پایان نامه های دانشجویی به کتاب تبدیل شوند

به گزارش کنکوری ارشد دکتری به نقل از خبرنگار فرهنگی ایرنا، سعید پورعلی روز یکشنبه در نشست خبری بیست و سومین جشنواره کتاب سال دانشجویی اظهار داشت: در صورتی که بخواهیم جشنواره کتاب سال دانشجویی هویت پیدا کند نیاز به برجسته کردن ویژگی ها و مولفه هایی است.
وی با بیان اینکه کتاب دانشجویی باید جزو تالیفاتی باشد که در مسیر رشد جامعه حرکت می کند، افزود: دانشجویان اهل قلم باید برای پرسش سازی در جامعه و کمک به فرآیندهای ارتقای توسعه حضور جدی و موثر داشته باشند.
معاون فرهنگی سازمان جهاد دانشگاهی با تاکید بر توجه دست اندرکاران و سیاستگذاران به موضوع کتاب دانشجویی ادامه داد: زمانی این توجه بیشتر خواهد شد که بدانیم دانشجویان مولف، آینده فضای نشر کشور را رونق خواهند بخشید از این رو برای تسریع در روند تولید کتاب در حوزه های دانشجویی نیاز به حمایت های بهتر و بیشتر است.
وی اضافه کرد: نباید شاهد باشیم که دانشجویان برای تولید کتاب در پیچ و خم های اداری گرفتار شده اند بنابراین وظیفه انتشارات و صندوق های حمایت این است که در زمینه تسریع فرآیندها و کوتاه کردن مسیر چاپ کتاب این قشر از جامعه اهتمام ویژه داشته باشند.

** حمایت بخش خصوصی از کتاب های دانشجویی
پور علی خاطر نشان کرد: بسیاری از جشنواره ها در دنیا سنی بالای 50 سال دارند از این رو باید به موازات افزایش سن ، کیفیت و گستردگی آنها تقویت شود.
وی هزینه را یکی از مشکلات تولیدات دانشجویی برشمرد و گفت: نباید در این زمینه از بخش های دولتی زیاد انتظار داشت بلکه خیران و بخش های غیردولتی می توانند حمایت های مناسبی را برای تولید کتاب دانشجویی داشته باشند.
معاون فرهنگی سازمان جهاد دانشگاهی گفت: همانطور که برای مسائل و امور زندگی دانشجویان وام هایی در نظر گرفته می شود خوب است برای بخش نشر و کتاب آنها هم تسهیلاتی قائل شد و پس از اعلام برگزیدگان در جشنواره به طور جدی حمایت ها ادامه پیدا کند.
وی افزود: نیاز است سیستم توزیع بهتر و بیشتر در خدمت کتاب های دانشجویی باشد از این رو ناشران دولتی و خصوصی می توانند حمایت های خود را از این افراد اعلام کنند.

** تبدیل پایان نامه ها به کتاب
پورعلی تبدیل نشدن پایان نامه های دانشجویان مقاطع تحصیلی ارشد و دکترا به کتاب را یکی دیگر از چالش های تولید کتاب در این حوزه دانست و افزود: از آنجا که بیشتر دانشجویان از قوانین نشر اطلاعی ندارند برای این کار اقدامی نمی کنند بنابراین باید آنها را ترغیب کرد تا ثمره چند سال زحمت و تحقیق خود را به صورت کتاب در اورد.
وی پایان نامه ها را سرمایه های کشور دانست که نیاز به حمایت دارند و ادامه داد: باید از تجربیات مستمر طی 23 سال برگزاری جشنواره کتاب سال دانشجویی بهره برد هرچند برای همکاری با دانشگاه ها و بخش های خصوصی که می خواهند در این زمینه فعالیتی داشته باشند اعلام آمادگی می کنیم.
معاون فرهنگی سازمان جهاد دانشگاهی با اشاره به مشارکت دانشگاه آزاد، وزارت خانه های بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و علوم و تحقیقات و فناوری و مجموعه های مرتبط با امور جوانان در برگزاری جشنواره کتاب سال دانشجویی اظهار امیدواری کرد این همکاری ها با هدف خدمت به جامعه دانشجویان مولف گسترش یابد.
بیست و سومین جشنواره کتاب سال دانشجویی روز سه شنبه 25 آبان در پژوهشکده هنر، فرهنگ و معماری جهاد دانشگاهی برگزار می شود.
هدف از برگزاری این جشنواره ترغیب و تشویق دانشجویان به تولید و خلق آثار مکتوب، ایجاد نشاط علمی در مراکز دانشگاهی و آموزش عالی کشور، حمایت از دانشجویان نوقلم برای تولید اندیشه های جدید و جلب همکاری و حمایت ناشران حوزه دانشگاهی به منظور چاپ آثار دانشجویی است.

Source: irna.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *