جشن خارجی فارسی آموز دانشگاه علوم پزشکی تهران

جشن دانشجویان خارجی فارسی آموز دانشگاه علوم پزشکی تهران

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا در این جشن از 10 نفر از دانش آموختگان دوره آموزش زبان فارسی این مرکز تقدیر شد.
اجرای این مراسم به عهده ‘ اسما عبداللهی ‘ از نیجریه بود که وی سخنان خود را با بیان خاطره‌ای آغاز کرد.
این فارسی آموز نیجریایی گفت : در آغاز حضورم در ایران که هنوز زبان فارسی را مسلط نشده بودم، زمانی که سوار تاکسی شده بودم تا از میدان هفت تیر به خیابان میرزای شیرازی بروم، راننده تاکسی مبلغ کرایه را 10 هزار تومان اعلام کرد. در حالی بود که من می‌دانستم مبلغ کرایه این اندازه نیست، برای همین شروع کردم با تلفن همراهم چند جمله به زبان فارسی حرف زدم و راننده به محض این که فارسی صحبت کردن من را شنید، حول شد و مبلغ واقعی کرایه را که هزار تومان بود با عذرخواهی به من اعلام کرد.
یکی دیگر از فارسی آموزان این مرکز به نام ساموئل (اهل غنا) نیز خاطره‌ای را از دوران آغاز فارسی آموزی خود بیان کرد.
وی گفت: زمانی که در سطح یک آموزش زبان فارسی بودم، روزی استاد در کلاس از بچه‌ها درباره غذاهای محبوبشان می‌پرسید و هنگامی که نوبت به من رسید من گفتم غذای محبوبم گربه سبزی است، چرا که نمی‌توانستم به درستی قورمه سبزی را تلفظ کنم.
پس از این دانشجوی اهل غنا، فارسی آموز دیگری به جایگاه آمد و شعر سیب از حمید مصدق (شاعر معاصر) را برای حاضران خواند.
پس از شعرخوانی وی، گروهی از دانشجویان که اهل کشورهای هند، اتیوپی، نیجریه و غنا بودند برای اجرای یک نمایش کوتاه که بر مبنای یکی از ضرب‌المثل‌های زبان فارسی طراحی شده بود، به صحنه آمدند. این گروه از حاضران خواستند با دیدن نمایش آنان ضرب‌المثل مورد نظر را حدس بزنند.
پس از این نمایش، یکی از دانشجویان فارسی آموز اهل شرق آسیا به ضرب‌المثل مورد نظر (نابرده رنج، گنج میسر نمی‌شود) اشاره کرد.
پس از اجرای نمایش، نماهنگی از عکس‌های دسته‌جمعی دانشجویان خارجی فارسی آموز کالج بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی تهران پخش شد و پس از آن همان گروهی که نمایشگاه را اجرا کرده بودند، دوباره به روی صحنه آمدند و این بار تصنیف معروف «ای ایران» (اثر استاد روح‌الله خالقی و با شعر استاد حسین گل گلاب) را اجرا کردند.
پس از اجرای تصنیف، آنا یانیش یکی از استادان اهل اتریش چند کلمه‌ای برای حاضران سخن گفت.
وی در پایان گفته‌های خویش به زبان فارسی گفت: «من دوست دارم ایران».
در ادامه مراسم، دکتر خردمند معاون بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی تهران پشت تریبون قرار گرفت و خطاب به حاضران گفت: امروز یکی از افتخارآمیزترین روزهای زندگی من است زیرا می‌بینم ضمن ارتباط دانشگاهی با کشورهای دیگر توانسته‌ایم از طریق شما دانشجویان غیر ایرانی فارسی آموز زبان فارسی را به کشورهای دیگر بفرستیم. در اصل شما دانشجویان فارسی آموز نمایندگان زبان فارسی در کشورهای خود به شمار می‌روید.
پس از سخنان دکتر خردمند، در ادامه برنامه با دادن لوح تقدیر از 10 دانشجوی فارغ‌التحصیل این مرکز قدردانی شد.
در پایان نیز حاضران برای گرفتن عکس دسته‌جمعی و نیز بریدن کیک یادبود این جشن به روی صحنه آمدند.
پس از پایان برنامه نیز از حاضران با غذاها و خوراکی‌هایی که دانشجویان خارجی فارسی آموز تهیه کرده بودند، پذیرایی شد.
فراهنگ ** 3067 ** 3053

 

 

Source: irna.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *