۱۶ کتاب برای‌ کمک به خلاقیت که عاشقان‌ کارآفرینی باید بخوانند.

۱۶ کتاب برای‌ کمک به خلاقیت که عاشقان‌ کارآفرینی باید بخوانند.

در این نوشتار ۱۶ کتاب به شما معرفی می شود تا با مطالعه آنها بتوانید به صورت جدی تری پا در عرصه کارآفرینی و به راه اندازی یک کسب و کارموفق بگذارید.

امروزه بسیاری از کارمندان به فکر راه انداختن یک کسب و کار برای خودشان هستند و تمایل دارند که خودشان صاحب یک کسب وکار شوند، اما فضای کسب وکارها دائما در حال رقابتی تر شدن است و یک کارآفرین در صورتی در راه اندازی یک استارتاپ موفق خواهد بود که یک برنامه ریزی دقیق و استراتژی قوی برای خود داشته باشد. اگر این افراد، برای چنین شرایطی آمادگی کافی نداشته باشند، ممکن است به هدف خود نرسند و نتوانند یک کسب و کار موفق را شروع کنند.

16 کتاب برای‌ کمک به خلاقیت که عاشقان‌ کارآفرینی باید بخوانند.

بنابراین، هر کارآفرین برای داشتن یک کسب و کار خوب نیاز به استفاده از تجربیات دیگران دارد. از این رو، مطالعه کتابهای مختلف می تواند در این زمینه به او کمک کند. کتاب، یکی از ارزشمندترین منابع دانش است که حتی شاید بهترین پادکستها و ویدئوها هم نتوانند جایگزین آن شوند؛ اما يافتن کتابهای سودمند شاید یکی از چالش های پیش روی هر کارآفرین باشد. کتابی برای یک کارآفرین می تواند سودمند باشد که نه تنها در او انگیزه ایجاد کند و او را برای رسیدن به هدف آماده کند، بلکه باید در این فرآیند او را راهنمایی کند.

۱ اسرار زبان بدن

ناشر: انتشارات نسل نواندیش
قیمت: ۲۹هزار تومان
کتاب جامع «اسرار زبان بدن» براساس اصول اولیه علمی جدید مثل زیست‌شناسی، روانشناسی رشد و فناوری‌هایی چون ام.‌آر.آی که نشان می‌دهد در مغز چه فرآیندی رخ می‌دهد، نوشته شده است. اساس موضوع کتاب حول محور حرکات بدن، ایما و اشاره قرار داده شده و نویسندگان کوشیده‌اند با آوردن تصاویری مخاطب را با کلیدها و نشانه‌های غیرکلامی آشنا کنند. از این رو، مخاطبان می‌توانند با شناسایی این نشانه‌ها در خود، ارتباط موثرتری با دیگران برقرار کنند. این کتاب در ۱۹ فصل با عنوان‌هایی چون درک مبانی و اصول پایه‌ای، جادوی خنده و لبخند، ایماها و اشاره‌های ویژه شست دست، علائم مربوط به چشم، پاها چگونه مکنونات ذهنی را آشکار می‌کنند؟، ترتیب نشستن ـ کجا بنشینیم و چرا؟ و «مصاحبه‌ها، قدرت‌نمایی‌ها و سیاست‌های دفتری و اداری» تدوین شده است.

۲ کشش

ناشر: سناگستر
قیمت: ۱۷هزار تومان
چگونه هر استارتاپی می‌تواند به رشد انفجاری دست یابد؟ این مساله را کتاب «کشش» به مخاطبانش توضیح می‌دهد. نویسندگان در این کتاب با توجه به تجربه‌های‌شان از استارتاپ‌های خود، به واکنش‌های ‌انگیزه‌بخش برای ایجاد کشش در استارتاپ‌‌ها پرداخته‌اند. از نظر آنها «کشش» نسبت به همه‌چیز اولویت دارد. نویسندگان «کشش» را عددی می‌دانند که نشان‌دهنده وجود تقاضا از سوی مشتری است. در بخشی از این تعریف نوشته‌اند: «اگر کار شما با سازمان‌هاست، کشش می‌تواند دو یا سه مشتری اولیه باشد که هزینه کمی صرف می‌کنند. اما اگر مخاطب شما مصرف‌کننده‌ها (افراد عادی) هستند، این عدد می‌تواند به ۱۰۰هزار کاربر هم برسد.»

۳ ایده عالی مستدام

ناشر: انتشارات آریانا قلم
قیمت: ۲۶هزار تومان
همه ما دوست داریم وقتی موضوع مهمی را بیان می‌کنیم، مورد توجه قرار گیرد و همه افراد آن را درک کنند. کتاب «ایده عالی مستدام» به شما می‌آموزد ایده‌هایی ماندگار و اثرگذار بسازید. موضوع این کتاب فراگیر است، زیرا بر «ماندگاری» تاکید دارد. «آنچه ماندگار می‌شود»، «ساده»، «غیرمنتظره»، «ملموس»، «معتبر»، «احساسی»، «داستانی» و «سخن آخر»، نام فصل‌های «ایده عالی مستدام» است. این کتاب مثال‌های بسیاری دارد که در ذهن مخاطب باقی می‌ماند و افرادی که می‌خواهند کلام خود را اثرگذار کنند می‌توانند از روش‌های آموزش داده‌شده در این کتاب بهره بگیرند.

۴ برند‌سازی

ناشر: انتشارات علمی
قیمت: ۸۹هزار تومان
برندسازی در کسب‌وکار مدرن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و گاهی فقط شنیدن نام یک برند خاص، مشتری را برای خرید قانع می‌کند. کتاب «برند‌سازی» با تکیه ویژه بر مکان، مراکز خرید و مقاصد گردشگری، ازجمله آثار تالیفی است که در آن می‌توان شاهد حرف و دید تازه‌ای در حوزه برندسازی بود. در صفحه ۷۶ کتاب درباره «برنامه عملیاتی برندسازی برای کشور» می‌خوانیم: «به‌رغم شباهت‌هایی که بین شهر، کشور و یک مقصد گردشگری از نظر برندسازی وجود دارد، اما به نظر می‌رسد یک مقصد گردشگری (مانند پیست اسکی، مجموعه گلف یا مجموعه چند‌منظوره) منطقه‌ای تک‌منظوره است. در ادامه این فصل برنامه عملیاتی برندسازی برای کل کشور ارائه می‌شود.

۵ سرنوشت خرید

ناشر: انتشارات علیرضا کاظمی‌نیا
قیمت: ۳۲هزار تومان
بیشتر ما از اهمیت لحظه بحرانی حضور خریدار در فروشگاه در کنار قفسه‌های محصول مطلع هستیم. نویسنده کتاب، به این لحظه «لحظه سرنوشت» می‌گوید. او معتقد است مصرف‌کنندگان امروزی قبل از آنکه به فروشگاه بروند، اطلاعات بسیاری درباره محصول دارند و این اطلاعات را از منابع آنلاین مختلف به دست می‌آورند. این کتاب بیشتر به‌صورت تئوری و در قالب آمار، اطلاعاتی درباره «ZMOT» به شما می‌دهد و راهنمای مناسب برای همه کسانی است که به لحظه‌های پیش از خرید علاقه‌مندند. لحظه‌هایی که نخستین تاثیر را بر خریدار می‌گذارد و فرآیند خرید را شروع می‌کند. اگر مایلید در کشف اطلاعات به خریداران کمک کنید و بفهمید آنها دقیقا به دنبال چه هستند، این کتاب مسیر صحیح را به شما نشان می‌دهد.

۶ طراحی ارزش پیشنهادی

ناشر: آریانا قلم
قیمت: ۳۳هزار تومان
با آنکه استارتاپ‌ها نقش اساسی در توسعه استعداد‌ها، اشتغال و افزایش توان رقابتی کشور را دارند اما بسیاری از آنها پیش از آنکه بتوانند نظر مشتری خود را جلب کنند، به تعطیلی می‌انجامند. چگونه می‌توان محصولات یا خدماتی خلق کرد که دلخواه مشتریان باشد؟ این راه در کتاب «طراحی ارزش پیشنهادی» نشان داده شده است. کتاب «طراحی ارزش پیشنهادی» برای مخاطبانی نوشته شده است که در خلق ارزش واقعی درمانده‌اند، از جلسات بی‌حاصل تیم‌های ناهم‌سو ناامید شده‌اند، درگیر پروژه‌های جسورانه و درخشانی بوده‌اند که شکست خورده‌اند یا به خاطر شکست ایده‌ای خوب، ناامید شده‌اند.

۷ تجربه کاربری ناب

ناشر: انتشارات آقای مترجم
قیمت: ۳۲هزار تومان
«تجربه کاربری ناب» مفاهیم جدیدی معرفی می‌کند که در شیوه‌های طراحی دیگر وجود ندارند. این روش بسیاری از بهترین قسمت‌های شیوه‌های قبلی طراحی را در بر می‌گیرد و ویژگی‌های خود را نیز به آن اضافه می‌کند. این کتاب در فصل‌های «اعتبارسنجی اولیه»، «نوع مناسب پژوهش در زمان مناسب»، «پژوهش کاربری سریع»، «تحقیق کیفی»، «طراحی برای اعتبارسنجی»، «طراحی به اندازه کافی»، «ترفندهای طراحی، نمودارها، طرح‌های اولیه، وایرفریم‌ها و نمونه‌های اولیه»، «کمینه محصول پذیرفتنی»، «طراحی دیداری»، «اندازه‌گیری» و «سریع‌تر بدوید» تدوین شده است.

۸ راه‌اندازی کسب‌وکار

ناشر: انتشارات آریانا قلم
قیمت: ۳۲هزار تومان
کتاب «راه‌اندازی کسب‌وکار» با دیدگاهی نظام‌مند به ارائه گام‌هایی عملیاتی برای راه‌اندازی کسب‌وکارهای نوپا می‌پردازد. این راهنمای گام‌به‌گام حاصل ۲۰ سال تجربه و مشاوره نویسنده به کارآفرینان و کسب‌وکارهای نوپای سراسر جهان بوده است. کارآفرینان، نوآوران کشور و همه افرادی که در ذهن خود هدف راه‌اندازی کسب‌وکار را می‌پرورانند، مخاطبان اصلی این کتابند. ۲۴ گام عملیاتی به همراه مثال‌های کاربردی، نمودار و تصویر، کارآفرین را از مرحله ایده‌پردازی تا رساندن محصول و خدمت جدید به بازار حمایت و راهنمایی می‌کند.

۹ فین‌تک در یک نگاه

ناشر: شبکه راه‌پرداخت
قیمت: ۴۶هزار تومان
کاربرد فناوری‌های نوین در حوزه خدمات مالی، فرصت‌های فراوانی را برای تحول ایجاد کرده است و افرادی که مهارت‌های لازم را دارند، فرصت‌های شغلی بسیاری از این طریق یافته‌اند. کتاب «فین‌تک در یک نگاه» دریچه‌ای برای ورود به این حوزه است و می‌کوشد به مخاطبانی که هیچ دانش قبلی‌ای از «فین‌تک» ندارند، درک متوسطی از آن بدهد. «فین‌تک در یک نگاه» در هفت بخش با عنوان‌های مقدمه، تازه‌واردهای بانکداری، فکری دوباره برای پرداخت‌ها و رمیتنس‌ها، نوآوری‌ وام‌دهی دیجیتال، تحول بانکداری تجاری، نسل بعدی تجارت و تامین سرمایه جمعی و سرمایه‌گذاری جمعی تدوین شده است.

۱۰ خلق مدل کسب‌وکار

ناشر: انتشارات آریاناقلم
قیمت: ۳۰هزار تومان
«خلق مدل کسب‌وکار» نوشته الکساندر استروالدر و ایو پیگنیور مرجعی علمی است که مطالعه آن می‌تواند به بهبود مدل کسب‌و‌کار یا طراحی مدل کسب‌وکار جدید کمک کند. کارآفرینان، مشاوران، مدیران اجرایی و بلندپروازان در زمینه کسب‌وکار از مخاطبان کتاب «خلق مدل کسب‌وکار» محسوب می‌شوند. این کتاب در پنج فصل «تابلوی طراحی»، «الگوها»، «طراحی»، «استراتژی» و «فرآیند» تدوین شده است و در هر فصل می‌کوشد با ارائه نمونه‌های کاربردی و جدول‌ها و نمودارهای ویژه، مخاطبان را با انواع تکنیک‌ها و مهارت‌های تازه در زمینه راه‌اندازی کسب‌وکار آشنا کند.

۱۱ اجرای ناب

ناشر: انتشارات علیرضا کاظمی‌نیا
قیمت: ۳۲هزار تومان
کتاب «اجرای ناب» به نحوه دستیابی ایده اولیه به محصول مطلوب مشتری می‌پردازد. نویسنده کتاب که از مروجان خستگی‌ناپذیر برای حرکت استارتاپ ناب است، روش‌های مختلفی را برای اعمال کردن ایده‌های استارتاپ ناب در استارتاپ‌های خود اجرا می‌کرد و نتایج آن را در اختیار همگان قرار می‌داد. این کتاب راهنمای گام‌به‌گام برای عملی کردن ایده‌های شماست. ابزارهای ارائه شده در این کتاب می‌توانند در هر مرحله از رشد یک استارتاپ مفید واقع شوند و کمک کنند سازمان‌ها و محصولات جدید به وجود آیند.

۱۲ دی‌ان‌ای نو‌آور

ناشر: موسسه خدمات فرهنگی رسا
قیمت: ۱۳هزار تومان
پیام کتاب «دی‌ان‌ای نو‌آور» برای مخاطبانش این است: «توانایی خلق ایده‌های نوآورانه‌ تنها تابع عملکرد ذهن نیست و به رفتار ما هم بستگی دارد. پس اگر رفتارهای‌مان را تغییر دهیم، می‌توانیم نوآور باشیم.» «دی‌ان‌ای نو‌آور» بر خلاقیت فردی در بستر کسب‌وکار تمرکز دارد و نمونه‌های بزرگی از نوآوران کسب‌وکار چون «جف بزوس»، «پیر امیدیار» و… را در این زمینه مورد مطالعه قرار داده است. نویسندگان در بخش‌های «نوآوری مرزشکن با شما آغاز می‌شود» و «دی‌ان‌ای تیم‌ها و سازمان‌های مرزشکن» کوشیده‌اند نشان دهند چگونه این نام‌های بزرگ به ایده‌های بزرگ دست یافته‌اند. آنها مخاطبان را با فرآیند دست یافتن به این ایده‌ها آشنا می‌کنند.

۱۳ رشد ناب

ناشر: انتشارات علیرضا کاظمی‌نیا
قیمت: ۳۲هزار تومان
کتاب «رشد ناب» در ادامه کتاب «اجرای ناب» که نقشه راهی برای آزمایش ثبات مدل کسب‌وکار ارائه می‌کرد، نوشته شده است. این کتاب مدل‌ها و فرآیند‌های فکری جدیدی را برای تصمیم‌گیری بهتر در اختیار مخاطبانش قرار می‌دهد. با مطالعه این کتاب می‌آموزید چگونه سنجه‌های پیشرفت را تعریف و اندازه‌گیری کنید و بتوانید با زبان مشترک و در قالب یک چارچوب ۶ مرحله‌ای در مورد پیشرفت خود با دیگران صحبت کنید.

۱۴ بازاریابی دهان‌به‌دهان

ناشر: انتشارات آموخته
قیمت: ۱۶هزار تومان
«بازاریابی دهان‌ به دهان» به شما هنر ساختن کسب‌وکار را می‌آموزد. کسب‌وکاری که همه عاشقش باشند. این کتاب صرفا مربوط به بازاریابان یا بازاریابی نمی‌شود. بلکه درباره مردم واقعی است و اینکه چرا این مردم می‌خواهند درباره شما یا جنس شما صحبت کنند. این کتاب پر است از پیشنهادهای کم‌هزینه‌ای چون انتخاب نامی زیرکانه، خدمتی خاص، انتخاب لباس فرمی یکسان و برگزیدن یک ایمیل خوب که می‌توانید برای رسیدن به بازاریابی دهان‌به‌دهان انجام دهید.

۱۵ عبور از طوفان

ناشر: موسسه خدمات فرهنگی رسا
قیمت: ۱۷هزار تومان
کتاب «عبور از طوفان» راهنمای کاربردی برای شرکت‌های نوپا در ایران است. آموزه‌های این کتاب کاملا کاربردی است و با توجه به محیط کسب‌وکار در ایران و مشکلات خاص آن نوشته شده است. نویسندگان برای آشنایی بیشتر مخاطبان در پایان هر فصل، منابع تکمیلی به زبان فارسی را آورده‌اند. سادگی زبان از ویژگی‌های مهم «عبور از طوفان» است. نویسندگان کوشیده‌اند کمترین اصطلاحات تخصصی را به کار ببرند تا کم‌تجربه‌ترین مخاطبان نیز بتوانند بهره‌مند شوند.

۱۶ ذهن کارآفرینان

ناشر: انتشارات بازاریابی
قیمت: ۲۵هزار تومان
«ذهن کارآفرینان» کتابی با موضوع کارآفرینی است که به شیوه توصیفی داشتن ذهنیت کارآفرین را به مخاطبانش آموزش می‌دهد. نویسنده با نگاه ساختارشکنانه، پس از وصف موفقیت‌ها و شکست‌ها، توصیه‌هایی را براساس تجربه‌های خودش به مخاطب ارائه کرده است. این کتاب ۱۰۰ توصیه اساسی در امر کارآفرینی را در قالب هفت فصل با عنوان‌های استراتژی، تحصیلات، مردم، بازاریابی و فروش، رهبری و‌ انگیزه آورده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *