تربیت جامع معرفتی از اهداف حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان است

تربیت جامع معرفتی از اهداف حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان است

به گزارش روز سه شنبه گروه فرهنگی کنکوری ارشد دکتری به نقل از ایرنا، حجت الاسلام روح الله حریزاوی گفت: تاکید بر تربیت جامع معرفتی، معنوی، انقلابی دانشجویان، نخبه پروری و بسترسازی برای تحقق عملی وحدت حوزه و دانشگاه از موضوع های اساسنامه جدید حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان است که در انتظار تایید اساسنامه جدید از سوی شورای نمانیدگان مقام معظم رهبری در دانشگاه ها هستیم.
وی افزود: اساسنامه جدید حوزه علوم اسلامی از سوی هیات امناء این حوزه تصویب شده و مراحل اجرایی آن پس از تایید نهایی آن در شورای نمایندگان ولی فقیه در دانشگاه ها آغاز می شود.
به گزارش حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان حریزاوی اضافه کرد: در این اساسنامه، اهداف، سیاست ها، وظایف، مخاطبان و مراکز تعیین شده، همچنین ارکان حوزه شامل هیات امناء، مدیر حوزه، مراکز حوزه معرفی شده و شرط وظایف هر کدام تدوین شده است.
وی همچنین گفت: در این اساسنامه «تعلیم و تربیت دانشگاهیان مشتاق و مومن به اسلام و انقلاب، بر پایه نظام اندیشه و علوم اسلامی، برای اثرگذاری در عرصه های جهاد علمی فرهنگی جهت تحقق اهداف دانشگاه اسلامی و تمدن اسلامی» به عنوان ماموریت اصلی حوزه تعیین شده است.
مدیر حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان افزود: در این اساسنامه عموم دانشگاهیان اعم از اساتید، دانشجویان و دانش آموختگان در تمامی دانشگاه ها و تمامی مقاطع به عنوان مخاطبان حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان معرفی شده اند که براساس اولویت هایی تعیین شده جذب می شوند.

** مهلت ثبت نام تا پایان آبان ماه
حریزاوی مهلت ثبت نام دانشجویان در این حوزه را پایان آبان ماه اعلام کرد و گفت: دانشجویان علاقه مند به تحصیل در علوم اسلامی می توانند در کنار دروس خود و حداکثر در مدت سه سال نظام اندیشه اسلامی را فرا گیرند.
وی افزود: از آنجا که نمی توان تمام علوم اسلامی را به دانشجویان علاقه مند به فراگیری علوم دینی منتقل کرد، نظام اندیشه اسلامی به دانشجویان علاقه مند ارایه می شود تا پس از سه سال به یک نظام از اندیشه اسلامی دست یافته و روابط بین علوم اسلامی را با یکدیگر کشف کنند.
حریزاوی افزود: این دانشجویان در کنار دروس دانشگاهی خود در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه به تحصیل علوم حوزوی می پردازند و در مدت سه سال و در6 ترم 60 واحد درسی در زمینه های کلام، اخلاق، تفسیر، آشنایی با علوم حدیث، انسان شناسی، جریان شناسی فرهنگ و ضد فرهنگ، تاریخ تحلیلی اسلام و نظام سیاسی اسلام را فرا می گیرند.
این پژوهشگر مذهبی اضافه کرد: تعلیم و تربیت دانشگاهیان مشتاق و مومن به اسلام و انقلاب، بر پایه نظام اندیشه و علوم اسلامی، برای اثرگذاری در عرصه های جهاد علمی فرهنگی جهت تحقق اهداف دانشگاه اسلامی و تمدن اسلامی، مهمترین ماموریت حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان است.
وی افزود: در همین راستا شرکت کنندگان در مراکز دانشگاهی در کنار برنامه های آموزشی، در فعالیت های جهادی در عرصه های علمی و فرهنگی و همچنین هسته های تربیتی شرکت می کنند.
وی آغاز به کار این حوزه را در سال 77 عنوان کرد و افزود: به منظور تحقق این اهداف، گروه های جهاد علمی و فرهنگی شامل دانشجویان دغدغه مند، طراح و ایجاد کننده محیط اجرایی تشکیل شده که مسائل مختلف را در هفت محور اصلی بررسی می کنند.
حریزاوی همچنین گفت: سالانه حدود 500 مبلغ غیر رسمی در حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان تربیت می شوند.
وی با بیان اینکه حوزه علمیه، مرکز رسمی تربیت مبلغ و مجتهد اما حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان، مرکز تربیت مبلغ و مروج دین است، افزود: یکی از تفاوت های این دو نهاد این است که دروس جنبی و فرعی مدارس علمیه مانند تفسیر، اخلاق، تاریخ، جریان شناسی، مدیریت فرهنگی و انسان شناسی در حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان جزو دروس اصلی است و لذا علوم پایه حوزوی چندان مورد توجه این مرکز نیست.
مدیر حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان افزود: هرچند این حوزه، زیر مجموعه مرکز مدیریت حوزه های علمیه نیست اما مرکزی فعال در به کارگیری طلاب است. به طوری که از میان 500 استاد فعال در این مرکز، 350 نفر و تمام 65 مدیر و مربی آن، حوزوی هستند.
وی مهمترین دستاورد حوزه علمیه دانشگاهیان را تربیت نیرو برای نظام مقدس جمهوری اسلامی خواند و گفت: در حالی که بسیاری از مراکز صرفا به تعلیم نیروها می پردازند، این مرکز به تعلیم و تربیت همزمان توجه دارد و در واقع به ایجاد تحول در نگرش، افکار و باورهای دانشگاهیان اهتمام دارد.
حریزاوی افزود: کمبود نیروی کارآمد، مهمترین دغدغه مدیران حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان است. به عبارت دیگر، نیروی نیروساز کم داریم. به ویژه که کار در دانشگاه برخلاف کار در مراکزی مانند مسجد یا پایگاه های بسیج سخت تر است و اگرچه این مراکز، زمینه مذهبی و معنوی دارند اما دانشگاه، فی نفسه یک محیط علمی است.

Source: irna.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *