دانلود رایگان سوالات و کلید پاسخ کارشناسی ارشد مجموعه تربیت بدنی و علوم ورزشی- کد 1106
دانلود دفترچه سوالات 94 دانلود کلید پاسخ 94
معرفی رشته
تربیت بدنی و علوم ورزشی یکی از شاخه های علوم انسانی است که از جهات مختلف با علوم پایه و علوم تندرستی پیوند یافته و مالاً اثر و نقش آن در رابطه بسیار توانبخشی و بهسازی جسمی و روانی افراد جامعه غیر قابل انکار است و در نظام جمهوری اسلامی ایران از جایگاه و منزلت ویژه ای برخوردار میباشد.
دامنه فعالیت و کارآئی تربیت بدنی و علوم ورزشی در امر آموزش و پرورش و بهداشت فردی و اجتماعی بسیار وسیع و گسترده است بطوری که تمام گروههای سنی را، از بیش از تولد تا دوره سالخوردگی و کهولت در بر میگیرد. علاوه بر این ترتیب بدنی و ورزش بعنوان یک عامل پیشگیرنده از بروز برخی از ناراحتی ها و عوارض جسمی و روحی نیز مورد توجه بوده و ثابت شده است که از پیشگیرنده از بروز برخی از ناراحتی ها و عوارض جسمی و روحی نیز مورد بوده و ثابت شده است که از پیشروی پاره ای از بیماریها مانند امراض قند و نارسائی های قبلی – عروقی جلوگیری بعمل میاورد. با عانایت به این مهم و بمنظور تحقیق بخشیدن به بند سه از اصل سوم قانون اساسی جمهوری اسلامی تربیت بدنی نیروی انسانی متعهد و متخصص در این رشته ضروری است.
طول دوره تحصیل
دوره کارشناسی ارشد تربیت بدنی وعلوم ورزشی ناپیوسته است و طول متوسط دوره برای دانشجویان تمام وقت 2 تا 5/2 سال شامل 4 تا 5 نیمسال تحصیلی نظام آموزشی آن مطابق ائین نامه ها و مصوبات شورایعالی برنامه ریزی میباشد.
دروس این دوره عمدتاً جنبه نظری و پژوهشی دارد. طول هر نیسمال تحصیلی 17 هفته آموزش کامل است هر واحد درس نظری دارد به مدت 17 ساعت و هر واحد درس عملی به مدت 34 ساعت در طول نیمسال تعلیم داده میشود.
تعداد واحدها
برنامه کارشناسی ارشد تربیت بدنی وعلوم ورزشی ناپیوسته و مشتمل بر 38 واحد نیسمالی به شرح زیر میباشد:
– دروس راهنمایی و تخصصی 22 واحد
– دروس انتخابی 6 واحد
– سمینار و رساله 6 واحد
کاروزی 4 واحد
دروس پیش نیاز : دانشجویان موظفند طبق آیین نامه های مصوب وزارت فرهنگ آموزش عالی و با در نظر گروه آموزشی مربوطه دروس پیش نیاز را انتخاب و با موفقیت بگذرانند
نقش و توانایی یا کارایی
فارغ التحصیلان این دوره قادر به انجام فعالیت های زیر خواهند بود:
1- تدریس دروس تخصصی تربیت بدنی در دوره کاردانی
2- تدریس درس تربیت بدنی و ورزش عمومی دانشجویان دانشگاهها و موسسات آموزش عالی
3- برنامه ریزی و مدیریت آموزشی در تربیت بدنی دانشگاهها و مراکز آموزش تربیت بدنی
4- تدریس دروس نظری و عملی اختصاص ورزش در دوره های تربیت مربی ورزش
5- برنامه ریزی و مدیریت در تربیت بدنی سازمانهای ورزشی کشور نهادهای انقلابی و بخش خصوصی
6- انجام تحقیق در مسائل تربیت بدنی و ورزش در مراکز تحقیقی و دانشگاهها
7- تدریس در موسسات آموزش عالی برای تربیت متخصصان و معلمان تربیت بدنی در سطح کارشناسی.
ضرورت و توانایی
با توجه به موارد زیر ضرورت و اهمیت تشکیل این دوره به منظور تربیت کارشناسان ارشد تربیت بدنی وعلوم ورزشی روشن می شود.
1- دانشگاهها و مراکز تربیت معلم به مدرسان و معلمانی احتیاج دارند که سطح علم و دانش عملی آنان متخصص میراث فرهنگی در زمینه تربیت بدنی و ورزش به نسل های آینده باشد.
2- دستیابی به معیارها و ملاکهای ورزشی در سطح بین المللی بدون کاربرد نتایج علوم در تربیت بدنی و وجود متخصصین متعهد در این زمینه عملی نیست.
3- برنامه ریزی در هر یک از بخشهای اجتماعی و فرهنگی منجمله در تربیت بدنی و ورزش ابعاد مختلفی دارد و نمی توان برنامه ریزی تربیت بدنی و ورزش را در نظام برنامه ریزی آموزشی جمهوری اسلامی ایران نادیده گرفت.
بازار كار در هر گرايش :
گرايش فيزيولوژي :
1- تدريس مسائل فيزيولوژي، علم تمرين، تغذيه و ورزش
2- تحقيق در زمينه مسائل فيزيولوژي ورزش، علم تمرين ، تغذيه و ورزش
3- برنامه ريزي و تجويز تمرينات ورزشي به منظور افزايش توانمندي هاي جسماني حركتي افراد عادي ، آسيب ديده و …
4- برنامه ريزي و تجويز تمرينات ورزشي خاص براي رشته هاي مختلف ورزشي و تنظيم رژيم هاي غذايي ويژه
5- مشاوره و همكاري با موسسات آموزشي، سازمانها و فدراسيونها ، هيئت ها و پايگاه هاي ورزشي در برنامه ريزي فعاليتهاي بدني كاركنان
گرايش بيومكانيك ورزشي:
1- تدريس درس آناتومي ، فيزيك ، بيومكانيك و حركت شناسي دوره هاي كارداني و كارشناسي و دوره هاي مربيگري
2- انجام تحقيق و پژوهش مرتبط با بيومكانيك ورزشي
3- انجام امور آزمايشگاهي مرتبط با بيومكانيك ورزشي
4- تجزيه و تحليل توصيفي و كمي اطلاعات بيومكانيكي
گرايش رفتار حركتي:
1- تحليل وضعيت مربوط به رشد در كودكان و نوجوانان
2- تحليل وضعيت مربوط به يادگيري و اجراي مهارتهاي حركتي در کليه رده هاي سني
3- شناخت اثرات روانشناختي فعاليتهاي ورزشي و همچنين شناخت ويژگي هاي رواني ورزشكاران وشيوه هاي بهبود مهارت رواني
4- درك اهميت تحقيق در رفتار حركتي روي فرايند تدريس – يادگيري
5- تدريس دروس يادگيري حرکتي، رشد و تكامل حركتي در دوره هاي پايين تر و دوره هاي مربيگري
6- پژوهش در شاخه هاي مختلف رفتار حركتي
گرايش مديريت ورزشي :
1- تدريس درس مديريت ورزشي در دوره هاي كارداني و كارشناسي
2- تدريس در كارگاه هاي آموزشي مديران ورزشي
3- اداره امور و كارشناسي سازمانهاي ورزشي دولتي – خصوصي
4- اداره امور و كارشناسي فدراسيونها و هيئت ها و انجمن هاي ورزشي
5- سرپرستي تيم ها و كاروانهاي ورزشي
6- اداره و كارشناسي اماكن ورزشي
گرايش حركات اصلاحي و آسيب شناسي ورزشي :
1- تدريس درس آسيب شناسي ورزشي، معلولين ، كمكهاي اوليه
2- تدريس درس حرکت درماني در دوره هاي پايين تر
3- تدريس حركات اصلاحي و درماني، نوتواني ورزشي در دوره هاي كارداني و كارشناسي
4- راهنمايي و برنامه ريزي براي استفاده از ورزش در جهت حفظ سلامت عمومي و كمك به بيماران و معلولين
5- راهنمايي و برنامه ريزي براي آشنايي مربيان و ورزشكاران به اصول علمي و تكنيكي ساده در كنترل و پيشگيري از آسيبهاي ورزشي
6- تربيت كارشناس تربيت بدني در حيطه آسيب شناسي ورزشي و حرکات اصلاحي
7- غربال گري و راهنمايي در زمينه ناهنجاري هاي اسكلتي – عضلاني در كليه اقشار جامعه بويژه دانش آموزان