امروز امت اسلامی به دنبال احیای تمدن بزرگ اسلامی است

امروز امت اسلامی به دنبال احیای تمدن بزرگ اسلامی است

به گزارش کنکوری ارشد دکتری به نقل از نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها، حجت الاسلام محمد محمدیان در جمع دانشجویان خارجی گفت: کمتر به این موضوع توجه می‌کنیم که قیام عاشورا برای این بود که حاکمیت جهان اسلام و جامعۀ اسلامی، اصلاح شود، امروز هم مشکل اصلی جهان اسلام، در بخش حاکمیت است و امام حسین(ع) برای ما در این زمینه، الهام‌بخش است.

وی گفت: امروز جامعۀ اسلامی و امت اسلامی، نیاز به بازیابی مجدد هویت خودش دارد، امروز امت اسلامی در آستانۀ یک تحول بزرگ، در تمدن جهانی و به دنبال احیای تمدن بزرگ اسلامی است، برای بازیابی این هویت، یکی از شاخص‌های مهم، بازگشت به آن حرکت عظیمی است که به عنوان نهضت امام حسین(ع) یا به عنوان عاشورا و کربلا در فرهنگ ما وجود دارد.
رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها در ادامه با طرح این سؤال که وقتی امام حسین(ع) قیام خودش را شروع کرد، چه مشکلی در جامعه وجود داشت؟ تاکید کرد: از نظر امام حسین(ع) بزرگترین مشکل آن روز، مشکل حاکمیت جامعۀ اسلامی بود.
محمدیان تصریح کرد: از نگاه امام حسین(ع) علت‌العلل و ریشۀ همۀ مفاسد و ظلم‌ها، به بحث حاکمیت در جامعۀ اسلامی برمی‌گردد. این جزء بنیادی‌ترین مسائل اجتماعی است، اما کمتر به این موضوع پرداخته شده است. یک نگاه غیرسیاسی به دین، موجب شده که برخی انحرافات اساسی در دین پدید بیاید.
وی با شاره به این که عده‌ای دوست دارند دین خدا را یک دین غیرسیاسی معرفی کنند، گفت: متاسفانه این تفکر «فاصله‌گرفتن اهل دین از مسائل سیاسی» در بخش‌هایی از جامعۀ اسلامی، نهادینه شده و به قدری ترویج پیدا کرده که جمعی از مؤمنان ما، سیاسی بودن را برخلاف تقوا تلقی می‌کنند، فکر می‌کنند که زهد و تقوا و پارسایی در این است که از مسائل سیاسی فاصله بگیرند.
رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها گفت: متاسفانه در برخی از جوامع اسلامی کار به جایی رسیده که حتی روحانیونی که در مسائل سیاسی وارد می‌شوند، به عنوان افراد غیرمتقی و افرادی که آلوده به قدرت‌طلبی شده‌اند، معرفی می‌شوند و روحانیونی که از مسائل سیاسی فاصله می‌گیرند، به عنوان روحانیون زاهد و باتقوا و پارسا، تلقی و معرفی می‌شوند.
محمدیان خطر امروز در مورد بحث عاشورا را، غیرِسیاسی کردن عاشورا یا سکولاریزاسیون در مورد عاشورا دانست و عنوان کرد: عده‌ای عاشورا را به‌گونه‌ای معرفی می‌کنند که فقط جنبه‌های عاطفی عاشورا و ارتباط قلبی ما با امام حسین(ع) و بخشیده شدن گناهان و برقراری عشق و رابطۀ محبتی بین ما و امام حسین(ع) مطرح باشد، اما اینکه «اصلاً امام حسین(ع) برای چه قیام کرده بود؟» کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد، گاهی آن مسائل حاشیه‌ای بر مسائل اصلی نهضت امام حسین(ع) غلبه می‌کند.
وی تصریح کرد: می‌خواهند عاشوراییان را از صحنۀ مسائل سیاسی خارج کنند. گاهی می‌گویند: «جامعۀ امروز، جامعۀ سکولار است، امروز دیگر زمینۀ استفاده از آموزه‌های سیاسی عاشورا، وجود ندارد!» در حالی‌که امام حسین(ع) به‌خاطر حکومت قیام کرده بود؛ برای اینکه حکومت صحیح و حکومتی که منطبق با سنت پیامبر(ص) است را ایجاد کند. اما کمتر از این موضوع، سخن گفته می‌شود.
رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها تاکید کرد: حتی بعضی‌ها ناراحت می‌شوند از اینکه می‌گوییم: «امام حسین(ع) برای حکومت قیام کرده بود» اینها می‌گویند: شما دارید شأن امام حسین(ع) را پایین می‌آورید! اینها وقتی سخن از اشک و عزاداری برای امام حسین(ع) می‌شود، توان بسیار وسیعی از امت اسلامی را مصرف می‌کنند، اما وقتی به هدف اصلی امام حسین(ع) می‌رسیم که «حکومت ظالم و غاصب را مهمترین مشکل جامعۀ اسلامی می‌دانست» کمتر دربارۀ آن حرف زده می‌شود.
وی ادامه داد: مردم کوفه امام حسین(ع) را دعوت کرده بودند که بیاید رهبری آنها را برای مبارزه با حکومت بنی‌امیه برعهده بگیرد. نامه‌های مردم کوفه برای دعوت از امام حسین(ع) در تاریخ ثبت شده؛ آنها امام حسین(ع) را برای بحث حکومت دعوت کرده بودند.
رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری ادامه داد: همچنین امام حسین(ع) فرزند عموی خودشان «مسلم بن عقیل» را قبل از خودشان برای بیعت گرفتن از مردم، به کوفه می‌فرستد و شما می‌دانید که بیعت هم یک امر سیاسی است و مقدمۀ حکومت است .رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری افزود: نگاهی که امام خمینی(ره) به موضوع عاشورا داشت، نگاه سیاسی بود. ایشان حرکت امام حسین(ع) را به‌عنوان یک حرکت سیاسی معرفی کرد و تأثیر زیادی هم در جامعۀ ایران و جهان اسلام داشت.
وی خاطرنشان کرد: امام خمینی(ره) در رأس کسانی بود که نگرش سیاسی به نهضت عاشورا را مطرح و در سطح وسیعی ترویج کرد و احیاگر اصلی آن به‌شمار می‌رود. بعد از این نگرش امام، بیش از 50 جلد کتاب فقط به زبان فارسی در مورد حرکت سیاسی امام حسین(ع) نوشته شده است.
محمدیان افزود: امروز اگر بخواهیم مشکلات جهان اسلام را طبقه‌بندی کنیم، اصلی‌ترین مشکل جهان اسلام، بحث حاکمیت است. حاکمان جوامع اسلامی، امروز نمی‌گذارند امت اسلامی با همدیگر متحد شوند.
وی ادامه داد: امروز امت اسلامی، می‌تواند بزرگترین امت در جهان باشد؛ با بالاترین ذخائر روی کرۀ زمین! اما این‌قدر این امت را قطعه قطعه کرده‌اند که ضعیف شود؛ بیش از 50 کشور درست کرده‌اند با اختلافات شدیدی که بین این کشورها ایجاد کرده‌اند، تا این امت اسلامی نتواند نقش خودش را در دنیا ایفا کند.
وی یادآورشد: خلاصۀ صحبت بنده دربارۀ فلسفۀ قیام امام حسین(ع) این است که امروز با این خطر مواجهیم که در میان عواملی که برای قیام امام حسین(ع) وجود دارد، آن بُعد سیاسی‌اش دارد کمرنگ می‌شوند. کمتر به این موضوع توجه می‌کنیم که قیام امام حسین(ع) برای این بود که حاکمیت جهان اسلام و جامعۀ اسلامی، اصلاح شود.

Source: irna.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *