شناسایی ملاک های پذیرش دانشجویان دوره دکتری
در چند سال اخیر نحوه پذیرش دانشجویان دکتری موضوع مورد مناقشه میان جامعه دانشگاهی بوده و به عنوان یکی از عوامل اصلی در تضمین کیفیت دوره دکتری توجه زیادی را به خود معطوف داشته است. از این رو، هدف پژوهش حاضر شناسایی ملاک های پذیرش دانشجویان در دوره دکتری و ارائه الگوی مفهومی بود. بدین منظور، از روش تحقیق کیفی پدیدارشناسی استفاده شد. نمونهای هدفمند متشکل از ۱۴ نفر عضو هیئت علمی، سیاستگذاران حوزه پذیرش دانشجو و متخصصان آموزش عالی به عنوان مطلعان کلیدی انتخاب شدند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از کدگذاری باز، محوری و انتخابی استفاده شد. یافتهها حول دو محور اصلی ملاک ها و پیشبینها تنظیم شد. در بخش مربوط به ملاک ها ۲۴۶ کد اولیه، ۱۷ مقوله فرعی و ۵ مقوله اصلی و در بخش مربوط به پیشبینها ۲۳۶ کد اولیه، ۱۶ مقوله فرعی و ۷ مقوله اصلی استخراج شد. در نهایت، با توجه به یافتهها و الهام از ادبیات پژوهش الگوی مفهومی نظام پذیرش ارائه شد.
نویسندگان:
حاتم فرجی دهسرخی: دانشجوی دکتری رشته مدیریت آموزشی، دانشگاه خوارزمی
دکتر حمیدرضا آراسته: استاد دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه خوارزمی
دکتر عبدالرحیم نوهابراهیم: استاد دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه خوارزمی
دکتر بیژن عبدالهی: دانشیار دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه خوارزمی
فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی – سال بیست و یکم، شماره ۴ (پیاپی ۷۸)، زمستان ۱۳۹۴٫