دانلود رایگان سوالات و کلید پاسخ کارشناسی ارشد مجموعه شیمی کد ۱۲۰۳

دانلود رایگان سوالات و کلید پاسخ کارشناسی ارشد مجموعه شیمی کد ۱۲۰۳

دانلود دفترچه سوالات ۹۴     دانلود دفترچه سوالات ۹۴        دانلود کلید پاسخ ۹۴

 

معرفی رشته شیمی:

شیمی علم اتم‌ها، پیوندها و مولکول‌ها است. دانشی که می‌تواند خواص ماده، چگونگی تغییرات و شیوه تولید آنها را از هسته اتم گرفته تا کهکشان‌ها بررسی کند و رشته‌ شیمی، رشته‌ای است که به پرورش متخصصانی می‌پردازد که با مطالعه و تحقیق و آزمایش به ابداع و نوآوری پرداخته یا فرآورده‌های شیمیایی را کنترل می‌کنند.

این رشته در سطح کارشناسی به بررسی‌ و مطالعه‌ اجمالی‌ ترکیب‌، ساختار و ویژگی‌های‌ ماده‌ و همچنین‌ کنترل‌ آزمایشگاهی‌ فرآیندهای‌ شیمیایی‌ می‌پردازد. رشته‌ شیمی‌ دارای‌ دو بخش‌ علم‌ شیمی‌ و صنایع‌ شیمی‌ است‌ که‌ علم‌ شیمی‌ به‌ عنوان‌ یکی‌ از علوم‌ پایه‌ زیربنای‌ علوم‌ مختلفی‌ همچون‌:
بیولوژی‌، بیوتکنولوژی‌، پزشکی‌، دندانپزشکی‌، داروسازی‌ و رشته‌های‌ متعدد مهندسی‌ است‌.

اما صنایع‌ شیمیایی‌ عبارت‌ است‌ از صنایعی‌ که‌ در آنها واکنش‌ شیمیایی‌ انجام‌ می‌گیرد؛ یعنی‌ اقسام‌ مواد اولیه‌ تبدیل‌ به‌ محصولات‌ جدید می‌گردد که‌ خواص‌ این‌ محصولات‌ تا حدودی‌ با مواد اولیه‌ متفاوت‌ است‌.

گرایش‌های مقطع لیسانس

رشته شیمی در مقطع کارشناسی دارای دو گرایش «محض و کاربردی» می‌باشد. محض و کاربردی عنوان گرایش‌های بعضی از رشته‌های دانشگاهی مثل شیمی و ریاضی است. اما این دو گرایش چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

در گرایش محض مبنای کار علم شیمی است و دانشجو درباره چهار گرایش اصلی علم شیمی که عبارتند از : شیمی آلی ، معدنی ، تجزیه و شیمی فیزیک ، دروسی را مطالعه می‌کند. اما در شیمی کاربردی ، دروس پایه شیمی کمتر مطالعه می‌شود و دانشجو یکسری از دروس مربوط به مهندسی شیمی مثل اصول صنایع شیمیایی و تصفیه آب و فاضلاب را می‌گذراند.

فارغ‌التحصیل شیمی محض در شروع یک فعالیت صنعتی نقش دارد، چرا که او راهکارهای تئوریک ساخت یک ماده را ارائه می‌دهد و سپس یک فارغ‌التحصیل شیمی کاربردی و یا مهندس شیمی طراحی نیمه صنعتی ماده مورد نظر را ارائه می‌دهد.

تفاوت این دو گرایش

در نحوه نگرش آنها به علم شیمی است، چون شیمی کاربردی نگرشی کاربردی به علم شیمی دارد و می‌خواهد از آموخته‌های شیمی در صنعت استفاده کند و به همین دلیل فارغ‌التصیلان این گرایش با مفاهیمی که در صنایع شیمی مطرح است، آشنایی بیشتری داشته و بهتر جذب بازار کار می‌شوند.

اما هدف شیمی محض پرورش دانشجویانی است که کارهای تحقیقاتی انجام بدهند و با تحصیل در دوره فوق‌لیسانس و دکترا به حل مسائل و ناشناخته‌های علمی شیمی بپردازند. از همین‌رو درس‌های نظری گرایش شیمی محض بیشتر از دروس کاربردی آن است.

هرچند که شیمی محض بیشتر به تئوری‌های عمیق تر شیمی می‌پردازد و شیمی کاربردی با ارائه یکسری واحدهای کاربردی ، ارتباط نزدیکتری با صنعت دارد، اما این دو گرایش در سطح لیسانس فرق زیادی با یکدیگر ندارند و اگر کسی مایل باشد از هر دو گرایش اطلاع داشته باشد، می‌تواند در دروس اختیاری ، بعضی از واحدهای اختصاصی گرایش دیگر را انتخاب کند.

البته واقعیت این است که فارغ‌التحصیلان شیمی کاربردی راحتتر جذب بازار کار می‌شوند که آن هم بیشتر به خاطر عنوان این گرایش است تا معلومات فارغ‌التحصیلان آن!

رشته‌ي شيمي در مقطع کارشناسي ارشد داراي گرايش‌هاي زيادي است که عبارت‌اند از:

۱- شيمي آلي
۲- شيمي معدني
۳- شيمي تجزيه
۴- شيمي فيزيک
۵- نانوشيمي
۶- شيمي کاربردي
۷- شيمي پليمر
۸- فيتوشيمي
۹- پيشرانه
۱۰- آموزش شيمي
۱۱- شيمي دريا

فرصت‌هاي شغلي رشته‌ي شیمی:

در مقطع کارشناسي:

آينده‌ي شغلي و بازار کار در هر يک از گرايش‌هاي محض و کاربردي در اين مقطع از قرار زير است:

۱- فارغ‌التحصيلان شيمي محض مي‌توانند به تدريس درس‌هاي مختلف اين رشته بپردازند و در شرکت‌هاي مرتبط و مراکز صنعتي مشغول به کار شوند.

۲- زمينه‌ي کاري براي فارغ‌‌التحصيلان شيمي کاربردي در مراکز صنعتي نسبت به گرايش‌هاي ديگر بيش‌تر است.

۳- فارغ‌التحصيلان دبيري شيمي مي‌توانند جذب مراکز تربيت معلم ‌شوند.

کارشناسي ارشد

– فارغ‌التحصيلان گرايش شيمي آلي، بازار کار خوبي بعد از اتمام تحصيل دارند.

– در چند سال اخير گسترش اين گرايش و زمينه‌ي کار براي آن بيش‌تر فراهم شده است.

– تمام بخش‌هاي صنعتي براي کار به دانشجويان، مخصوصاً شيمي تجزيه براي آناليز نيازمند هستند و يکي از بهترين گرايش‌ها براي شغل آزاد است.

– ادامه‌ي تحصيل براي اين دانشجويان مفيدتر است و زمينه‌‌‌ي کاري آن نسبت به گرايش‌هاي ديگر کمي محدودتر است.

– با توجه به رشد روزافزون نانو، آينده‌ي شغلي مناسبي مي‌توانند داشته باشند. فارغ‌التحصيلان اين رشته شانس بيش‌تري براي جذب شدن در دانشگاه‌ها دارند.

– شيمي کاربردي: با توجه به کم بودن ظرفيت پذيرش در اين گرايش، بازار کار هم‌اکنون مناسب است.

– شيمي پليمر: اين گرايش با توجه به گرفتن تعداد دانشجوي کم در دوره‌ي کارشناسي ارشد و متفاوت بودن زمينه‌ي کاري بازار کار خوبي دارد.

– فيتوشيمي: اين گرايش با توجه به گرفتن تعداد دانشجوي کم در دوره‌ي کارشناسي ارشد و متفاوت بودن زمينه‌ي کاري، بازار کار خوبي دارد.

– پيشرانه: دانشجويان با توجه به تحصيل در دانشگاه‌هاي نظامي، در اين مراکز بيش‌تر جذب کار مي‌شوند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *