ایران و بوسنی و هرزگوین بر همکاری دانشگاهی تاکید کردند

به گزارش کنکوری ارشد دکتری به نقل از ایرنا، ‘زهدیا حسن’ روز پنجشنبه در ملاقات با ‘عباس خامه یار’ در سارایوو با ارائه توضیحاتی پیرامون تاریخچه و وضعیت کنونی این دانشکده گفت: دانشکده علوم اسلامی براساس تصمیم شورای عالی سازمان جمعیت اسلامی یوگسلاوی سابق درسال 1977 در مقطع لیسانس تأسیس شد و از سال 1995 دو مقطع فوق لیسانس و سپس دکترا به آن دانشکده اضافه شده است.
وی در ادامه با اشاره به اینکه این دانشکده از سال 2015 رسما به زیرمجموعه دانشگاه سارایوو در آمد و در حال حاضر همزمان زیر نظر دانشگاه سارایوو و سازمان جمعیت اسلامی می باشد، افزود: هم اکنون دانشجویان می توانند در یکی از رشته های قرائت، تفسیر، فقه القرآن، حدیث، عقاید و تصوف و ادیان تطبیقی، تمدن اسلامی، فلسفه اسلامی، علم و تربیت اسلامی و روان شناسی به تحصیلات خود تا مقطع دکترا ادامه دهند.
زهدیا حسن دراین نشست اظهار داشت: یکی از اهداف ما دراین دانشکده پرداختن به امر پرورش دانشجویان در کنار امور آموزشی است و فکر می کنیم که کشور بوسنی و هرزگوین در آینده نیاز به متخصصینی متعهد و مسئولیت شناس دارد. افرادی که بتوانند به عنوان الگویی برای دیگر جوانان درجامعه خود باشند.
وی در ادامه سخنان خود به کنفرانس بین المللی نفی خشونت و افراط گرایی از دیدگاه قرآن کریم که قرار است با همکاری رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در بوسنی و هرزگوین در اوایل سال آینده برگزار شود، اشاره کرد و این همکارای را موجب مباهات دانست.
معاون بین الملل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی کشورمان نیز در این دیدار طی سخنانی اظهار داشت: کشور بوسنی وهرزگوین پس از پشت سر گذاردن دوران جنگ و خصومت، نیازمند بازسازی می باشد و در این خصوص دانشگاه حرف اول را دارد.
‘عباس خامه یار’ ضمن تایید روش این دانشکده در پرداختن به امور پرورشی دانشجویان از سخنان امام خمینی (ره) مبنی بر اینکه دانشگاه به عنوان کارخانه انسان ساز است یاد کرد و آن را سر منشآ صلاح یا فساد یک جامعه دانست.
وی با تشکر از همکاری های دانشکده علوم اسلامی در برگزاری کنفرانس یاد شده با همکاری رایزنی فرهنگی سفارت کشورمان در سارایوو گفت: متاسفانه افراط گرایی و خشونت همانگونه که مقام معظم رهبری اشاره داشتند به عنوان درد مشترک بین تمامی انسان ها چه در شرق و یا غرب می باشد و به دلیل کج فهمی و جهل تعدادی اندک، چهره نامطلوبی از اسلام در جهان غرب ارائه داده می شود.
وی درادامه این نشست با ابرازامیدواری که این کنفرانس با شرکت اندیشمندانی ازایران ومنطقه بالکان بتواند در پاسخگویی به برخی از این شبهات بوجود آمده موفق باشد، افزود: پس از انقلاب اسلامی زحمات زیادی در ایران برای تولید متون علمی و دانشگاهی در حوزه علوم انسانی کشیده شد تا بتواند در کنار ارائه آخرین دستاوردهای علمی، در زمینه های مختلف این حوزه روحیه مبارزه با تفوق طلبی و انحصارگری غرب را به چالش بکشد و به جای آن روحیه خودباوری و عزت نفس را در پژوهشگران مسلمان احیا کند.
خامه یار همچنین تصریح کرد: ایران آمادگی دارد تمامی تجربیات ارزشمند خود را در این زمینه در اختیار دانشگاه های بوسنی و هرزگوین قرار بدهد.
در این نشست نیز ‘علی اصغر عامری’ رایزن فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در بوسنی و هرزگوین حضور داشت

Source: irna.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *