قطعات پیش ساخته بتنی

 قطعات پیش ساخته بتنی

قطعات پیش ساخته بتنی یکی از محصولات ساختمانی هستند که در یک قالب قابل استفاده مجدد بتن تزریق شده و سپس در یک محیط کنترل شده (کارخانه) عمل آوری می‌شود. سپس محصول تولید شده به محل پروژه منتقل شده و نصب می گردد. اجزای مختلف یک سازه مانند دیوار بتنی و کف بتنی و… را می‌توان با استفاده از بتن پیش‌ساخته تولید کرد.

 قطعات پیش ساخته بتنی

مزایای استفاده از قطعات پیش ساخته بتنی

بتن پیش ساخته دارای مزایای بسیاری می باشد که به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  1. صرفه جویی در زمان ساخت و ساز: استفاده از بتن پیش‌ساخته باعث صرفه‌جویی در وقت می‌شود و خطر تأخیر پروژه نیز کمتر می‌شود. تولید بتن پیش ساخته می تواند همزمان با سایر کارهای پروژه مانند خاک برداری، نقشه برداری و موارد دیگر انجام شود و در نتیجه موجب صرفه جویی در وقت می شود.
  2. تضمین کیفیت: عوامل اصلی تنظیم کننده کیفیت قطعات بتنی نظیر عمل آوری، دما، طرح اختلاط ، قالب بندی و غیره را می توان در بتن پیش ساخته مانیتور و کنترل کرد. بنابراین بهبود کیفیت قطعات ساخته شده را به همراه دارد.
  3. استفاده از بتن پیش تنیده: با استفاده از قطعات پیش ساخته‌ی پیش تنیده می توان از مصالح با استحکام بالا و ظرفیت تحمل بار بالا استفاده کرد. به همین دلیل منجر به افزایش فضای آزاد و کاهش اندازه سطح مقطع اجزای سازه می‌شود.
  4. مقرون به صرفه: فرآیند ساخت و ساز، ساده شده و باعث کاهش زمان ، افزایش بهره‌وری، کیفیت و ایمنی شده و در نتیجه هزینه‌ها کاهش می یابد.
  5. دوام : سازه بتنی پیش ساخته دارای عمر طولانی تر و حداقل عملیات نگهداری و تعمیر می باشد. بتن پیش ساخته با چگالی بالا در برابر اسیدها ، خوردگی و ضربه دوام بیشتری دارد. همچنین کاهش حفره های موجود در سطح باعث کاهش تجمع گرد و غبار بر روی آن می‌شود.
  6. زیبایی ظاهری: از آنجا که سازه‌ها در محیط کنترل شده کارخانه تولید می شوند به همین دلیل طیف گسترده‌ای از اشکال و اندازه‌ها در دسترس بوده و قطعات می‌توانند از ترکیب چندین رنگ و طرح تولید شوند. بنابراین زیبایی ظاهری محصولات افزایش می‌یابد.
  7. بستر کاری امن: برای ساخت بتن های پیش ساخته نیازی به ذخیره مصالح در محل پروژه نیست. این امر باعث می‌شود که دیگر نیاز به تامین محل‌هایی برای نگهداری قالب‌ها، پایه‌ها و شمع‌ها و ضایعات نباشد. به طبع آن تعداد کارگران کاهش پیدا می‌کند و یک بستر کاری ایمن در محل پروژه فراهم می‌شود.

بتن پیش ساخته چیست؟

مفهوم اساسی بتن پیش ساخته اولین بار در ایالات متحده در سال ۱۸۸۶ مورد توجه قرار گرفت. سپس در سال۱۹۳۰ یک مهندس فرانسوی نشان داد که اگر فولاد با مقاومت بالا برای پیش تنیده کردن بتن استفاده شود بتن پیش ساخته موفق خواهد بود. این حرکت باعث شد بتن افت تنشی حدود ۲۰۰۰ کیلوگرم بر سانتیمتر مربع که در اثر انقباض بتن حاصل می شود را تحمل کند. اولین تجربه ی بتن پیش ساخته در ایران به حدود ۵۰ سال پیش بر می گردد. بتن پیش ساخته یک محصول ساختمانی تولید شده توسط ریخته گری بتن در یک قالب و یا فرم قابل استفاده مجدد است که سپس در یک محیط کنترل شده، به محل ساختمان حمل شده و در محل قرار گذاشته می شود. در مقابل، بتن استاندارد در اشکال خاص محل کار ریخته شده و در محل کار درمان می شود. سنگ های پیش ساخته بدلیل استفاده از سنگ دانه های ریز در مخلوط با بتن پیش ساخته متفاوت هستند، بنابراین محصول نهایی، ظاهری نزدیک به سنگ ها و صخره های طبیعی دارند.

نحوه ی تولید بتن پیش ساخته

ساخت این قطعات مراحل مختلفی دارد که بی دقتی در هر یک از مراحل تولید آن باعث زیر سوال رفتن تمام مراحل تولید می شود. آماده سازی قالب ها، فولادگذاری، بتن ریزی و عمل آوری از جمله کارهایی هستند که برای تولید هر یک از قطعه های آماده و پیش ساخته باید انجام شود. برای ساخت این قطعات در صورت نیاز مرحله ی پیش تنیدگی نیز انجام می شود. عملیات پیش تنیدگی باعث کاهش ارتفاع تیرها می شود؛ این عملیات قبل از مرحله ی بتن ریزی انجام شده و سبب استاندارد سازی آن می شود. می توان گفت عملیات در هم تنیدگی به نوعی کنترل کیفی برای مراحل قبل از بتن ریزی محسوب می شود.

به طور کلی تولید قطعات آماده به چند روش متفاوت انجام می شود که عبارتند از :

  • تولید قطعات پیش ساخته به صورت تکی و درجا
  • تولید قطعات به صورت چند تایی
  • تولید قطعات با استفاده از جا به جایی شاسی یا پالت جا به جایی

نحوه اجرا سیستم قطعات بتن پیش ساخته

سیستم پیش ساخته به دو صورت اجرا می شود:

اجرای ساختمان به روش خطی

در اجرای خطی، اجزای تشکیل دهنده ی ساختمان شامل پی، شناژ و ستون و دیگر تجهیزات به صورت پیش می باشد و اتصال قطعات آن از نوع تر است. ابتدا میلگردهایی قبل از بتن ریزی در محل ساختمان نصب می شوند سپس قطعات با استفاده از اجرای بتن در فاصله ی بین دو قطعه انجام می شود.

اجرای ساختمان به روش دیواری

در اجرای دیواری نیز اجزای تشکیل دهنده ی ساختمان شامل پی، پانل های دیوار و سقف به صورت پیش ساخته هستند. اتصالات در این نوع به وسیله ی پیچ و مهره و و گاهی به صورت تر انجام می شود. تمام باز شوهای در و پنجره و محل اتصال کلید و پریز و لوله های آب و برق و هر نوع داکت تاسیساتی از قبل پیش بینی و طراحی شده است و در کارخانه اجرا می گردد. در این سیستم تولیدی تمامی موارد نام برده شده در درون قالب دیوار و قبل از بتن ریزی انجام می گردد.

انواع سیستم های قطعات بتن پیش ساخته

سیستم جعبه ای

در این سیستم پیش ساخته، اعضای سازه ای از قطعات مکعب مستطیل توخالی تشکیل شده اند و هر یک می توانند کل یا قسمتی از یک واحد مجزا را تشکیل دهند. به دلیل کم بودن تعداد اتصالات در این روش ساخت، سرعت اجرای این نوع سیستم بسیار بالا بوده و مناسب برای ساخت سازه های موقت با ارتفاع کم است و امکان استفاده مجدد از قطعات وجود دارد. باید توجه داشت که وزن و ابعاد بسیار زیاد قطعات مشکل اصلی این سیستم است.

سیستم دیوار باربر

در این سیستم سازه متشکل از صفحات و دیوارهای پیش ساخته سازه ای است که در نقاط برخورد، قطعات با تمهیدات خاص به یکدیگر متصل می شوند. از این روش می توان برای ساخت سازه های مقاوم لرزه ای با ارتفاع متوسط استفاده نمود. سرعت ساخت در این روش با توجه به تعداد کم اتصالات، بالا بوده ولی اغلب اعضا دارای ابعاد و وزن زیادی هستند. این روش ساخت به دلیل استفاده از المان هایی با ابعاد بزرگ، انعطاف پذیری کمی نسبت به مسائل معماری داشته و در طراحی آن لازم است به نکات معماری توجه شود.

سیستم سازه ای اسکلتی

سازه هایی با سیستم باربر اسکلتی از قاب هایی متشکل از تیرها و ستون ها تشکیل شده است. اتصالات اعضای پیش ساخته در این روش ساخت، ممکن است مفصلی و یا گیردار باشند که در صورت استفاده از اتصالات مفصلی لازم است سیستم باربری جهت تحمل بارهای جانبی در نظر گرفته شود. این سیستم خود به زیر گروه هایی تقسیم می شود:

  • سازه های اسکلتی با ستون یکپارچه
  • سازه های اسکلتی قاب پرتال

 قطعات پیش ساخته بتنی

انواع قطعات بتن پیش ساخته

  • قطعات پیش ساخته مسلح
  • قطعات پیش تنیده
  • قطعات بتنی پیش تنیده پیش کشیده
  • فطعات بتنی پس تنیده پس کشیده
  • قطعات دیوارهای پیش ساخته بتنی و مشبک ماندگار
  • انواع قطعات اصلی سازه شامل: دیوار های larg panel ، تک جداره و دوجداره عايق دار و ساده باربر ، فیسینگ و نما و همچنین ماندگار قلزی مشبک دیواری
  • قطعات پیش دال و دال بتنی پیش ساخته
  • انواع قطعات اصلی سازه شامل: پیش دال ، کوبیاکس ، دال کامل و دال کف
  • قطعات پیش ساخته بتنی سفارشی
  • انواع قطعات شامل: انواع باکس ، نیوجرسی بریر ، منهول ، سنگ دال و…
  • قطعات پیش ساخته دیوار محوطه
  • انواع قطعات یک رو ، دو رو و نقش دار شامل: پنل دیواری ، ستون و پی

انواع اتصالات در سیستم های قاب ساده بتن پیش ساخته

اتصال ستون به پی

این نوع از روش اتصال به دو دسته تقسیم می شود. در روش اول اتصال توسط پیچ هایی که صفحات فولادی نصب شده در انتهای ستون هایی که برای بتن ریزی مورد استفاده قرار می گیرد، اجرا می شوند .

اتصال سقف به سقف

در این نوع اتصال فاصله بین قطعات سقف توسط میلگرد های کلاف کننده در لبه قطعات و میلگرد های اتصال دهنده انجام می شود و در نتیجه آن باعث انسجام و اتصال قطعات سقف می شود .

اتصال تیر به ستون

این اتصال با استفاده از نبشی و صفحات فولادی که از قبل به صورت پیش ساخته روی تیر ها و ستون های سازه تعبیه شده و در محل نصب گذاشته شده و اجرا گردد .

اتصال سقف به تیر

اتصال سقف به تیر به طور معمول به صورت تر و با استفاده از میلگردهایی که از قبل در قطعات سقف و تیر پیش بینی شده است، انجام می شود. با اضافه کردن میلگردهای طولی برای به هم پیوستن میلگردهای پیش بینی شده در قطعات تیر و سقف و بتن ریزی فاصله بین این دو قطعه، در محل اجرای ساختمان اتصال سقف به تیر تکمیل می‌شود.

اتصال ستون به ستون

در این نوع اتصال قطعات بتنی پیش ساخته با استفاده از صفحات فولادی در طرفین محل اتصال به دو روش کام و زبانه، متصل می شوند.

قطعات پیش ساخته بتنی
قطعات پیش ساخته بتنی همدان
قطعات پیش ساخته بتنی مدولار
قطعات پیش ساخته بتنی سبک
قطعات پیش ساخته بتنی نما
قطعات پیش ساخته بتنی اصفهان
قطعات پیش ساخته بتنی اهواز
قطعات پیش ساخته بتنی تهران
قطعات پیش ساخته بتنی مشهد
قطعات پیش ساخته بتنی چیست

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *