شریف و صنعتی اصفهان در بین دانشگاه های برتر جوان در دنیا در سال 2016

شریف و صنعتی اصفهان در بین دانشگاه های برتر جوان در دنیا در سال 2016
شریف و صنعتی اصفهان در بین دانشگاه های برتر جوان در دنیا در سال 2016

به گزارشکنکوری ارشد دکترا به نقل ازگروه علمی ایرنا از روابط عمومی پایگاه استنادی علوم جهان اسلام، دكتر محمد جواد دهقانی با اشاره به اینكه رتبه بندی تایمز یكی از مشهورترین نظام های رتبه بندی بین المللی دانشگاه هاست كه هر سال نتایج رتبه بندی دانشگاه ها را اعلام می كند، گفت: تایمز در سال 2016 برای اولین بار در رتبه بندی دانشگاه های جوان، تعداد دانشگاه های مورد بررسی خود را از 100 به 150 افزایش داده است.
دهقانی گفت: علیرغم رقابت شدید در بین دانشگاه های آسیای شرقی در كسب رتبه نخست دنیا در این رتبه بندی، موسسه پلی تكنیك فدرال سوییس توانست همچون سال گذشته رتبه نخست فهرست را از آن خود كند. و در جمع 10 دانشگاه برتر دنیا، بیشترین نسبت دانشجویان بین المللی برابر با 54 درصد و متعلق به این موسسه معتبر اروپایی است.
دهقانی افزود: دانشگاه صنعتی نانیانگ سنگاپور با داشتن تنها 25 سال قدمت، توانست رتبه اول آسیا و دوم جهان را به خود اختصاص دهد. تدریس به زبان انگلیسی در این دانشگاه، سهم مهمی در جذب دانشجویان بین المللی و همچنین رشد سطح همكاری های علمی این دانشگاه با دانشگاه تراز اول جهانی دارد. این دانشگاه در سال 2016 با رشدی سه رتبه ای نسبت به سال گذشته، توانست در رتبه دوم جهان قرار گیرد.
وی بیان داشت: دانشگاه علم و صنعت هنگ كنگ نیز حائز رتبه دوم آسیا و سوم جهان شده است. دانشگاه ماستریخت هلند و دانشگاه پوهانگ كره جنوبی در جایگاه چهارم و پنجم دنیا قرار گرفته اند. بدین ترتیب از 5 دانشگاه برتر جهان سه دانشگاه آن به آسیا تعلق دارد.
دهقانی گفت: از ایران نیز دو دانشگاه صنعتی شریف و دانشگاه صنعتی اصفهان همچون سال های گذشته توانستند خود را در جمع دانشگاه های برتر جوان دنیا قرار دهند. دانشگاه صنعتی شریف رتبه 100 و دانشگاه صنعتی اصفهان رتبه ای در بازه 150-101 كسب كرده اند.
وی افزود: به لحاظ تعداد دانشگاه برتر در فهرست منتشر شده، انگلیس با داشتن 25 دانشگاه رتبه نخست و استرالیا با دارا بودن 19 دانشگاه رتبه دوم و فرانسه با 15 دانشگاه رتبه سوم دنیا را دارند.
سرپرست ISC اضافه كرد: به لحاظ دارا بودن تعداد دانشگاه جوان در خاورمیانه، تركیه با داشتن 3 دانشگاه در رتبه اول و ایران با داشتن 2 دانشگاه در رتبه دوم قرار دارد. از عربستان تنها یك دانشگاه در این فهرست به چشم می خورد.
لازم به ذكر است كه از آمریكا تنها 5 دانشگاه در این فهرست ظاهر شده است.
دهقانی تصریح كرد: بررسی وضعیت دانشگاه های كشور در شاخص های رتبه بندی تایمز نشان می دهد كه دو دانشگاه صنعتی شریف و صنعتی اصفهان در 2 معیار آموزش و پژوهش وضعیت مطلوبی دارند به نحوی كه دانشگاه صنعتی شریف رتبه اول در حوزه آموزش و رتبه دوم در حوزه پژوهش در سطح خاورمیانه را كسب كرده است. همچنین در معیار درآمد صنعتی، این دانشگاه ها رتبه نخست خاورمیانه را از آن خود كرده اند. با این حال این دو دانشگاه در دو معیار وجهه بین المللی و استنادات عملكرد مطلوبی همچون دیگر شاخص ها نداشته اند.
دهقانی گفت: موسسه رتبه بندی تایمز از 13 شاخص عملكردی در قالب 5 معیار كلی آموزش، پژوهش، استنادات، درآمد صنعتی و وجهه بین المللی جهت انجام مقایسه های جامع و متوازن بهره می برد.
وی افزود: یكی از رتبه بندی هایی كه موسسه تایمز به آن توجه ویژه دارد، رتبه بندی دانشگاه های جوان و تازه تاسیس دنیا است كه از سال 2012 تاكنون دانشگاه های جوان دنیا با قدمتی كمتر از 50 سال را ارزیابی و رتبه بندی كرده است.
دهقانی با اشاره به این كه این رتبه بندی از شاخص هایی مشابه رتبه بندی جهانی بهره می برد، گفت: تنها تفاوت این رتبه بندی با رتبه بندی جهانی تایمز در وزن اختصاص داده شده به شاخص هاست. در ارزیابی دانشگاه های جوان، جهت انجام بررسی مطلوبتر، به شاخص های نظرسنجی شهرت دانشگاهی، وزن كمتری اختصاص داده شده است.
سرپرست ISC تاكید كرد: معیار استنادات یكی از معیارهای مهم رتبه بندی تایمز است. این معیار معرف كیفیت پژوهشی دانشگاه ها و نقش آنها در انتشار دانش و ایده های جدید در دنیا است. این شاخص نشان می دهد كه تولیدات علمی كشور به چه میزان توسط سایر محققان در سطح دنیا مورد استفاده قرار گرفته است. لذا باید به مرجعیت علمی در كنار رشد تولیدات علمی توجه ویژه كرد.
دهقانی گفت: معیار وجهه بین المللی و بین المللی سازی دانشگاه ها از دیگر معیارهایی است كه باید بیش از پیش مورد توجه مسئولین علمی و روسای دانشگاهی كشور قرار گیرد.
وی با اشاره به این كه یكی از شروط مهم مرجعیت علمی، دیپلماسی علمی است ، گفت: برای حركت در این مسیر و ارتقای سطح بین المللی و شهرت جهانی دانشگاه ها باید به شاخص هایی كه در این زمینه مورد توجه خاص دانشگاه های تراز اول جهانی است، اهمیت ویژه داد.
دهقانی انجام برنامه های مشترك علمی و حتی صنعتی با دیگر كشورها، جذب اساتید، پژوهشگران و دانشجویان بین المللی، افزایش تعداد همكاریهای علمی، افزایش تعداد دانشجویان بورسیه، فرصت های مطالعاتی، رد و بدل دانشجو و اساتید و توجه به زبان انگلیسی به عنوان زبان اصلی آموزش و پژوهش در دانشگاه ها را از جمله این شاخص ها عنوان كرد.

 

Source: irna.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *