افزایش ۲۶ درصدی ظرفیت جذب هیات علمی بانوان

افزایش ۲۶ درصدی ظرفیت جذب هیات علمی بانوان

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، حجت‌الاسلام‌ محمدرضا رضوان طلب رئیس مرکز جذب اعضای هیات علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در دیداربا سرپرست و اعضای هیئت علمی دانشگاه شهرکرد گفت: دلیل طولانی شدن پروسه جذب اعضای هیات علمی،در خواست فراوان و پذیرش محدود و منطقی است به طوری که سالانه ۱۵۰۰۰ فارغ‌التحصیلی مقطع دکتری داریم و سالانه از این تعداد ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ نفر به عنوان عضو هیات علمی جذب می‌شوند.

 افزایش ۲۶ درصدی ظرفیت جذب هیات علمی بانوان

حجت‌الاسلام رضوان طلب با بیان اینکه از رموز موفقیت پیامبر اسلام خلق نیکو و آستانه تحمل بالای ایشان بود، اظهار داشت: اساس حکومتی که پیامبر اکرم (ص) پایه‌ریزی کردند بر اخوت و برادری استوار بود وثروت و برتری نژادی مطرح نبوده است.
رئیس مرکز جذب اعضای هیئت علمی وزارت علوم؛ در نشستی با اعضای شورای دانشگاه یزد نیز از افزایش ظرفیت جذب هیئت علمی بانوان از ۱۲ به ۳۸ درصد خبر داد.

وی همچنین به سیستم متمرکز و غیردستوری شبکه جذب اعضای هیئت علمی پرداخت وگفت: در اولین گام فرآیند جذب گروه ها، دانشکده و دانشگاه ها نیازهای خود را در سامانه بارگذاری می کنند و سپس وزارتخانه این نیازها را برای تطبیق با آمایش و نقشه علمی کشور و تطبیق آن بر برنامه های اداری و مالی به مرکز نظارت می‌فرستد.

رضوان طلب افزود: پس از این مرحله ما از طریق فراخوان از متقاضیان دعوت می کنیم اطلاعات خود را در سامانه بارگذاری کنند.

وی ادامه داد: در هنگام ارزیابی‌های علمی و تخصصی نیز اولین مرحله سنجش توانایی های علمی متقاضیان ازسوی کارگروه توانایی های علمی است و بعد از این مرحله ازسوی کارگروه صلاحیت‌های عمومی، صلاحیت عمومی متقاضیان مورد ارزیابی قرار می گیرد و در نهایت رای هیئت جذب دانشگاه ها به منزله تأیید یا رد متقاضیان است.

ضرورت پرهیز از سلیقه گرایی در انتخاب اعضای هیئت علمی
رضوان طلب بر پرهیز از سلیقه گرایی تأکید کرد و گفت: عمده تلاش ما در مبحث صلاحیت‌های عمومی دوری از سلیقه گرایی و سختگیری است.

وی در ادامه سخنان خود بر آرای اعضای هیئت جذب به مثابه اعلام نظر تأکیدکرد و گفت: اعضای هیئت جذب از سه شخص حقوقی و ۴ یا ۶ نفر شخص حقیقی تشکیل می‌شود که اشخاص حقوقی ریاست دانشگاه، رئیس نهاد رهبری و معاون آموزشی دانشگاه را شامل می شود.

وی افزود: در این هیئت اعضای ذکر شده هر کدام نظر خود را اعلام می کنند و قرار نیست با رای یکی از اعضا تصمیمات سایرین باطل شود.

رضوان طلب اظهارداشت: به جرات می‌توان گفت شبکه جذب فاخرترین شبکه کشور است. در این شبکه بیش از ۲۰۰۰ نفر از مسئولان مجرب دانشگاه ها حضور دارند. در سمت های وزارتخانه نیز وقتی نگاه می کنیم می بینیم همه مدیران و مسئولان از دانشگاه ها به صورت موقت به وزارتخانه منتقل می شوند

وی این روند را موجب احاطه مسئولان به فرآیندها و چالش های موجود در دانشگاه ها دانست.

رضوان طلب تصریح کرد: رسیدگی به صلاحیت ها در حیطه کاری ما قرار ندارد و ما صرفاً بر روند صحت هیئت های جذب نظارت می‌کنیم.

اعضای هیئت علمی پیمانی فقط یک سال با دانشگاه‌ها قرارداد دارند
وی در خصوص اعضای هیئت علمی پیمانی گفت: واقعیت این است که اعضای هیئت علمی پیمانی تنها به مدت یکسال با دانشگاه ها قرارداد دارند. این مسئله نیاز به فرهنگ سازی دارد تا منجر به ایجاد انتظارات نامتناسب نشود.

وی طولانی بودن فرآیند جذب را مربوط به دانشگاه ها دانست و میانگین زمان توقف پرونده ها در وزارت علوم را حدود ۴۰ روز ذکر کرد.

رضوان طلب همچنین درخصوص انصراف متقاضیان در مراحل پایانی جذب، جلوگیری از ورود آنان به دانشگاه های دیگر را به عنوان اهرمی برای جلوگیری از تضییع حقوق دانشگاه ها دانست.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، وی همچنین ممنوعیت تدریس و یا اخراج را خارج از حیطه وظایف هیئت جذب دانست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *