رئیس کمیسیون آموزش مجلس: دانشگاه ها باری از دوش دولت بردارند

به گزارش کنکوری ارشد دکتری به نقل از ایرنا محمد مهدی زاهدی روز چهارشنبه در نشست کارگروه رفع موانع مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان کرمان افزود: باید در چشم انداز بعدی کشور وابستگی های مالی دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی را به حداقل ممکن برسانیم و چاره ای جز این نداریم.
وی اظهار کرد: امور تحقیقاتی با تعهد دینی و ولایتمداری می تواند در ارائه خدمات به جامعه تاثیر بسزایی داشته باشد.
وی با اشاره اینکه اکنون تحقیقات در کشورهای مختلف دنیا از اهمیت و جایگاه خوبی برخوردار است گفت: هنوز باورهای جامعه در زمینه صنایع و تولید بر این نیست که می توان از نتایج تحقیقات در راستای بهره وری بهتر استفاده کرد و بهره برد.
نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: فرهنگ سازی کار دشواری است لذا رسانه ها برای معرفی ظرفیت های تحقیقاتی در جامعه اقدام کنند.
وی بر تاسیس و تقویت شرکت های دانش بنیان تاکید کرد و گفت: نتایج تحقیقات کمتر وارد حوزه کار می شود.
زاهدی با بیان اینکه بسترهایی در قوانین برای کمک به محققان و سازمان های تحقیقاتی فراهم شده است افزود: به عنوان مثال افراد حقوقی و حقیقی که قرار است مالیات پرداخت کنند می توانند تا 10 درصد از مالیات خود را با مراکز تحقیقاتی پروژه اجرا کنند.
وی گفت: اعضای هیات علمی مجاز به تاسیس شرکت های دانش بنیان هستند و می توان تسهیلات خوبی را با سود پایین برای تاسیس شرکت های دانش بنیان دریافت کرد.
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی افزود: طی سه سال گذشته معادل 700 میلیون دلار صندوق حمایت از شرکت های دانش بنیان ذخیره شده است.
وی اظهار کرد: در برنامه ششم توسعه پیشنهاد دادیم تمامی دانشگاه های بالای 10 سال سابقه کار باید به کمک شرکت های دانش بنیان معادل 20 درصد بودجه دولتی را که دارند از محل شرکت های دانش بنیان درآمد داشته باشند.
وی گفت: هدف ما از اجرای این طرح تشویق برای ایجاد و تاسیس شرکت های دانش بنیان و کسب درآمد توسط این مراکز علمی است.
زاهدی تصریح کرد: قرار نیست دولت تمام بودجه دانشگاه ها و مراکز علمی را تامین کند و مراکز علمی تحقیقاتی باید با توجه به بسترهایی که در قانون فراهم شده در راستای کسب درآمد بکوشند و درصدد یافتن مشتری های خود اقدام کنند.
وی گفت: نباید منتظر باشیم تمام مشکلات ما را دولت برطرف کند.
وی افزود: هرچند از نظر سیاسی با دولت اختلاف نظر دارم اما این به معنای این نیست که واقعیت های دولت را نادیده بگیریم اکنون دولت با مشکلات زیادی مواجه است و نمی توان به دولت برای تامین بودجه فشار آورد.
نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی گفت: دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی کشور ظرفیت قانونی و علمی تولید ثروت را دارند.
وی افزود: تحقیقات انجام شده در استان کرمان توفیقات خوبی در راستای منافع ملی و رشد اقتصادی استان داشته است.
مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان کرمان 9 بخش تحقیقاتی دارد و تاکنون 845 طرح تحقیقات کشاورزی در این استان اجرا شده است.

Source: irna.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *