برگزاری همایش بین المللی فرهنگ فارسی‌ در مادرید

برگزاری همایش بین المللی فرهنگ فارسی‌ در مادرید

به گزارش ایرنا ، در این همایش که از سوی دکتر «نادره فرزام نیا» از دپارتمان مطالعات عربی‌ و اسلامی و مطالعات شرقی‌ و دکتر «فرناندو کاماچو پادیا» از دپارتمان تاریخ معاصر این دانشکده سازماندهی شده بود ، دانشکده معماری و طراحی‌ شهری دانشگاه آزاد اسلامی قزوین و مرکز فرهنگی‌ ‘پرسپولیس’ مادرید همکاری کردند .
نخستین سخنران این همایش «فرناندو اسکریبانو» استاد تاریخ از این دانشگاه بود که در بحث خود با عنوان “تاریخ اسپانیایی در مورد ایران. ساخت یک تصویر “، گفت: اسپانیا یک تماس متناوب اما شدید با ایران از بیش از چهار قرن داشته است .
وی ادامه داد :مسافران بسیاری با اهداف مختلف به شرح و نوشتن آنچه که دیده ا‌ند، پرداختند. محققان دیگری ، آنچه که بقیه نوشته بودند را مطالعه کرده و بر اساس مطالعات و روایاتی که در دست داشتند ، آغاز به ساختن یک تصویر از ایران کردند .
اسکریبانو در این راستا به تعریف سفرهایی‌ که دو تن از سفیران اسپانیایی آن زمان به سرزمین پارس داشتند و آنچه که مشاهده و نوشته بودند ، پرداخت .
«فرناندو کاماچو پادیا» استاد تاریخ در بحث خود پیرامون ‘تاریخ مینیاتور های پارسی’ گفت: از زمان قرون وسطی، مینیاتورهای پارسی ، آثار کلیدی تولید هنری کشور هستند .
وی با اشاره به اینکه ، مینیاتورها صحنه های متعدد زندگی‌ روزمره، شخصیت های برجسته، زندگی‌ حضرت محمد (ص )، و یا وقایع تاریخی را نشان می‌ دهند، در این کنفرانس به معرفی‌ تکامل تولید مینیاتورهای ایران از زمان پدید آمدن آنها تا زمان امروز پرداخت و به ویژگی‌ های اصلی‌ هر دوران افزون بر اینکه هنرمندان اصلی‌ آن چه کسانی‌ بودند ، اشاره نمود .
«لئورا کاسترو رویو» کارشناس تاریخ هنر به نوبه خود در مورد مقدمه ای به دین زرتشت و متون مقدس آنها صحبت کرد و در آن در رابطه با زرتشت ، تغییری که نسبت به اعتقادات قبلی‌ وجود داشت ، آداب عبادت ، متون مقدس و اساس هایی‌ که مرام و منش آنها بر روی آن مستقر می‌ شد صحبت نمود .
وی همچنین به توضیح رابطه مهمی‌ که زرتشتیان با فرقه های همسایگان هندی خود داشتند ، پرداخت .
«گیئرمو مارتینز رابادان» کارشناس تاریخ هنر نیز به بحث تنش بین میراث زرتشت و اسلام در ایران پرداخت و اشاره نمود که از زمان فتح اسلامی ایران ، تداوم عناصر ایران زرتشتی برای تعصبات اسلامی تحمیل شده از سوی سلسله های مختلف کشور تا قرن هجدهم میلادی بحث برانگیز بودند .
وی با اشاره به حضور زرتشتیان در دوران مختلف تاریخی زمان اسلامی ، با این حال بحث خود را به تعامل بین زرتشتیان و مسلمانان برای به دور گذاشتن خصومت ها متمرکز نمود .
«فرشاد زاهدی » کارشناس هنر نیز به بحث تصویر خانه در فیلم های کارگردانی شده از سوی زنان ایرانی در خارج از کشور پرداخت .
وی گفت :غربت ، به عنوان یک فضای حافظه و تامل ، یک شکل خاصی‌ به خلق فیلم های سینمایی داده است و در این زمینه درمورد فیلم های کارگردانی شده از سوی زنان ایرانی ، تصویر خانه ، یک نقش اساسی‌ برای بازسازی حافظه در یک بازگشت به وقایع آسیب زا دارند .
در ادامه ، «مریم غفوری» کارشناس زبان و ادبیات اسپانیایی به نقش زن در داستان هزار و یک شب و موقعیت مهم زنان به عنوان سازندگان تمدن و انتقال دهندگان ارزش های اجتماعی اشاره کرد .
«سمانه میلانی تبریزی» کارشناس زبان و ادبیات اسپانیایی نیز در مورد شخصیت ، نقش و نفوذی که شخصیت های زن در داستان های اصلی‌ کتاب شاهنامه فردوسی داشت ، پرداخت .
«فاطمه نوری» کارشناس زبان و ادبیات اسپانیایی در این کنفرانس در مورد تحلیل روابط عاشقانه داستان خسرو و شیرین و فرهاد صحبت کرد .
«مریم اسماعیل پور» کارشناس زبان و ادبیات اسپانیایی نیز با اشاره به شعر و داستان فارسی‌ در سالهای 90 میلادی، بحث خود را بر روی «هوشنگ گل شیری» ، «علی‌ باباچاهی» و «رضا براهانی» به عنوان سه شاعر و داستان نویس مهم که الگویی برای شاعران و داستان نویسان بعد از خود بودند، متمرکز کرد .
دکتر «نادره فرجام نیا» استاد مطالعات عربی‌ و اسلامی و مطالعات شرقی‌ نیز به نوبه خود به تحلیل اشعار «فروغ فرخزاد» ، تجربیاتی که بر فرخزاد در زندگی‌ اش تاثیر گذاشتن و بینش جهانی اش که وی را به مهمترین شخصیت زن ادبیات فارسی‌ مدرن تبدیل کرد، نرداخت .
پس از آن ، «شیوا میهن» دانشجوی دکترای دانشگاه کمبریج انگلیس در مورد اسناد و نقاشی ها در کتاخانه شاهزاده بایسنقر در زمان تیموریان به بحث پرداخت .
در ادامه دکتر «مریم ارمغان» استاد دانشکده معماری دانشگاه قزوین در مورد معنی‌ خانه و منزل در میان زنان ایرانی در ادبیات معاصر صحبت کرد .
دکتر «شیدا خانساری» استاد دانشکده معماری دانشگاه قزوین نیز به عنوان آخرین سخنران به توصیف شهرها و معماری ایران بر اساس سفرنامه های مارکو پولو ، ناصر خسرو و ابن بطوطه در دوران قرون وسطی پرداخت .
شبد ** اروپام *4*491**9122 ** انتشار دهنده : مهدی نعمتی

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *