احیای جاده ابریشم از راه های شکستن حلقه محاصره آمریکا دور کشورهایی مانند ایران و چین است

به گزارش روز سه شنبه کنکوری ارشد دکتری به نقل از ایرنا، علی اکبر ولایتی در جلسه 203 کمیته فرهنگ و تمدن اسلام و ایران شورای عالی انقلاب فرهنگی، به اجلاس شهرداران شهرهای جاده ابریشم اشاره کرد و افزود: 60 درصد نفت چین از طریق بندر مالاکا تامین می شود که با توجه به تسلط آمریکا بر این تنگه، انتقال انرژی به این کشور تهدید می شود و همین تهدید انگیزه چین برای احیای راه زمینی ابریشم به منظور انتقال انرژی را افزایش می دهد.
ولایتی ادامه داد: به همین منظور بندر چابهار به عنوان یک بندر راهبردی باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.
رئیس کمیته فرهنگ و تمدن اسلام و ایران، همچنین با اشاره به اهمیت مشهد مقدس گفت: از زمان سامانیان ساخت و ساز و بهسازی در اطراف حرم مطهر رضوی (ع) آغاز شده و در طول تاریخ همواره این مکان مقدس مورد احترام همه مسلمانان اعم از شیعه و سنی بوده است.
اعضای جلسه نیز بر لزوم ساماندهی و مدیریت ساخت و ساز در اطراف حرم مطهر رضوی (ع) تاکید کردند.
در این جلسه همچنین گزارشی از طرح ‘ احیای میراث فرهنگی شهر بوشهر’ ارائه شد که با اشاره به سوابق تاریخی بوشهر به عنوان مرکز تجارت و بازرگانی در شمال خلیج فارس، احیای یکی از اماکن تاریخی شهر بوشهر به عنوان نمونه در این زمینه به صورت یک پرونده خاص، مورد بررسی قرار گرفت.
مشارکت بخش غیر دولتی و استفاده نکردن از منابع دولتی یکی از دلایل موفقیت طرح فوق الذکر بر شمرده شد.
در ادامه اعضای جلسه نظرات خود را درمورد لزوم حمایت قانونی از طرح های احیای بافت های تاریخی، تدوین برنامه جامع فنی و اقتصادی برای پیشبرد این برنامه، پوشش رسانه ای به منظور ترغیب بخش غیردولتی، احیای بافت های تاریخی و تغییر عبارت بافت فرسوده به بافت تاریخی در متون قانونی ارایه کردند.
ولایتی در این زمینه گفت: دریانوردان و تجار ایرانی مسلمان از اقیانوس هند تا جنوب آفریقا را در نور دیده اند و ارزش های فرهنگ و تمدن غنی اسلام و ایران را به این مناطق هدیه دادند.

Source: irna.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *