بررسی مصاحبه های آزمون دکتری از منظر داوطلبان
چکیده:
در فرایند پذیرش داوطلبان دوره دکتری، مصاحبه علمی اگر با رعایت ضوابط علمی و اصول اخلاق حرفه ای برگزار شود، می تواند به دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کمک کند تا ظرفیت علمی داوطلبان را دقیق تر ارزیابی کنند و فرصت انتخاب را به داوطلبانی بدهند که از هر نظر سرآمد هستند. از این رو، پژوهش حاضر با هدف بررسی دیدگاه داوطلبان آزمون دکتری در خصوص ماهیت، کیفیت و اعتبار مصاحبههای پذیرش دانشجو انجام شد. جامعه آماری شامل داوطلبانی بود که برای مصاحبه علمی به دانشگاه های تهران، شهید بهشتی، خوارزمی و علامه طباطبایی دعوت شده بودند. نمونه آماری به صورت هدفمند از میان داوطلبان انتخاب شد. از آنجا که رویکرد پژوهش آمیخته (کمّی و کیفی) بود، برای گردآوری دادهها از مصاحبه اکتشافی و پرسش نامه استفاده شد که گویه های آن از نتایج مصاحبه ها استخراج شده بود. برای تحلیل یافتهها نیز علاوه بر توصیف کمّی داده ها، از تحلیل عاملی اکتشافی به منظور شناسایی مؤلفههای اصلی بهره گرفته شد. نتایج نشان داد که رویکرد دانشگاه ها در برگزاری جلسات مصاحبه با داوطلبان متفاوت و عوامل مورد توجه آن ها در ارزیابی عملکرد داوطلبان نیز مختلف بوده است. در این میان به توانمندی های ویژه داوطلبان کمتر توجه شده و موضوع مورد پرسش بر مباحث جزئی تمرکز داشته است.
نویسندگان:
دکتر نعمتالله عزیزی: استاد گروه علوم تربیتی دانشگاه کردستان
محمدفائق محمدی: دانشجوی دکتری رشته مدیریت آموزشی دانشگاه بوعلی سینا همدان
فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی – سال بیست و یکم، شماره ۴ (پیاپی ۷۸)، زمستان ۱۳۹۴٫