جزئیات انتخاب پژوهشگران برگزیده در خوزستان اعلام شد/مهلت ثبت‌نام تا اول آذر

دبیر اجرایی ستاد استانی هفته پژوهش و فناوری در خوزستان با اشاره به ارسال دستورالعمل و فراخوان انتخاب پژوهشگران برتر امسال به کلیه دانشگاه‌ها و سازمان‌ها در سطح استان، گفت: در هفدهمین جشنواره تجلیل از پژوهشگران برتر فعالیت‌های تحقیقاتی پنج سال گذشته فرد از نظر مقالات، استنادها، پروژه‌های تحقیقاتی، اختراعات، کتاب، تولید دانش و … بررسی می‌شوند.

دکتر ابراهیم حاجی‌دولو در گفت‌وگو با خبرنگار علمی و آموزشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خوزستان، اظهار کرد: جشنواره تجلیل از پژوهشگران برتر هرساله به منظور شناسایی و تشویق پژوهشگران، فناوران و نوآوران استان و از سوی دیگر ترویج فرهنگ پژوهش و فناوری، در هفته پژوهش در سطح استان برگزار می‌شود.

وی با بیان این‌که با برگزاری این جشنواره مشکلات و نیاز‌های صنایع و سازمان‌ها به دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی منعکس و خوراک تحقیقاتی دانشجویان ارشد و دکتری فراهم می‌شود، افزود: امسال نیز برای برگزاری این جشنواره برنامه‌ریزی‌های لازم انجام شده است و کمیته سیاست‌گذاری هفته ی پژوهش نیز ۲۷ مهرماه اولین جلسه خود را با حضور آقای عالمی نیسی معاون توسعه مدیریت استانداری برگزار کرد.

معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه شهید چمران اهواز ادامه داد: تقسیم‌بندی کارها انجام و بر این اساس هفت کمیته تشکیل شده است که این کمیته‌ها شامل کمیته علمی با هدف انتخاب پژوهشگران و فناوران برتر، کمیته نمایشگاه، کمیته جشنواره برگزیدگان، کمیته اجرایی، کمیته دانش‌آموزی و کمیته جشنواره ایده‌های برتر هستند که هرکدام وظیفه مختلفی را برعهده خواهند داشت.

حاجی‌دولو با اشاره به این‌که هفته آینده جلسه کمیته‌های علمی و اجرایی درخصوص برنامه‌ریزی‌های لازم برای هفته پژوهش برگزار می‌شود، تصریح کرد: بر اساس دستورالعمل ارسال‌شده پژوهشگران و فناوران و کار‌آفرینان هم از دانشگاه، هم از مراکز تحقیقاتی و هم از دستگاه‌های اجرایی معرفی خواهند شد؛ این افراد در هفت محور علوم مهندسی، علوم پایه، کشاورزی، علوم انسانی، پزشکی، هنر و دامپزشکی انتخاب می‌شوند و در حقیقت با این کار در تلاش هستیم تا محققانی که در این زمینه‌ها فعالیت می‌کنند را شناسایی و تجلیل کنیم.

وی در خصوص تفاوت‌های جشنواره امسال نسبت به سال‌ گذشته، گفت: امسال تأکید شده است افرادی که سال‌های گذشته به‌عنوان پژوهشگر برتر انتخاب شده‌اند، مجدد انتخاب نشوند؛ همچنین در کنار شاخص‌ها و امتیازهای دیگری که در ارزیابی افراد وجود دارد، به ۲ شاخص دیگر نیز توجه می‌شود که شاخص h-index (شاخص تعداد مقاله ارائه‌شده و میزان استنادات به مقالات فرد) و شاخص میزان ارجاعات محققان است.

دبیر اجرایی ستاد استانی هفته پژوهش و فناوری در خوزستان ادامه داد: همچنین امسال فعالیت‌های تحقیقاتی پنج سال گذشته فرد از نظر مقالات و استنادها و پروژه‌های تحقیقاتی، اختراعات، کتاب، تولید دانش و … بررسی می‌شوند؛ امسال قرار است از میان کسانی که در حوزه فناوری کار برجسته‌ای انجام داده‌اند نیز فن‌آور برتر انتخاب و معرفی شود. البته شاخص‌های انتخاب فن‌آوران و پژوهشگران با یکدیگر متفاوت است که همه این مطالب در دستورالعمل ذکر شده است.

حاجی‌دولو با اشاره به این‌که متقاضیان تا اول آذرماه فرصت دارند تا در این جشنواره شرکت کنند، افزود: این محققان به دبیرخانه کمیته علمی هفته پژوهش استان مستقر در دانشگاه شهید چمران اهواز معرفی و پس از انجام بررسی و ارزیابی‌های لازم  پژوهشگران برتر از سوی این کمیته انتخاب می‌شوند.