تحلیل آزمون کارشناسی ارشد سال 94 مجموعه مهندسی برق

photo_2016-03-09_11-12-59

تحلیل آزمون کارشناسی ارشد سال 94 مجموعه مهندسی برق

الکترومغناطیس

بسیاری از داوطلبان درس الکترومغناطیس را برای کنکور ارشد مطالعه نمی‌کنند و از آن رد می‌شوند. چه بسا سؤالاتی که به راحتی و با مطالعه‌‌ی معمولی از این درس قابل حل باشند. بنابراین دانشجو بایستی حداقل روی مباحث نسبتاً ساده‌تر این درس سرمایه‌گذاری کند، که اگر سؤال مربوط به این بخش‌ها راحت بود، آن را پاسخ دهد. مثلاً در کنکور امسال، سؤالات 127، 129، 130، 131 و 133 به راحتی قابل پاسخ بودند، حیف است که دانشجو در این درس مهم حدود 40 درصد (4 سؤال) را از دست بدهد.
سؤالات امسال نسبت به سؤالات سال 93 کمی محاسباتی‌تر و نکته‌ای تر بود. در هر صورت پاسخ دادن به سؤالات این درس، نسبت به بقیه‌ی دروس برای داوطلبان کار مشکل‌تری است، که با تمرین زیاد و حل سؤالات کنکور سال‌های قبل می‌توان تا حدود زیادی بر این مشکل غلبه کرد. همچنین مشابه برخی از سؤالات امسال در کنکورهای آزمایشی مؤسسه مدرسان شریف آمده بود، که این موضوع خود برای داوطلبان مؤسسه کمک‌کننده بوده است.

 

الکترونیک 1 و 2

بعد از کنکور درس الکترونیک در سال 88 که درجه سختی بالایی داشت، سبک سؤالات از سال 89 به بعد کمی متفاوت‌تر شد و این روند را در سال‌های بعد نیز حفظ کرد. کنکور سال 94 هم خارج از این روند نبوده است. به نظر می‌رسد کسی که روش حل سؤالات الکترونیک طی 3، 4 سال اخیر را به خوبی فرا گرفته باشد، با تقریب خوبی می‌تواند به اکثر سؤالات این درس پاسخ دهد.
کنکور سال 94 در مقایسه با سال 93، به لحاظ سختی سؤالات، روی هم رفته اندکی تنزل پیدا کرده بود و غیر از یک یا دو سؤال، الباقی سؤالات چالش برانگیز نبوده‌اند. کنکور 94 از معدود کنکور هایی بود که در آن از مبحث تقویت کننده های توان سؤالی مطرح نشده بود و آینه‌های جریان نیز سهم خاصی در سؤالات نداشتند و تنها به صورت غیر مستقیم در یکی از سؤالات، دانش داوطلب در مبحث آینه جریان مورد سؤال قرار گرفته است. تقویت‌کننده‌های تفاضلی هم قطعاً یکی از مهم‌ترین مباحث در درس الکترونیک هستند که مطالعه اصولی آن‌ها را می‌طلبد.
در مجموع درس الکترونیک به عنوان یکی از دروس نسبتاً آسان کنکور به حساب می‌آید و می‌توان به کسب درصد خوب از این درس امید داشت.

 

بررسی سیستم‌های قدرت 1

سؤالات درس بررسی سیستم‌های قدرت در سال 94 راحت‌تر از سال 93 بود. به طوری که دانشجو با فهم مطالب درس به راحتی می‌تواند درصدی بالای 80 را در این درس کسب کند. یکی از مهم‌ترین فصل‌های این درس که هر ساله بیشترین تعداد سؤال از آن مطرح می‌شود، فصل «مدل و عملکرد خط انتقال» می‌باشد که در سال 94، هفت سؤال از آن مطرح شد. قسمت جالب توجه در سؤالات 94 این بود که همانند سال 93 و برخلاف اکثر سال‌ها، امسال از فصل شبکه‌های توزیع انرژی سؤالی داده نشد. در عین حالی که سؤالات امسال بسیار ساده بود، اما در صورت عدم فهم مطالب توسط دانشجو از یک طرف و نگاه گذرا کردن به صورت سوال از طرف دیگر (به عنوان مثال دقت نکردن به واحد پارامتر‌های داده شده)، می‌تواند مشکل به نظر برسد. اگر دقت شود می‌بینیم که اکثر سؤالات درس بررسی سیستم‌های قدرت در سال 94 به صورت پارامتری می‌باشد و دانشجو بایستی فرمول‌های اولیه‌ی درس را برای پاسخ‌گویی به این گونه سؤالات در نظر داشته باشد.

 

تجزیه و تحلیل سیستم‌ها

این درس، انواع سیگنال‌ها و سیستم‌ها، خواص و ابزار کار با آنها و تحلیل آنها را معرفی می‌کند و به همین دلیل تمرکز سؤالات بر روی همین خواص و ابزارهاست و کمتر سؤالات مفهومی به چشم می‌خورد. از آن جهت که این ابزارها در عین شباهت، تفاوت زیادی با یکدیگر داشته و نیز حجم زیادی از خواص را دارند، پیدا کردن مهارت، سرعت و دقت در بکارگیری و حل مسائل مربوط به آنها در کنکور نیازمند صرف وقت نسبتاً زیادی برای مطالعه و کار کردن با آنها است. برای مثال در کنکور سراسری سال 93 حل برخی از سؤالات مربوط به تبدیل Z و تبدیل فوریه سیگنال‌های گسسته در زمان، فقط با تسلط بسیار زیاد بر روی فرمول‌ها و خواص، غیر ممکن می‌باشد.
در سؤالات امسال هیچ سؤالی نبود که بسیار دشوار باشد و دانشجو قادر به پاسخ‌گویی نباشد، اما به طور کلی در کنکور امسال سؤالات در سطح پایین‌تری نسبت به سال گذشته قرار داشتند. تمام سؤالات نیازمند به محاسبه بودند و سؤالی که فقط بتوان بدون حل به جواب رسید وجود نداشت.
به همین دلیل پیشنهاد می‌شود برای کنکور حتماً تمام مباحث مربوط به این درس خوانده شود تا با تسلط کافی با سؤالات روبه رو شوید.

 

ریاضیات (آمار و احتمال ، معادلات دیفرانسیل و ریاضی مهندسی)

این درس شامل 12 سؤال می باشد و مباحث موجود در این درس تا حد زیادی مستقل از یکدیگر می‌باشند یعنی می‌توان به صورت انتخابی یک بخش را بدون توجه به بخش دیگر برای خواندن انتخاب کنیم و به سؤالات آن پاسخ بدهیم. دقت در مطالب بیان شده در اینجا می‌تواند دید کلی به داوطلب برای یافتن مباحثی که بیشتر از آن‌ها سؤال مطرح می‌شود بدهد و باعث می‌شود با مطالعه مباحث کمتر به درصد متوسطی دست پیدا کند، اما برای دستیابی به درصد بالا باید به تمامی مباحث دقت شود. در کل می‌توان گفت سطح سؤالات از سال قبل یعنی سال 93 بالاتر بوده است و سخت‌تر از سال قبل بوده است. در سال‌های اخیر سؤالات مطرح شده درس آمار که شامل دو تست می‌باشد با استفاده از مطالب بسیار ساده و متداول قابل حل است، یعنی با اطلاعات قبل از دانشگاه نیز می‌توان یک تست مربوط به این درس را به راحتی پاسخ داد. اما به نظر می‌رسد بسیاری از داوطلبین یک موضع اشتباه در مورد این درس اتخاذ می‌کنند (حذف درس از برنامه) که به نظر می‌رسد باید اصلاح شود. بر خلاف سال 93 که در درس معادلات دیفرانسیل 3 سؤال مطرح شده بود، امسال 4 سؤال در این درس مطرح شد که یک سؤال مانند سال قبل از مبحث رونسکین مطرح شد. در سال 94 ازمبحث سری‌های توانی نیز دو سؤال مطرح شد در صورتی که در سال 93 به این مبحث توجهی نشده بود پس به نظر می‌رسد داوطلب برای پاسخ‌گویی مناسب به سؤالات باید تمامی سر فصل‌ها را در نظر داشته باشد. یک سؤال هم از مبحث معادلات اویلر مطرح شد که سؤال نسبتاً راحتی بوده است. در سال 94 درس ریاضی مهندسی 6 سؤال مطرح شد این سؤالات شامل یک سؤال از مباحث انتگرال فوریه، مشابه سال 93 سه سؤال از معادلات مشتقات جزئی و شرایط مرزی و در نهایت دو سؤال از قسمت انتگرال مختلط و قضیه‌ی مانده‌ها هستند ذکر این نکته که یک سؤال انتگرال مختلط عیناً حتی بدون تغییر در گزینه‌ها سؤال 30 صفحه‌ی 197 کتاب ریاضی مهندسی مدرسان شریف می‌باشد قابل توجه است، ضمن اینکه باقی سؤالات نیز شبیه آن در کتاب مدرسان به وفور دیده می‌شود، همچنین 2 سؤال با استفاده از روش‌های تستی کتاب بدون دخالت دست، ظرف کمتر از 1 دقیقه قابل حل بود. در سال 94 برخلاف سال 93 سؤالی از قسمت نگاشت‌ها مطرح نشد.

 

سیستم‌های کنترل خطی

سؤالات درس سیستم‌های کنترل خطی در سال‌های اخیر بسیار مفهومی شده‌اند و عملاً سؤالات محاسباتی به ندرت در آزمون‌های سال‌های اخیر دیده می‌شود. در سال 94 نیز سؤالات مفهومی زیادی طرح شده‌اند. در ادامه نگاهی گذرا به سؤالات طرح شده در آزمون 94 خواهیم داشت.
با نگاهی اجمالی به سؤالات در می‌یابیم که:
1- سؤال 55 به نوعی مشابه سؤالاتی است که در سال‌های مختلف کنکور طرح شده است و با موضوع یافتن تابع تبدیل سیستم از روی بلوک دیاگرام آن ارتباط دارد.
2- سؤال 56 اگر نکته ی آن را قبل از آزمون بدانید راحت و در غیر این صورت استدلال ریاضی سنگینی برای حل آن وجود دارد و زمان بر است.این تست مربوط به جدول راث است.
3- سؤال 57 محاسباتی و دقتی است و مربوط به مکان هندسی ریشه ها است و آن را تستی قابل حل می توان به حساب آورد.
4- سؤال 58 محاسباتی و دقتی است و مربوط به شناحت نوع سیستم و پایداری و نکات پایداری‌ها است و آن تستی را قابل حل می توان به حساب آورد.
5- سؤال59 محاسباتی و دقتی است و مربوط به سیستمهای مکانیکی و سیستم مرتبه دو و خواص آن است و آن را تستی قابل حل می توان به حساب آورد.
6- سؤال 60 مربوط به پایداری و خطای حالت ماندگار و پایداری داخلی است و تستی دقتی و قابل حل است.
7- سؤال61 مفهومی و بسیار دشوار است .
8- سؤال 62 مربوط به پایداری سیستم مرتبه 2 و تستی قابل حل است .
9- سؤال 63 مربوط به مکان هندسی ریشه‌ها و مجانب و مرکز ثقل آن است و تستی به شدت مفهومی به حساب می‌آید و پاسخ به آن دشوار است.
10- سؤال 64 مربوط به کنترل کننده‌ها است و تستی سخت و مفهومی به حساب می‌آید.
11- سؤال 65 نیز مربوط به کنترل‌کننده و تستی سخت به حساب می آید.
12- سؤال 66 نیز بسیار سخت و مربوط به پاسخ فرکانسی و تشخیص دیاگرام صفر و قطب حلقه باز و بررسی پایداری حلقه بسته است و بسیار مفهومی و دقتی می‌باشد. به طور کلی سؤالات آزمون 94، بسیار سخت و مفهومی و دقتی است و کسانی می توانند به بخشی از این سؤالات پاسخ دهند که بسیار مفهومی خوانده باشند و سؤالات محاسباتی آن نیز یا نکته ای در بر دارد و یا طولانی است.

 

ماشین‌های الکتریکی

به نظر می‌رسد که در سال 94 سؤالات درس ماشینهای الکتریکی تا حد زیادی مفهومی شده‌اند. مانند سال 93 از بخش اول یعنی مدارهای معناطیسی سؤالی به طور مستقیم طرح نشده است، اگرچه فهم و یادگیری درست آن بدون شک برای حل سؤالات فصل دوم (تبدیل انرژی) لازم می‌باشد. از بخش دوم در هر سال 2 سؤال مطرح شد که در سال 94 سؤالات بیشتر محاسباتی بوده و از مفهومی بودن کمی خارج شده اند. بارم بندی تعداد سؤال از هر بخش مانند سال 93 است با این تفاوت که در سال 94 یکی از سؤالات ترانسفورماتور جای خود را به مبحث ماشینهای جریان مستقیم داده است؛ یعنی4 سؤال از بخش ماشینهای جریان مستقیم و 3 سؤال از ترانس (برعکس سال 93). همین امر باعث شد تا طراحان بجای آوردن سؤالات محاسباتی در این بخش(ماشین‌های جریان مستقیم)، مفهوم را چاشنی کار کنند. لذا سؤالات این بخش علاوه بر نیاز آشنایی به فرمولها، لازم بود تا دانشجو مفهوم را به خوبی فرا گرفته باشد. بخش ترانسفور را شاید بتوان تنها بخش تشابه میان دو سال متوالی دانست. همان‌طور که در بالا ذکر شد تعداد سؤالات این بخش نسبت به سال قبل یکی کمتر شده است لیکن سطح سؤالات چه از نظر مفهومی و چه از نظر محاسباتی با تقریب خوبی، یکسان میباشند. فصل آخر نیز که مربوط به مبحث ماشینهای القایی است، در سال 94 کمی به سختی سؤالاتش افزوده شده است. ذکر این نکته نیز خالی از لطف نیست که هر دو سال 93 و 94 یک سؤال تقریباً حفظی- مفهومی داشتهاند. (اگرچه بخش حفظی آن را می‌توان به نوعی مفهومی مطالعه کردن مطلب دانست.)
در نهایت، میتوان ارزیابی سؤالات ماشینهای الکتریکی در این درس را اینگونه بیان کرد که سؤالات نسبت به سال پیش (سال 93) مفهومی‌تر شده و به سختی سؤالات کمی افزوده شده است. با این روند لازم است دانشجویان به نحوهی مطالعه خود دقت داشته و مطالب را به طور مفهومی فراگیرند.

 

مدارهای الکتریکی

در سال 94 برخلاف سال 93 سؤالات به خوبی هرچه تمامتر میان مباحث مختلف پخش شده بودند و تنها بخشی که از آن سؤال طرح نشد بخش گراف و دوگان بود که در سال قبل یعنی سال 93 یک سؤال از آن آمده بود. (اگرچه باید دانست مفهوم گراف به طور غیرمستقیم می‌تواند در بعضی جاها وارد حل سؤالات مربوط به مبحث معادلات حالت شود). برخلاف سال قبل، در سال 94 از بخش اول یک سؤال طرح شد. بخش دوم یعنی مدارهای مرتبه اول از مبحثهای مهم درس مدار است و دانش به این فصل و روند حل سؤالات آن، کمک زیادی به حل مسایل مرتبه دوم و مدارهای ترکیبی سلف و خازن و مقاومت و … میکند. طراحان نیز از این مهم غافل نمانده و در هر دو سال یک سؤال از 12 سؤال این درس را به این فصل اختصاص داده و همچنین سطح سختی سؤال را میتوان گفت کمی زیاد کردهاند. از بخش مدارهای مرتبه دوم نیز یک سؤال آمد. در بخش حالت دایمی سینوسی تعداد سؤالات از 2 به 1 کاهش یافت و سطح سختی سؤال نیز متوسط باقیماند. از بخشهای دیگر که متوسط ماندند و در سطح سؤالات آنها تغییری داده نشده است میتوان به فصل تزویج و مدارهای غیرخطی اشاره کرد. معادلات حالت در سال 94 کمی پیچیدهتر و محاسباتی تر مطرح شد و از مفهوم مسیر حالت در آن استفاده شد. بخش لاپلاس و تابع شبکه و فرکانس طبیعی نیز مانند مبحث مدار مرتبه اول از بخش-های بسیار مهم است چرا که بسیاری از سؤالات مدار مرتبه اول، مرتبه دوم و … را میتوان با داشتن علم به تبدیل لاپلاس حل نمود. حتی در این مبحث نیز بارم بندی سؤالات در سال 94 رعایت شده و از هر زیرمبحث مذکور یک سال طرح شد که به طور متوسط می‌توان گفت سؤالات دشواری بودند. از قضایای شبکه نیز بر خلاف سال گذشته یک سؤال مطرح شد که مفهومی و دشوار بود. از فصل شبکه دو دریچه نیز مانند سال قبل تنها یک سؤال آمد و سطحش متوسط بود لیکن میتوان گفت مفهومی نیز بود.
به طور کلی شاید بتوان سؤالات این درس در سال 94 را سخت دانست. رعایت بارم‌بندی سؤالات و اختصاص دادن به فصول مختلف و افزایش سطح سختی سؤالات و اضافه کردن مفهوم و دانش مداری به چند سؤال از مهمترین ویژگی-هایی است که میتوان در سؤالات این درس در سال 94 مشاهده کرد. پخش کردن یکنواخت سؤالات میان مباحث مختلف و موارد مذکور نشان میدهد که دانشجو نه تنها باید تمام مباحث را مطالعه کنند، به علاوه نیاز هست که برای خواندن و یادگیری مطالب وقت کافی گذاشته و از مطالب به صورت سطحی عبور نکنند. حل سؤالات مختلف در این درس از ملزومات آن است که باید بدان توجه شده تا نقاط ضعف مفهومی نخواندن مشخص شود.

 

زبان تخصصی

زبان تخصصی از جمله درس‌های مشترک بین تمام گرایش‌های برق می‌باشد که در دفترچه‌ی اول سؤالات 16 تا 30 را به خود اختصاص می‌دهد. در سال 94، تنها سه متن داده شد که از لحاظ دشواری لغات همانند سال‌های گذشته بود و می‌شد با کمی تمرین و آشنایی با متون تخصصی برق به راحتی به سؤالات پاسخ داد. با توجه به این که پاسخ به سؤالات زبان تخصصی برای دانشجویانی که از پایه‌ی لغات خوبی برخوردار نیستند بسیار راحت‌تر از پاسخ به سؤالات زبان عمومی است، لذا این درس خوبی می‌تواند در افزایش تراز و نمره‌ی کل به این دسته از داوطلبان کمک نماید. در سال 94 نیز همانند سال‌های گذشته این درس شامل 15 سؤال بوده که با توجه به حجم متن‌ها و زمان کم نیاز به مهارت و تمرین قبلی برای پاسخ‌دهی به سؤالات احساس می‌گردد.
از لحاظ دشواری سؤالات آزمون سال گذشته در سطح متوسط بوده است. از مجموع 15 سؤال 6 سؤال از لغات تخصصی و عمومی بوده برخلاف پارسال که 2 سؤال از لغات مطرح شده بود. سؤالات متون کاملاً روتین بوده و پیچیدگی خاصی نداشتند.
همچنین برای پاسخ‌گویی به متون زبان تخصصی اصل بر آشنایی شما با متن و مطالب ارائه شده در آن نبوده بلکه هدف سنجش مهارت‌های درک مطلب شما می‌باشد. برای پاسخ‌گویی به سؤالات مربوط به متن‌ها در زمان کم داوطلبان نیاز به آشنایی با متون تخصصی برق، تمرین و افزایش مهارت‌های Reading comprehension می‌باشد. برای افزایش این مهارت باید علاوه بر آشنایی با این روش‌ها, متن‌های مربوط به آزمون‌های سال‌های گذشته را مرور کرده و مهارت‌های آموخته شده را روی آن‌ها پیاده نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *