تدریس خصوصی و معلم خصوصی

تدریس خصوصی و معلم خصوصی

تدریس خصوصی به دانش آموزان شما کمک میکند تا عقب افتادگی درس ها را برطرف کنند و اگر در یادگیری مشکل دارند مشکل را حل کنند، و یا اگر درسشان ضعیف است شما میتوانید با معلم خصوصی معلم کنکوری به دانش آموزان خود کمک کمک کنید تا از درس ها عقب نیفتند. این روش به عنوان سریعترین و موثرترین روش، شناخته شده است و باعث بالا رفتن عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان می‌شود. زمانی که به تنهایی نمی‌توانید از پس مشکلات تحصیلی خود و یا فرزندتان بربیایید تدریس خصوصی می‌تواند یاری‌گر شما باشند. انتخاب معلم خصوصی کارآزموده اهمیت بسیار بالایی دارد.هر چند که بسیاری از خانواده‌ها به دلیل هزینه‌های سنگین این نوع از تدریس از آن اجتناب می‌کنند. پیشنهاد می‌کنیم در این شرایط برای حل مشکلات تحصیلی و یادگیری مطالب از مشاوره تحصیلی کمک بگیرید. تدریس خصوصی و معلم خصوصی

معلم خصوصی

شیوه‌ی تدریس معلم خصوصی بدین گونه است که به صورت خصوصی برای شاگردان تدریس می‌کند و با تدریس گروهی متفاوت است. اگرچه ممکن است هزینه‌ی کلاس‌های آن‌ها بالا باشد اما تاثیر زیادی در یادگیری دانش‌آموز دارد و معلمی موفق است که بتواند تعداد جلسات لازم برای دانش‌آموز را پیش‌بینی کند و طبق آن جلو برود. معلم خصوصی می‌تواند در زمینه‌ی درس‌هایی که در آن‌ها به مشکلات زیادی برخورده‌اید کمک کند.
گاهی اتفاق می‌افتد که از لحاظ کمیت و کیفیت در یک یا چند درس عقب می‌افتید و معلم مدرسه نیز نمی‌تواند با وجود وقت کم کلاس به شما بپردازد. دریافت تدریس خصوصی راه‌حلی است که در شرایط افت تحصیلی به کمک شما می‌آید.

ویژگی‌های معلم خصوصی خوب

بسیاری از والدین در انتخاب معلم خصوصی برای فرزند خود دچار مشکل می‌شوند. در این صورت بررسی ویژگی‌های زیر در افراد مربوطه به شما کمک می‌کند تا دست به انتخاب بهتری بزنید.

۱. سابقه‌ی تدریس و مدارک دانشگاهی
در قدم اول یک معلم خصوصی باید سابقه‌ی تدریس موفقی داشته باشد و در زمینه‌ی مورد نظر شما تخصص داشته باشد. به عنوان مثال ممکن است فردی در زمینه‌‌ی هندسه سال‌ها تدریس موفق داشته باشد اما در زمینه‌ی آمار تجربه‌ی چندانی نداشته باشد. همچنین مقطع تحصیلی و دانشگاهی که در آن درس خوانده است نیز از اهمیت بالایی برخوردار است و ترجیحا باید با شغل فرد مرتبط باشد. توصیه می‌شود مدارس و آموزشگاه‌هایی که قبلا در آن تدریس کرده‌ است را نیز بررسی کنید، زیرا معمولا آموزشگاه‌های موفق معلمان نمونه و خوب انتخاب می‌کنند و سنجش‌های دقیقی انجام می‌دهند تا بتوانند بهترین اساتید را جذب کنند.
به صورت کلی توصیه می‌شود با معلمان با تجربه کلاس داشته باشید زیرا اگرچه ممکن است هزینه‌ی بیشتری نسبت به سایر معلمان بگیرند اما با این وجود از نظر مالی به نفع شما است زیرا اگر با این افراد کلاس بردارید زودتر به نتیجه می‌رسید و تعداد کلاس‌های کمتری دارید. یکی از مهم‌ترین مسائلی که باید به آن توجه کنید بررسی عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان قبلی است که با این معلم کلاس داشته‌اند. اگر بتوانید با شاگردان قبلی وی در ارتباط باشید بهتر می‌توانید معلم خصوصی خود را بسنجید و انتخاب کنید.

تدریس خصوصی و معلم خصوصی

۲. داشتن روش تدریس مناسب
معمولا هر معلمی روش تدریس خاص خودش را دارد و اگر بتوانید نمونه‌ای از تدریس معلم‌تان را مشاهده کنید بهتر می‌توانید تصمیم گیری کنید. برای این کار می‌توانید از معلم‌ خود بخواهید تا روش تدریسش را برای شما توضیح دهد، یا ویدیوی تدریس معلم‌تان را مشاهده کنید و اگر با روش تدریس وی موافق بودید او را انتخاب کنید. بعد از شروع کلاس نیز اگر کیفیت تدریس استاد خوب نباشد می‌توانید معلم دیگری انتخاب کنید.

۳. بررسی سطح دانش‌آموز و نیازهای او
برای اینکه بتوانید یک معلم خصوصی خوب داشته باشید باید در ابتدا نیاز دانش‌آموز و سطح علمی دانش‌آموز بررسی شود زیرا برخی از معلمان خصوصی تنها توانایی تدریس به دانش‌آموزان تیزهوش را دارند و در تدریس به افراد معمولی موفق نیستند.
همچنین لازم است قبل از شروع کلاس اهداف و انتظارات خود را برای معلم خصوصی مشخص کنید تا بتوانید هدفمند پیش بروید و برنامه‌ی مشخصی داشته باشید. معمولا اساتید موفق در جلسات اول سطح دانش‌آموز را بررسی می‌کنند و با توجه به آن برنامه‌ی درسی را تنظیم می‌کنند، همچنین آن‌ها با توجه به سطح علمی دانش‌آموز مشخص می‌کنند چند جلسه برای وی نیاز است تا به هدفی که دارند برسند.

۴. آراستگی ظاهری معلم خصوصی
یک معلم خصوصی خوب و حرفه‌ای علاوه بر بالا بودن سطح علمی، از نظر ظاهری نیز آراسته و مرتب است. زیرا آراستگی تاثیر زیادی در انتقال مطالب دارند و معمولا دانش‌آموزان با معلمی که از لحاظ ظاهری خوب است ارتباط بهتری نسبت به معلمی که وضعیت ظاهری مناسبی ندارد برقرار می‌کنند.
معلمی موفق است که بتواند در ابتدا رابطه‌ی عاطفی خوبی با شاگردش برقرار کند سپس مطالب آموزشی را به او منتقل کند، و شاگرد نیز با کسی ارتباط برقرار می‌کند که جاذبه‌هایی داشته باشد، این جاذبه‌ها می‌تواند از نظر سن، آراستگی ظاهری و… باشد.

وظایفی که یک معلم در تدریس دارد

هر معلمی وظایف خاص خودش را دارد و باید نکاتی را مورد توجه قرار دهند تا بتوانند به خوبی پیشرفت کنند و موفق باشند. در ابتدا معلم باید صفات و ویژگی‌های خود را به خوبی بشناسد و از انتظارات شاگردش به خوبی آگاه باشد. همچنین لازم است با محیط اجتماعی، پدیده‌های اجتماعی، منابع درسی، قوانین و وظایف معلمی، روش‌های تدریس و آداب و رسوم جامعه به خوبی آشنا باشد. کلاس‌های خصوصی می‌توانند شما را در مسیر موفقیت تحصیلی یاری دهند.

نکاتی در رابطه با تدریس خصوصی

_لازم است شیوه‌ی تدریس به اندازه‌ی کافی برای دانش‌آموز جذاب باشد تا احساس خستگی و کسالت نکند.
_معلم خصوصی باید روی درسی که تدریس می‌کند مسلط باشد، به آن درس علاقه‌ی کافی داشته باشد و علاوه بر درسی که تدریس می‌کند، در رشته‌های دیگر نیز تا حدودی شناخت داشته باشد.
_یکی از ویژگی‌های معلم خصوصی حرفه‌ای این است که علاوه بر کلام، از طریق زبان بدن خود با شاگردش صحبت کند.
_یادگیری نباید در معلمان متوقف شود زیرا این کار باعث توقف پیشرفت‌شان می‌شود، آن‌ها باید دائما علم و آگاهی خود را به روز کنند و مطالب جدیدی را یاد بگیرند.
_فن بیان در تدریس موفق اهمیت زیادی دارد، چه بسا افرادی از نظر علمی در سطح بالایی قرار دارند اما چون بیان شیوایی ندارند، موفق نیستند.
_معلم باید ثبات عاطفی و روانی داشته باشد و نباید تحت تاثیر هیجانات و عواطف تصمیم گیری کند. اگر از ثبات عاطفی برخوردار نیستید می‌توانید با یک روان‌شناس صحبت کنید تا به ثبات روانی و عاطفی برسید.
_توصیه می‌شود معلم علاوه بر تخصص در زمینه‌ای که تدریس می‌کند، با اصول کلی روانشناسی نیز آشنا باشد و قوانین رشد، یادگیری، خصوصیات سنی گروه‌های مختلف و … را بداند. زیرا اگر در این زمینه‌ها آشنایی داشته باشد می‌تواند بسیاری از چالش‌ها را حل کند.
_بیشتر آموزگازان سعی می‌کنند اصول مهم در درس خواندن و یادگیری مطالب را به شما آموزش دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *