ادامه تحصیل و اخذ بورسیه در مراکز علمی استرالیا همراه با برآورد هزینه ها

 ادامهتحصیلو اخذ بورسیه تحصیلی در مراکز علمی استرالیا همراه با برآورد هزینه ها

همکاری دانشگاه تهران با دانشگاه های استرالیا گسترش می یابد

هزینه ی زندگی
هزینه ی زندگی و شهریه ی تحصیلی در استرالیا در مقایسه با آمریکا یا انگلیس کمتر است. این کمتر بودنِ هزینه ها باعث شده است تا تحصیل در دانشگاه های استرالیا در حین داشتن یک زندگی با سطح استاندارد بالا، برای دانشجویان مقرون به صرفه باشد.

تنوع رشته ها
مراکز تحصیلی در استرالیا با ارائه ی طیف گسترده ای از کلاس ها و مدارک مختلف، یافتن رشته ی تحصیلی مورد علاقه شما را برایتان راحت تر کرده اند.

تکنولوژی
عموم مردم از این موضوع اطلاع ندارند که استرالیا در لیست ۱۰ کشور اولی است که برای تحقیق و پیشرفت بیشترین پول را خرج می کند و ۲% از تمام مدارک علمی کل دنیا از استرالیا صادر می شود و همین موضوع این کشور را در جلوی صف تکنولوژی و نوآوری قرار می دهد. از بین جمعیت ناچیز ۱۹ میلیونی، تا بحال ۷ نفر برنده ی جایزه نوبل شده اند!

کار
سیستم مهاجرتی استرالیا به دانشجویان با ویزای دانشجویی این اجازه را می دهد که تا ۲۰ ساعت در هفته در طول ترم و در طول تعطیلات به طور تمام وقت کار کنند. این موقعیت بیش از پیش اوضاع را برای دانشجویان مقرون به صرفه می کند که در دانشگاه حضور یابند و در کنار آن با کار کردن بخشی از هزینه ی تحصیلاتشان را بپردازند.

مقصد رو به رشد
استرالیا با سرعتی زیاد در حال تبدیل شدن به یکی از محبوب ترین مقصدها برای دانشجویان خارجی می باشد. در حال حاضر استرالیا از نظر بیشترین تعداد دانشجویان خارجی، پس از آمریکا و انگلیس، در مقام سوم قرار دارد.

 

درک سیستم آموزشی
آموزش و پرورش در مدارس
آموزش های مدرسه طیفی از رشته های تحصیلی و دوره های حرفه ای را پوشش می دهد که می تواند شما را برای ورود به دانشگاه، برای برنامه های آموزشی بیشتر یا وارد شدن به بازار کار آماده کند. قالب آموزش ترکیبی است از کلاس های درسی مدیریت شده، ارزیابی های کتبی گسترده و امتحانات رسمی. بسته به دوره های آموزشی، شما همچنین می توانید مهارت هایی را فرا بگیرید و کار یا پروژه یا فعالیت های گروهی را به عهده بگیرید.
گواهی ارشد دوره ی متوسطه ی آموزش و پرورش بسته به ایالت و محدوده ی صدورش، به نام های مختلفی شناخته می شود.

آموزش و پرورش فنی و حرفه ای و مدارک تحصیلی
مدارک تحصیلی که در آموزش فنی و حرفه ای و مراکز آموزشی ارائه می شوند، گواهینامه های I تا IV، دیپلم و فوق دیپلم هستند. این ها مطابق با استانداردهای صنعت ملی هستند و شما را برای استخدام در مشاغل یا تحصیلات بیشتر آماده می کنند.

مدارک دانشگاهی
فوق دیپلم: فوق دیپلم یک مدرک  ۲ ساله پس از سال ۱۲ یا معادل آن یا گواهینامه های III یا IV می باشد. این یک مدرک آموزش عالی است که از نظر زمانی کوتاه تر است و نقطه ی خروجی است در سطحی پایین تر، یا می تواند یک مسیر کاملا حساب شده به سمت مقطع لیسانس برای تحصیلات عمیق تر و آماده سازی حرفه ای یا مسیری به سمت دیپلم حرفه ای برای قابلیت های مربوط به صنعت باشد.
مدرک کارشناسی: مدرک کارشناسی مدرک پایه ی دانشگاه است و الزام اساسی برای ورود به صنعت می باشد. بعضی صنایع ممکن است به عنوان شرط ورود، آموزش های فنی و حرفه ایِ اضافی درخواست کنند.
گواهینامه های تحصیلات تکمیلی: برای کسب این گواهینامه باید به ۶ ماه تحصیل پس از یک برنامه ی کارشناسی یا در جهت توسعه ی دانش فنی و حرفه ای و مهارت در یک حوزه ی حرفه ای جدید پرداخت.
دیپلم تحصیلات تکمیلی: آموزش های ارائه شده در این سطح، مهارت های فردی کسب شده در مقطع کارشناسی را توسعه می دهند یا مهارت و دانش فنی و حرفه ای را در یک زمینه ی حرفه ایِ جدید ارتقا می بخشند. این دیپلم می تواند به عنوان تخصص بیشتر در یک نظام و دانشی منسجم توصیف شود و عموما طول دوره ی آن ۱۲ ماه است.
مدرک کارشناسی ارشد: مدارک کارشناسی ارشد شامل ارتقای مهارت های حرفه ایِ خاص و مهارت های فنی و حرفه ای می باشد. مدرک کارشناسی ارشد اصولا حاصل پژوهش یا دروس ترمی یا ترکیبی از این دو می باشد. تحصیل شامل دستیابی به درک عمیقی از یک حوزه ی خاص دانش می شود که عموما با تحقیقات مستقل حاصل می شود.
کسب مدرک کارشناسی ارشد یک سال پس از دریافت مدرک کارشناسیِ ممتاز و یا دو سال پس از مدرک کارشناسی وقت می گیرد.
مدرک دکتری: مدرک دکتری بالاترین مدرک ارائه شده توسط دانشگاه های استرالیا است و عموما تکمیل این دوره ۳ سال وقت می گیرد. هرچند این یک مدرک پژوهشی است، برخی از برنامه ها ممکن است مؤلفه ی درسی هم داشته باشند. در مدرک دکتری ۳ مؤلفه وجود دارد: یک بررسی جستجوگرانه، آزمایشگاهی یا بررسی سیستماتیک حوزه ی از دانش، یک پروژه ی تحقیقاتی که منجر می شود به تولید سهم قابل توجهی از دانش و درک و یک پایان نامه ی قابل توجه و مرتب و منظم است.

تقویم تحصیلی
کلاس های دانشگاه از اوایل ماه مارس تا اواخر نوامبر جریان دارند. هرسال به دو ترم تقسیم می شود. با این حال بعضی مراکز دوره های سه ماهه ارائه می کنند و یا از ماه دسامبر تا فوریه مدارس تابستانه برگزار می کنند. سایت های دانشگاه های استرالیا لیستی از تاریخ ترم های دانشگاه ها ارائه می دهند.
دانشجویان ترمیِ لیسانس و فوق لیسانس در اول سال برای دوره های خود ثبت نام می کنند. دانشگاه های استرالیا این اجازه را می دهند که برای بعضی دروس، بین سال (حوالی ماه جولای) نیز ثبت نام کنید. بسته به هر دوره، تاریخ شروع متغیر است.
دانشجویان مقطع دکتری یا دیگر مقاطع تحقیقاتی کارشناسی ارشد احتمالا قادر خواهند بود که با مذاکره با مسئول آموزش خود، یک تاریخ آغاز جایگزین تعیین کنند.
مطالعات پایه در مقاطع مختلفی از سال دانشجو می پذیرند.

 

روند درخواست
درخواست دادن برای دوره های کارشناسی
برای ورود به دوره های کارشناسی در استرالیا، نیاز به یک گواهی ارشد متوسطه از آموزش و پرورش استرالیا (سال ۱۲) یا معادل آن در کشورهای دیگر خواهید داشت. برخی از دروس کارشناسی نیز ممکن است پیش نیازهایی داشته باشند.
درخواست دادن برای دوره های تحصیلات تکمیلی
برای اخذ پذیرش برای فوق لیسانس نیازمند حداقل مدرک کارشناسی می باشد. دوره ی فوق لیسانس یا یک سال پس از مدرک کارشناسیِ ممتاز و یا دو سال بعد از مدرک کارشناسی به طول می انجامد.
دریافت فرم درخواست
راه معمول برای درخواست، تکمیل پرونده ی درخواست و ارسال آن به صورت آنلاین می باشد. در صورتی که در استفاده از اپلیکیشن آنلاین مشکلی داشتید و نیاز به تهیه فرم های پذیرش دارید، دو راه برای دریافت فرم درخواست وجود دارد:
– از طریق ایمیل تقاضای فرم درخواست کنید: می توانید از طریق سایت هر دانشگاه تقاضای فرم درخواست کنید. اکثر دانشگاه ها فرمی روی سایت خود دارند که می توان برای تقاضای مواد برنامه، به صورت آنلاین آن را پر کرد.
– از سایت دانشگاه دانلود کنید: خیلی از دانشگاه ها نسخه ای از فرم های درخواستشان را که قابل دانلود و پرینت کردن است بر روی سایت قرار می دهند. از این فرم ها همانند فرم های عادی می توان برای درخواست استفاده کرد.

امتحانات اصلی
IELTS
آزمون آیلتس توانایی ارتباط به زبان انگلیسی را از طریق چهار مهارت “گوش دادن، خواندن، نوشتن و صحبت کردن” می سنجد و مختص افرادی است که قصد تحصیل یا کار در مناطق انگلیسی زبان را دارند.
شما می بایست برای گذراندن آزمون IELTS، قبل از زمان برگزاری آن به یک مرکز آزمون تقاضا بدهید.

مدارک اصلی مورد نیاز
دوره ی کارشناسی یا آموزش های فنی و حرفه ای (مدرک یا گواهینامه)
کپی تمام ریز نمرات تحصیلی و یا تجارب کاری تان که توسط یک شخص مرتبط تأیید شده؛ برای مثال نمرات دبیرستان که توسط مدیر مدرسه تأیید شده است. اگر مدارک شما به زبانی غیر از انگلیسی است، ترجمه ی رسمی هم نیاز می باشد.
– مدارک زبان انگلیسی نظیر نمرات آزمون IELTS و….
– اگر شما برای واحد هایی که قبلا گذرانده اید، درخواست قبول واحد دارید، باید قسمت انتقال واحد ها را در فرم درخواست کارشناسی مطرح کنید. جهت حمایت از تقاضای خود برای قبول این واحد ها، به مدارکی نیاز دارید که شامل ریز نمرات تایید شده و رسمی از دروس گذرانده شده یا نتایج مقاطع تحصیلیِ قبل می باشد، به علاوه ی کپی سر فصل های دروس.

دوره ی کارشناسی ارشد با نظام ترمی
کپی تمام ریز نمرات و مدارک تحصیلی و یا تجارب کاری تان که توسط یک شخص مرتبط تأیید شده، برای مثال ریز نمرات تحصیلی شما که توسط رئیس آموزش دانشگاهتان تأیید شده است. اگر مدارکتان به زبانی غیر از انگلیسی است، یک نسخه ترجمه ی رسمیِ تأیید شده باید تهیه کنید.
– مدارک زبان انگلیسی نظیر نمرات آزمون IELTS و….

دوره ی کارشناسی ارشد با نظام تحقیقاتی
کپی تمام ریز نمرات و مدارک تحصیلی و یا تجارب کاری تان که توسط یک شخص مرتبط تأیید شده، برای مثال ریز نمرات تحصیلی شما که توسط رئیس آموزش دانشگاهتان تأیید شده است. اگر مدارکتان به زبانی غیر از انگلیسی است، یک نسخه ترجمه ی رسمیِ تأیید شده باید تهیه کنید.
– مدارک زبان انگلیسی نظیر نمرات آزمون IELTS و….

– رزومه (CV) که جزئیات تحصیل و کار و پیشینه ی شخصی تان را بیان کند.
– طرحی اجمالی از پژوهشی که انجام خواهید داد.
– شواهدی مبتنی بر توانایی مالی، نظیر بورس های تحصیلی، کمک مالی از طرف دولت کشورتان، و یا وضعیت مالی خود.

 

هزینه های تحصیل و زندگی
هزینه ها
به عنوان یک دانشجوی خارجی، باید شهریه ی خود را از پیش پرداخت کنید. غیر از مبلغ شهریه، برخی از مراکز ممکن است مبالغ دیگری برای خدمات کتابخانه، آزمایشگاه و یا تسهیلات ورزشی دریافت کنند. گشت و گذار، خرید کتاب و موارد دیگر، هزینه هایی است که باید در نظر گرفته شوند. دروس شما نیز ممکن است الزامات ضروری و خاصی داشته باشد مانند لباس آزمایشگاه یا تجهیزات عکاسی.
مرکز تحصیلی در مورد اینکه چه موقع و چگونه شهریه را پرداخت کنید، اطلاعاتی به شما خواهد داد.

تحصیلات دانشگاهی
تحصیلات پایه
– 9,000 تا 14,000 دلار در سال برای ورود به دانشگاه، دوره های مقدماتی و دوره های مرتبط با مقطع بعدی
دوره ی لیسانس
– 10,000 تا 13,500 دلار در سال برای دوره هایی نظیر هنر، تجارت، اقتصاد و حقوق
– 11,000 تا 16,500 دلار در سال برای دوره های مبتنی بر آزمایشگاه نظیر دوره های علوم و مهندسی
تحصیلات تکمیلی
– گواهینامه های تحصیلات تکمیلی: 9,000 تا 16,000 دلار در سال
– کارشناسی ارشد و دکتری: 11,000 تا 18,500 دلار در سال
آموزش و پرورش فنی و حرفه ای
– گواهی های I تا IV، دیپلم و فوق دیپلم: 5,500 تا 18,000 دلار در سال
مدرسه
– دبیرستان: 6,000 تا 13,000 دلار در سال
– ابتدایی و راهنمایی، و مدارس متوسطه: 5,000 تا 11,000 دلار در سال

آموزش زبان انگلیسی
بطور قابل توجهی بسته به مدت زمان دوره یا مرکز تحصیلی، متغیر است: 3,500 تا 13,500 دلار
برای اطلاعات بیشتر به این آدرس مراجعه کنید: http://www.studyinaustralia.gov.au/en/Study-Costs/Fees/Tuition-fees

 

هزینه های زندگی
یک دانشجوی خارجی در استرالیا بطور معمول می تواند انتظار داشته باشد که حدودا در هفته هزینه هایی بپردازد شامل:
مسکن:
– اقامت با وعده های غذایی : 110 تا 270 دلار در هفته
– مهمان خانه یا مهمان پذیر : 80 تا 135 دلار در هفته
– مسکن مشترک : 70 تا 250 دلار در هفته
– مسکن اجاره ای : 155 تا 400 دلار در هفته
– خوابگاه : 80 تا 250 دلار در هفته
غذا : 75 دلار در هفته با احتساب خوار و بار و بیرون غذا خوردنِ گاه به گاه.
پوشاک : 10 دلار در هفته. اکثر دانشجویان بیشتر پوشاک خود را از خانه می آورند و فقط چند تکه آنجا خریداری می کنند.
تفریحات : 70 دلار در هفته با احتساب دیدن یک فیلم، شام خوردن یا یک شب بیرون تفریح کردن و…
حمل و نقل: 15 دلار در هفته. اکثر دانشجویان یک بلیط حمل و نقل هفتگی خریداری می کنند.
تلفن : 20 دلار در هفته؛ که کاملا بستگی دارد به میزان استفاده ی هر دانشجو از موبایل، تعداد تلفن های خارجی او و…
گاز/ برق : 10 دلار در هفته. هزینه ی آب و برق برای فردی که در خانه های اشتراکی زندگی می کند، کاهش می یابد.
کتاب : 50 تا 100 دلار برای هر کتاب؛ که به هر درسی بستگی دارد.
بسته به محلی که زندگی می کنید، سبک زندگی و نوع درس هایتان ممکن است بیشتر یا کمتر خارج کنید.
برای اطلاعات بیشتر به این آدرس مراجعه کنید: http://www.studyinaustralia.gov.au/en/Study-Costs/Accommodation/Accommodation-options-and-costs

 

بورس وکمک های مالی
بورس های تحصیلی
– بورس های تحصیلی استرالیا Australian Scholarships کمک هزینه های تحصیلی در قالب بورس را گرد هم آورده است. بورس های تحصیلی مربوط به کشور های آسیایی، و شرق میانه توسط آژانس توسعه ی بین المللی استرالیا (AusAID) و وزارت آموزش و پرورش، استخدام و روابط محل کار (DEEWR) استرالیا اداره می شوند.
برای اطلاعات بیشتر به این آدرس سری بزنید: http://www.australiaawards.gov.au
– بورس های توسعه ی استرالیا (Australian Development Scholarships) برای بر طرف نمودن نیازهای دراز مدت توسعه در کشورهای شریک استرالیا اعطا می شوند، نیاز هایی از قبیل بهبود وضع حاکمیت، رشد اقتصادی و توسعه ی انسانی. ADS مهارت ها و دانش لازم را برای افراد فراهم می کند تا برای توسعه ی کشور خود، از طریق اخذ مدارک عالی از نهادهای استرالیا، تغییر و نفوذی اِعمال کنند.
برای اطلاعات بیشتر سر بزنید به: http://www.ausaid.gov.au/australia-awards/Pages/default.aspx
– بورس تحصیلی Endeavour Awards : دولت استرالیا یک کمک هزینه ی رقابتی بین المللی و براساس شایسته سالاری تحت عنوان بورس های Endeavour اعطا می نماید و موقعیت هایی را برای شهروندان آسیا، اقیانوس آرام و نواحی شرق میانه فراهم می کند تا بتوانند مطالعه و تحقیق کرده و به پیشرفت های حرفه ای در استرالیا دست یابند. این پاداش ها همچنین برای افراد استرالیایی نیز فراهم شده است تا در خارج از مرزهای این کشور به چنین فعالیت هایی بپردازند. تعداد کمتری از این بورس ها هم برای شهروندان اروپایی و آمریکایی در نظر گرفته شده است. این برنامه برای افراد موقعیتی فراهم می کند تا در مقام دانشگاهی یا حرفه ای خود پیشرفت کنند.
برای اطلاعات بیشتر به این آدرس مراجعه کنید: http://www.innovation.gov.au/InternationalEducation/Endeavour/Pages/Endeavour.aspx

استخدام دانشجویی
اگر اجازه ی کار دارید، در حین تحصیل و زمانی که کلاس ها دائر می باشند می توانید تا ۲۰ ساعت در هفته کار کنید. دانشجویان خارجی عموما در خرده فروشی ها، بخش خدمات و مدیریت کار پیدا می کنند. می توانید انتظار داشته باشید که بین 6 تا 15 دلار در ساعت کسب کنید؛ البته بسته به کاری که انجام می دهید و سن تان. برای کار در روزهای یکشنبه یا تعطیلات رسمی هم احتمالا پول بیشتری به شما پرداخت می شود.
تدریس خصوصیِ همان رشته ای که تحصیل می کنید یا زبان مادری خود به دانشجویان نیز راهی خوب برای پول درآوردن است. از راه تدریس خصوصی می توانید حدودا ساعتی ۴۰ دلار درآمد داشته باشید.

 

اطلاعاتی در مورد ویزا
ویزای دانشجویی
ویزای دانشجویی تنها در صورتی اعطا می شود که الزامات ویزا و شرایط آن را برای حضور و عملکرد تحصیلی که پس از ورودتان به استرالیا محقق می شود برآورده کنید. برای جلوگیری ار کنسل شدن ویزایتان باید شرایط خواسته شده را برآورده نمایید.
بسته به دوره ی آموزشی که در استرالیا طی خواهید کرد باید برای نوع مناسب ویزا درخواست بدهید:
– English Language Intensive Courses for Overseas Students, ELICOS
درخواست برای دوره های فشرده زبان انگلیسی که شما را هدایت می کند به سمت گواهی های I، II، III یا IV یا اینکه منجر به هیچ گواهی استرالیایی خاصی نمی شود.
– Primary or secondary school course
درخواست برای دوره های ابتدایی، راهنمایی یا دبیرستان و برنامه های تبادلی تأییده شده مربوط به دبیرستان
– Vocational education and training
درخواست برای گواهی های I، II، III یا IV ( به جز ELICOS)، دیپلم، دیپلم پیشرفته، گواهینامه ی فنی و حرفه ای یا دوره های دیپلم فنی و حرفه ای.
– Higher education
درخواست برای تحصیلات لیسانس، فوق دیپلم، گواهی کارشناسی ارشد، مدرک کارشناسی ارشد یا فوق لیسانس های ترمی (واحدی).
– Postgraduate research
درخواست برای کارشناسی ارشد پژوهش محور یا تحصیلات دکتری.
– Non-award
درخواست برای تحصیلات پایه یا دیگر دوره های تمام وقت یا دوره هایی که منجر به دریافت مدرکی از طرف دولت استرالیا نمی شود.
– AusAID and Defence
درخواست برای دانشجویان تحت حمایت AusAID یا وزارت دفاع استرالیا جهت گذراندن هر نوع دوره ی تمام وقت.
– Student Guardians
والدین یا اقوام می توانند به عنوان حامی دانشجویی که در حال تحصیل در استرالیا است، برای دریافت ویزا اقدام کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *