راه‌اندازی ۴ پژوهشکده مطالعات تقریبی در شرق، غرب، شمال و جنوب کشور

رئیس پژوهشگاه مطالعات تقریبی کشور اظهار کرد: پژوهشگاه مصمم است چهار پژوهشکده در شرق، غرب، شمال و جنوب کشور دایر کند تا از نزدیک متناسب با جغرافیای منطقه، پژوهش‌ها به صورت میدانی انجام شود.

به گزارش کنکوری ارشد دکتری به نقل از ایسنا، حجت الاسلام محمد حسین مختاری امروز (۹ آبان ماه) در نشست شورای پژوهشی پژوهشکده علوم و مطالعات تقریبی شرق کشور، با بیان اینکه در پژوهشگاه قم اقدامات بسیار خوبی صورت گرفته است، افزود: بهتر است در چهار گوشه کشور، پژوهشکده از ظرفیت‌های علمی به صورت تقریبی استفاده و از نقطه نظرات بزرگان منطقه بهره‌مند شود.

رئیس پژوهشگاه مطالعات تقریبی کشور با اشاره به اینکه باید سعی شود در هر ماه یک بار جلسه‌ای در استان برگزار شود، گفت: یکی از اقداماتی که در پژوهشگاه انجام شده و انعکاس بین‌المللی نیز داشته است، رونمایی از موضوعه عظیم “السنه النبویه فی مصادر المذاهب الاسلامیه” مربوط به احادیث مشترک بین شیعه و سنی است.

وی با بیان اینکه این کتاب ۶۲ جزء دارد و حاصل ۱۲ سال کار در قم بوده است، بیان کرد: این کتاب همچنین در ۵۴ عنوان و در قالب ۲۰ جلد چاپ شده است.

حجت الاسلام مختاری با اشاره به اینکه این کتاب برای علمای شیعه و سنی در موضوعات مشترک می‌تواند بسیار مؤثر باشد، تصریح کرد: در این کتاب از اسناد دسته اول اهل سنت و اسناد دسته اول شیعه استفاده شده است.

وی با بیان اینکه باید نگاهی تقریبی در سیستم آموزشی حوزه نهادینه شود، عنوان کرد: تنها کتابی است که با حضور مراجع تقلید و آیت الله صافی گلپایگانی رونمایی شده است.

رئیس پژوهشگاه مطالعات تقریبی کشور با اشاره به اینکه بعضی از علمای اهل سنت در اروپا خواستار رونمایی از این کتاب در اروپا نیز شده‌اند، گفت: در حال حاضر این کتاب در سطح دنیا برای علما در حال ارسال است.

وی با بیان اینکه خروجی این کتاب به دنیا ثابت می‌کند که بین اهل سنت و شیعه بیش از ۹۸ درصد مشترکات وجود دارد، گفت: امروز دشمن تنها با دو درصد اختلافات و مصائب زیادی در جامعه ایجاد کرده است.

حجت الاسلام مختاری با اشاره به اینکه مقرر شده است علمایی با ترکیب از سه ملیت تونس، عراق و عمان به ایران سفر کنند، افزود: به این علما پیشنهاد خواهیم کرد که به استان خراسان جنوبی نیز سفر داشته باشند.

وی بیان کرد: مصیبتی که امروز با آن مواجه هستیم این است که بعضی از گروهک‌های کج اندیش و فاقد هرگونه منطق و بی اطلاع از مبانی غنی اسلام بروز پیدا کرده و استکبار جهانی را در خدمت گرفتند و می‌خواهند به گونه‌ای اختلافات زیادی بین سنی و شیعه را مطرح کنند.

رئیس پژوهشگاه مطالعات تقریبی کشور با بیان اینکه مولد اصلی گروهک‌هایی که به عنوان نماد سنی معرفی می‌شوند و جنایات زیادی انجام می‌دهند آمریکا است، تصریح کرد: در مذهب شیعه نیز بعضی‌ها با نگاه‌های افراطی بروز می‌کنند که از مکتب اهل بیت(ع) بسیار دور هستند.

وی با اشاره به اینکه دشمن درصدد افزایش فاصله‌ها بین مسلمانان است، گفت: به عنوان یک مسلمان باید وظیفه خود را انجام دهیم و فاصله‌ها را کم کنیم.

حجت الاسلام مختاری با بیان اینکه کسانی هستند که به نام عالم و روحانی به اختلافات کمک می‌کنند، خاطرنشان کرد: باید همواره مردم را به آرامش دعوت کنیم.