجب می شود که  برخی اساتید در یکی دو ماه باقی مانده از سال تصمیم به بازنشستگی بگیرند و این موضع به مفهوم این است که درصد بالایی از قابلیت ها و توانمندی های علمی کشور از بدنه دانشگاه ها خارج می شوند و این صدمه شدید و جبران ناپذیری را به بخش آموزش کشور وارد خواهد کرد.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی قزوین اظهار کرد: خیلی از اساتید با این مصوبه رغبت و انگیزه های خود را از دست میدهند و بسیاری از اساتید را به سمت فعالیت در بخش خصوصی سوق می دهد و تبعا این مساله به آموزش کشور آسیب می‌زند.

وی در پایان خاطر نشان کرد: چنین تصمیماتی آثار روانی سوء در سطح کلان خواهد داشت چراکه موجب می شود دانشجویان و دانش آموزان تا حد زیادی ناامید شوند زیرا شاهد این هستند که معلمی و استادی در کشور جایگاهی ندارد و این آسیبی است که بسیاری از دانشجویان را بی انگیزه می کند. بنده و همکارانم از ریاست مجلس و نیز نمایندگان واقعی ملت تقاضا داریم که هنگام طرح این مصوبات در صحن علنی  جایگاه ممتاز و ارزش آفرین هیات علمی را متمایز نموده و به طور واقع بینانه و کارشناسانه در باره آن تصمیم گیری کنند.

منبع ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *