سوختن شمع -از سوختن شمع چه موادی تولید می شود

سوختن شمع -از سوختن شمع چه موادی تولید می شود

سوختن شمع

از سوختن شمع چه موادی تولید می شود

آیا تا به حال به این نکته توجه کرده اید که چگونه بعد از سوختن شمع مقدار آن کمتر می شود؟

شمع ( پارافین ) در واقع زنجیره ای از اتم های کربن می باشد که توسط اتم های هیدروژن احاطه شده اند. این مولکول های هیدروکربن می توانند به صورت کامل بسوزند. زمانی که شما یک شمع را روشن می کنید پارافین واکس های اطراف فیتیله ذوب می شوند . گرمای شعله مولکول های پارافین را تبخیر می کند و سپس این مواد با اکسیژن موجود در هوا واکنش می دهند. نور و گرما در تمام جهت ها از شعله شمع ساطع می شود. حدود یک چهارم انرژی سوختن به صورت گرما منتشر می شود. گرما واکنش را ادامه می دهد ، پارافین را تبخیر کرده و باعث سوختن آن می شود. واکنش زمانی پایان می یابد که پارافین ( سوخت ) تمام شود و یا دیگر گرما و حرارت کافی برای تبخیر وجود نداشته باشد.

واکنش سوختن شمع

واکنش سوختن شمع بستگی به نوع پارافینی دارد که در تهیه شمع مورد استفاده قرار گرفته است. اما تمام معادله ها از یک شکل کلی پیروی می کند. گرما باعث واکنش بین هیدروکربن و اکسیژن می شود که منجر به تولید آب و کربن دی اکسید و انرژی ( گرما و نور ) می شود. برای یک شمع پارافینی معادله به صورت زیر می باشد :

C25H52 + ۳۸ O2 → ۲۵ CO2 + ۲۶ H2O

نکته جالب توجه این است که در این فرآیند آب نیز تولید می شود که در اثر حرارت به صورت بخار آب در می آید. زمانی که شمع به صورت پایدار می سوزد در واقع فرایند سوختن به صورت مؤثری پیش می رود و تمام موادی که تولید می شود آب و کربن دی اکسید می باشد . زمانی که مقداری دود مشاهده می کنید درواقع این کربنی است که در اثر سوختن ناقص به صورت دوده آزاد می شود. تبخیر پارافین واکس ها تنها در نزدیکی شعله رخ می دهد و در فاصله های دورتر از شعله و یا زمان اتمام شمع رخ نمی دهد. این همان اتفاقی است که در حقه  « روشن کردن شمع با دود » رخ می دهد.

بخوانید:  فال شمع روزانه نایریکا

سوختن شمع

راهنمای شما برای سوزاندن صحیح شمع

سوزاندن شمع آسان است. خوشبختانه، پیروی از دستورالعمل های مراقبت و ایمنی مناسب از شمع نیز همینطور است. با رعایت این نکات ساده، عمر شمع های مورد علاقه خود را افزایش دهید، از دوده و تونل زدن ناخوشایند جلوگیری کنید و مانند یک حرفه ای شمع ها را بسوزانید:

همیشه فتیله را کوتاه کنید و از وجود زباله ها بررسی کنید.

قبل از روشن کردن شمع، همیشه فتیله را به اندازه ¼ اینچ کوتاه کنید و هر گونه زباله باقی مانده در حوضچه موم مانند تزئینات فیتیله یا کبریت را بردارید. هر زباله ای بیش از آن چیزی که برای جابجایی طراحی شده است به شمع سوخت اضافه می کند. سوخت بیش از حد می تواند باعث شعله ور شدن غیرمنتظره شعله یا حتی شروع یک آتش سوزی کوچک در نزدیکی شعله شمع شود. فتیله‌هایی که دراز یا کج مانده‌اند می‌توانند باعث سوزش، چکیدن، شعله‌ور شدن و دوده شدن ناهموار شوند. کوتاه کردن فتیله ها به افزایش عمر شمع شما کمک می کند. اگر فتیله را هر چند ساعت یکبار کوتاه کنید، شمع های شما تا ۲۵ درصد بیشتر می سوزند.

همون دفعهی اول متوجه شد.

همانطور که اولین برش عمیق ترین است، اولین سوختگی مهم ترین است. شمع ها باید به ازای هر ۱ اینچ قطر اندازه واقعی شمع، یک ساعت بسوزند. به عنوان مثال، یک شمع با قطر ۲ اینچ باید به مدت ۲ ساعت بسوزد. اگر یک شمع به اندازه کافی نسوخته باشد که به موم اجازه دهد مایع شود یا از لبه به لبه ظرف ذوب شود، یک “حلقه حافظه” ایجاد می کند. هنگامی که یک شمع دارای یک “حلقه حافظه” است، برای عمر شمع به تونل ادامه می دهد.

بخوانید:  تست

سوختن شمع

شمع ها را بیشتر از مدتی که در دستورالعمل های سازنده مشخص شده روشن نگه ندارید.

سوزاندن شمع برای مدت طولانی باعث جمع شدن کربن روی فتیله می شود و آن را به سمت “قارچ” می کشد. سپس فتیله ناپایدار می شود و شعله بزرگ و خطرناکی تولید می کند. به علاوه، شمع شما شروع به دود شدن می کند و دوده آزاد می کند. با پیروی از دستورالعمل های سازنده همیشه از این امر جلوگیری کنید. به طور کلی توصیه می شود شمع ها بیش از چهار ساعت نسوزند و حداقل دو ساعت قبل از روشن شدن مجدد خنک شوند.

شعله را از هوای متحرک دور نگه دارید.

هنگام سوزاندن شمع، از نزدیکی به پنکه ها، دستگاه های تهویه مطبوع، پنجره های باز یا مناطق شلوغ با افرادی که به این طرف و آن طرف راه می روند خودداری کنید. هوای متحرک می تواند شعله را مختل کند و در نتیجه آن علائم سیاه مزاحم روی شیشه ایجاد شود.

شمع های خود را به درستی ذخیره کنید .

شمع ها را در مکانی خنک، تاریک و خشک با درب نگه دارید تا آنها را از گرد و غبار و زباله تمیز نگه دارید و به محافظت از موم و عطر کمک کنید. شمع های بسیار خوشبو بسته به رایحه، عمری بین ۶ تا ۱۲ ماه دارند. اگر از شمع‌های معطر لذت می‌برید، برای جلوگیری از خراب شدن ظاهر و عملکرد آن‌ها را اغلب استفاده و تعویض کنید.

اموزش های شمع و شمع تراپی⇓

بخوانید:  معنی کارت هفت چوبدست تاروت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *