رئیس دانشکده زبان شناسی بلگراد: حضور قریب به یک قرن زبان فارسی در این دانشگاه

به گزارش کنکوری ارشد دکتری به نقل از ایرنا، ‘لیلیانا مارکوویچ’ سه شنبه در ملاقات با ‘عباس خامه یار’ با اشاره به نودمین سالگرد افتتاح رشته شرق شناسی دانشکده زبان شناسی بلگراد گفت: به عنوان رئیس دانشکده شرق شناسی دانشگاه بلگراد افتخار دارم که اعلام کنم ما در روز هشتم و نهم دسامبر سال جاری نودمین سال افتتاح کرسی شرق شناسی دانشگاه بلگراد را جشن می گیریم و از شما هم دعوت می کنم در این روزها در جشن ما در بلگراد شرکت کنید.
وی افزود: 90 سال پیش «فهیم بایراکتارویچ» بنیانگذار بخش شرق شناسی و اولین فارسی شناس کشور ما در سال 1926 میلادی زبان فارسی را در دانشکده بلگراد تأسیس کرد و مشغول به تدریس آن شد.
‘او از بزرگترین اساتید شرق شناس در آن زمان در اروپا بود.متاسفانه بخاطر مرگ نا بهنگام وی زبان فارسی در دپارتمان شرق شناسی دانشکده زبان شناسی بلگراد تا سال ها متوقف شد. به هر حال ما ورود شما به دانشگاه بلگراد را که با جشن نودمین سال تاسیس کرسی شرق شناسی مقارن شده به فال نیک می گیریم.’
وی در ادامه اظهاراتش گفت: من خود شرق شناس هستم و اهمیت ویژه ای برای تمدن و فرهنگ ایران قائل هستم. تمدن و فرهنگ ایران از دوران باستان اهمیت ویژه ای داشته و همانطور که می دانیم ایران در مرکز جاده ابریشم واقع شده بود. ما در دانشگاه طرح تحقیقاتی تحت عنوان ‘جاده ابریشم’ داریم و در این طرح تحقیقات وسیعی درباره آسیا و ایران انجام می دهیم.
رئیس دانشکده زبان شناسی دانشگاه بلگراد سپس با اشاره به ایجاد کرسی زبان فارسی در دانشکده گفت: به رغم اهمیت ویژه تمدن و فرهنگ ایران ما برای تاسیس کرسی زبان فارسی روال معیار و علمی خاصی داریم و از آن پیروی می کنیم.
وی سپس با اشاره به وضعیت کنونی زبان فارسی در این دانشکده گفت: پس از سال ها وقفه در تدریس زبان فارسی در این دانشکده ما اکنون یک استاد زبان فارسی به نام ‘سعید صفری’ در این دانشگاه داریم که بخشی از تاسیس کرسی زبان فارسی خواهند بود به خصوص با کتاب آموزشی که اخیرا توسط وی نوشته شده است.
این کتاب طبق معیارهای علمی، روشمند بوده و همه استادان ما نیز این موصوع را تایید کرده اند.
وی اشاره کرد: برای تاسیس کرسی زبان فارسی مقدمات دیگری نیز لازم است از جمله کتاب های آموزشی بیشتر و تقویت این درس با استادان تاریخ و ایرانشناسی.
‘ما همراه با دکتر صفری قدم به قدم در حال نزدیک شدن به این معیارها و ضوابط هستیم و در آینده نزدیک تصور می کنم این کرسی تاسیس خواهد شد. پس از آن زبان فارسی تبدیل به درس و رشته خواهد شد.در آینده هم امیدواریم که استادان بومی در همین رشته تربیت شوند.’
معاون بین الملل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ایران نیز در این دیدار ضمن تشکر از دعوت رئیس دانشکده زبان شناسی دانشگاه بلگراد برای حضور در نودمین سالگرد تاسیس کرسی شرق شناسی در این دانشگاه گفت: تشابهات زیادی میان دو کشور ایران و صربستان وجود دارد و یکی از این تشابهات وجود دپارتمان شرق شناسی و حضور 90 ساله فرهنگ و زبان فارسی در دانشگاه این منطقه از بالکان می باشد که باعث همگرائی و پیوستگی دو فرهنگ ایران و صربستان شده است.
‘دلیل دیگر این همگرایی حضور بیش از 500 زبان آموز و علاقمند به زبان فارسی در دانشگاه های صربستان است که حدود 150 نفر از آنها از دانشجویان دانشکده زبان شناسی دانشگاه بلگراد هستند. امید ما این است که با تاسیس کرسی زبان و ادبیات فارسی در این دانشگاه تحقیقات و تحصیل در این رشته بومی شود.’
«عباس خامه یار» با ارائه آماری از تحصیلات دانشگاهی در ایران گفت: ما هم اکنون در ایران در سطح دانشگاهی چه به لحاظ تعداد دانشجویان و استادان و چه به لحاظ تولید مقالات علمی به رغم سه دهه تحریم های اقتصادی رتبه بسیار بالایی در جهان داریم. علاوه بر این هم اکنون بیش از نیمی از جمعیت دانشجویان ایرانی در دانشگاه ها و مراکز عالیه را بانوان تشکیل می دهند.
وی افزود: مایل هستم از شما و معاونتان دعوت کنم که به ایران سفر کنید تا از نزدیک با پیشرفت های کشورمان در همه زمینه های علمی و بخصوص در زمینه رشته زبان شناسی آشنا شوید.
خامه یار تصریح کرد: ضمن تایید روش و روال علمی شما اعلام می کنم که ما و رایزنی فرهنگی ایران در بلگراد آماده همه گونه حمایت از این روال علمی هستیم از جمله تامین استاد و حمایت از تولید کتاب های آموزشی علمی و روشمند زبان و ادبیات فارسی.
‘به علاوه ما آمادگی کامل داریم که بورسیه تحصیلی را در اختیار آن دسته از دانشجویان شما قرار بدهیم که می خواهند در رشته زبان و ادبیات فارسی تا سطح دکترا تحصیل کنند تا شما بهتر بتوانید نقایص تاسیس این رشته را در آینده رفع کنید.’
وی افزود: تا تحقق تاسیس کرسی زبان فارسی خواهش دارم که دانشگاه، فضایی به عنوان اتاق ایران تاسیس کند تا در آن دانشجویان استادان و دانشجویان علاقه مند به فرهنگ ایران با فرهنگ و زبان ایران بیشتر آشنا شوند.
‘رایزنی ما نیز آمادگی کامل برای کمک به تجهیز چنین مکانی را دارد. حتی می شود یکی از استادان برجسته زبان فارسی از ایران این مکان را در جشن نودمین سالگرد شرق شناسی و ورود زبان فارسی به دانشگاه بلگراد افتتاح کند.’
در این نشست همچنین محسن سلیمانی رایزن فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در بلگراد و سعید صفری استاد زبان فارسی اعزامی از ایران حضور داشتند.

Source: irna.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *