بازنگری در رشتههای کشاورزی و ایجاد رشته تولیدات گلخانهای
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از بازنگری در همه رشتههای تحصیلی در مقاطع مختلف به ویژه در کلیه رشتههای بخش کشاورزی و منابع طبیعی و ایجاد گرایش تولید محصولات گلخانهای در مقطع کارشناسی ارشد باغبانی به سفارش وزارت جهاد کشاورزی خبر داد.
به گزارش کنکوری ارشد دکتری به نقل از ایسنا، محمد فرهادی در مراسم رونمایی از دستاوردهای تحقیقاتی کشاورزی و تجلیل از محققان برتر در سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، اظهار کرد: در زمینه تربیت نیروی ماهر در بخش کشاورزی و منابع طبیعی طی سه سال گذشته بازنگری و بهروز کردن برنامههای درسی کلیه رشتهها و گرایشهای موجود در مقاطع مختلف کشاورزی و منابع طبیعی در راستای افزایش واحدهای کارآموزی و کارورزی و واحدهای عملی، تقویت مهارتافزایی و کارآفرینی، استفاده از تجارب جهانی و تغییرات اقلیمی پیشرو در دستور کار قرار گرفت.
وی افزود: این بازنگری با محوریت ۱۰ دانشگاه اصلی کشور و همکاری ۲۳ دانشگاه همکار انجام شده و برای اولین بار در این بازنگری از ظرفیتهای موجود در موسسات تحقیقات و انجمنهای علمی استفاده شده است. در این زمینه کلیه رشتهها در مقاطع مختلف در حوزه کشاورزی و منابع طبیعی بهروز شده به گونهای که در مجموع در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا ۹۲ برنامه درسی قبلی در قالب ۴۵ برنامه درسی تجمیع و بازنگری شد و طی این فرآیند ۴۷ برنامه درسی منظور و ۱۶ گرایش جدید ایجاد شده است.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: در این راستا گرایش تولید محصولات گلخانهای در مقطع کارشناسی ارشد باغبانی از جمله گرایشهای جدیدی است که بر اساس تقاضا و سفارش معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی با توجه به برنامههای این وزارتخانه در توسعه کشتهای گلخانهای در برنامه ششم تدوین و تصویب شده است.
فرهادی اظهار کرد: از دیگر اقدامات انجام شده به بازنگری در آییننامه ارتقای مرتبه اعضای هیات علمی و ایجاد ظرفیت واگذاری اختیار به موسسات به ویژه موسسات ماموریتگرا نظیر سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی(به گونهای که بتوان ماموریتهای این سازمان را در ماده ۳ آییننامه یاد شده پیشبینی کرد) میتوان اشاره کرد و اعضای هیات علمی را در جهت تحقق این ماموریتها سوق داد که امید است هیات ممیزه سازمان از این ظرفیت برای تحقق ماموریتهای خود استفاده کند.
وی بر ضرورت توسعه همکاری مشترک بین مراکز تحقیقاتی وزارت جهاد کشاورزی با دانشکدههای کشاورزی و منابع طبیعی برای مواجهه با چالشهای پیشروی بخش کشاورزی تاکید کرد و گفت: انعقاد تفاهمنامه بین سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی و معاونت پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در این راستا در سال ۹۴ برای جهتدهی پایاننامههای تحصیلات تکمیلی اقدام ارزندهای که لازم است اهتمام جدیتر در اجرایی کردن آن و استفاده از ظرفیت های موجود در دانشگاهها صورت گیرد. همچنین کمیسیون کشاورزی و منابع طبیعی شورای عالی عطف که مسئولیت آن با این سازمان است از دیگر همکاریهای مشترکی است که لازم است نسبت به توسعه فعالیتهای آن اقدام شود که در این راستا تسریع در صدور مجوز مراکز رشد برای کمک به تامین زیرساختهای شرکتهای دانشبنیان در سازمان مدنظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری خواهد بود.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اعلام کرد: بخش کشاورزی علاوه بر کاهش فقر و بهبود امنیت غذایی، پایداری اکوسیستمهای طبیعی را باید مدنظر قرار دهد و با توجه به تغییر اقلیم، کاهش منابع آبی کشور و افزایش جمعیت همراه با تقاضا برای غذای با کیفیتتر، تامین غذای مورد نیاز کشور دشوارتر شده و برای تداوم آن راهی جز دانشبنیان کردن بخش کشاورزی وجود ندارد بنابراین با توجه به این چالشها و مدنظر داشتن پایداری اکوسیستمهای طبیعی باید بیش از گذشته به منابع مهم پایه از قبیل آب به ویژه از نظر افزایش بهرهوری، خاک با تاکید بر عوامل مهم نظیر فرسایش، شور شدن با کاهش مواد آلی خاک، هوا با توجه به روند گرم شدن کره زمین و تغییرات اقلیمی پیشرو و ذخایر ژنتیکی با تاکید بر حفاظت و بهرهوری صحیح از آنها توجه کرد.
فرهادی تصریح کرد: سیاستگذاران کشور در دولت و مجلس شورای اسلامی در کنار توجه به بخش کشاورزی به منابع پایه و توسعه فعالیتهای دانشبنیان در بخشهای مختلف کشاورزی باید به سایر عوامل موثر در توسعه این بخش مانند سرمایه، بازار، افزایش ضریب تکنولوژی و نیروی ماهر توجه کنند.