ربیعی: حل مسائل اجتماعی در گرو تالیف کتاب و نظریه پردازی در علوم انسانی است

ربیعی: حل مسائل اجتماعی در گرو تالیف کتاب و نظریه پردازی در علوم انسانی است
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: اگر به دنبال حل مسائل اجتماعی هستیم این مهم فقط از طریق تالیف کتاب در زمینه علوم انسانی رخ می دهد.
علی ربیعی امروز (سه شنبه) در دومین جشنواره اهدای نشان دهخدا که در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران برگزار شد، افزود: متاسفانه امروزه کمتر کسی وقت خود را صرف نوشتن بویژه در زمینه علوم انسانی می کند؛ در حالی که ما به نظریه هایی در این حیطه عملی بشدت نیازمندیم.
وی ادامه داد: جامعه ما فاقد اندیشه و نظریه است و به همین سبب در بروز آسیب های اجتماعی با مشکلات متعددی روبرو می شود.
به گفته وی، علل بروز پدیده هایی مانند اعتیاد یا طلاق تغییر کرده است و نباید ریشه این آسیب ها را فقط در فقر جست و جو کرد.
ربیعی گفت: اکنون با پدیده اعتیاد در قشرهای بالا و متوسط جامعه روبروییم و به روشنی می توانیم این گونه آسیب را در خانه های بالای شهر ببینیم.
وی بیان داشت: جامعه سرگردان که اقناع نمی شود می تواند به آسیب های اجتماعی رو بیاورد. انسان های سرگشته که پاسخی برای نوع زندگی نمی گیرند و همواره تنهایی را تجربه می کنند در معرض اعتیاد قرار دارند.
وی با اشاره به پدیده طلاق ادامه داد: همچنین طلاق موضوعی نیست که میان خانواده های فقیر رخ دهد و به طبقات بالا و متوسط جامعه تسری یافته است؛ چه بسا استحکام میان خانواده های فرودست بیشتر هم باشد.

** از علوم انسانی غربت زدایی شود
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: جامعه ای که می خواهد رشد کند باید زمینه بزرگی را برای افراد را فراهم سازد؛ در غیر این صورت جامعه زمینه های افول خود را مهیا می کند.
وی تاکید کرد امروز باید از علوم انسانی غربت زدایی شود و افزود: اگر ما به دنبال تغییر بزرگ هستیم فقط با مطالعه و کتاب می توان چنین تغییری را ایجاد کرد.
ربیعی گفت: وقتی حوالی خیابان انقلاب راه می روم و شماره تلفن های متعدد برای انجام تحقیق را می بینم از خود می پرسم چرا چنین شده ایم؟ آیا تولیداتی این چنینی می خواهد ما را نجات دهد و تغییرات بزرگ ایجاد کند؟
وی ادامه داد: می توان با مدیریت رشد پنج تا 6 درصدی اقتصادی را محقق کرد اما نمی توان چنین مدیریتی را در زمینه علوم اجتماعی داشت.
این مقام تاکید کرد پژوهش های اجتماعی باید کاربردی شوند و نباید به خاطر کمیت از کیفیت پژوهش غفلت کرد.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تاکید کرد متاسفانه ساختارهای اقتصادی تامین کننده نیازهای بخش اندیشه نیست و گفت: وظیفه ما تامین حداقل ها برای تولیدکنندگان این بخش است.
ربیعی درباره تامین امنیت نوشتن و معاش برای نظریه پردازان حوزه اندیشه افزود: امیدوارم بتوانیم با تغییراتی که در وزارت ارشاد اسلامی ایجاد شده است گام های موثرتری برای این شخصیت های برجسته در زمینه اندیشه برداریم و این موضوعی است که رئیس جمهوری منتخب مردم نیز بر آن تاکید دارد.
وی گفت: متاسفانه فعالیت های پژوهشی در کشور کاهش یافته است؛ در حالی که پژوهش در حوزه صنعت می تواند به رشد منجر شود.
ربیعی برگزاری چنین جشنواره هایی را نوعی تشویق اجتماعی برای فعالان عرصه اندیشه عنوان کرد و گفت: این جشنواره تشویق معنوی برای کسانی است که جان خود را برای ارتقای علم و دانش نثار کرده اند.
وی تاکید کرد بزرگان اندیشه مانند «محمدعلی موحد» و «نجف دریابندری» در جامعه تکرار نمی شوند.
به گزارش ایرنا، در پایان این مراسم از محمدعلی موحد و نجف دریابندری مفاخر ادبی ایران و همچنین شماری از نویسنگان کتاب هایی که در سال 1394 انتشار یافت، قدردانی و به آنان نشان دهخدا اهدا شد.
از بیست و چهارم آبان ماه به مدت هفت روز به عنوان هفته کتاب و کتابخوانی نامگذاری شده است.

Source: irna.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *