وزارت بهداشت پیگیر حل مشکل دانشجویان پزشکی ایرانی در هند است

وزارت بهداشت پیگیر حل مشکل دانشجویان پزشکی ایرانی در هند است

دکتر ‘حمید اکبری’ با ابراز تاسف از این که هنوز مشکل تحصیل دانشجویان ایرانی رشته های پزشکی و دندانپزشکی در هند برطرف نشده است، درباره علل بروز این مشکلات، به خبرنگار علمی ایرنا گفت: سال قبل، دیوان عالی هند یک قانون را برای ورود دانشجویان به رشته های پزشکی و دندانپزشکی تصویب کرد که شرکت و قبولی در آزمون بین المللی ‘نیت’ به عنوان شرط ورود به این دوره ها تعیین شده بود.
وی ادامه داد: در قانون جدید کنکور سراسری هند، ابهامی برای دانشگاه ها و دانشجویان وجود داشت زیرا در آن، اعلام شده که این آزمون برای دانشجویان هندی الزامی است و گفته شده که خارجی ها نمی توانند در این آزمون شرکت کنند بنابراین برداشت این بوده که این آزمون برای دانشجویان خارجی نیست.
اکبری خاطرنشان کرد: برهمین اساس، دانشگاه های هندی به دانشجویان خارجی، پذیرش داده و دانشجویان هم با پرداخت هزینه، وارد دانشگاه شده اند ولی موقع ثبت نام و گرفتن ویزا، دیوان عالی هند به دانشگاه ها اعلام کرده که منظورشان این بوده که همه دانشجویان باید این امتحان را بگذرانند.
وی تصریح کرد: تاکنون تعداد محدودی از دانشگاه های هندی به این موضوع عمل کرده و از پذیرش دانشجویان خارجی خودداری کرده اند و تعداد دانشجویان ایرانی که تاکنون با این مشکل روبه رو شده اند، زیر 10 نفر است اما این نگرانی برای بقیه دانشجویان هنوز ادامه دارد و نمی دانند که آیا سایر دانشگاه ها هم همین روال را دنبال می کنند یا اجازه تحصیل به دانشجویان خارجی می دهند.
قائم مقام معاون آموزشی وزارت بهداشت درباره پیگیری های این وزارتخانه به منظور حل مشکل دانشجویان ایرانی در هند گفت: از حدود یک ماه و نیم قبل که در جریان قرار گرفتیم، با سفیر جمهوری اسلامی ایران در دهلی نو و رایزن علمی کشورمان صحبت هایی داشتیم، اخیرا نیز با مدیرکل کنسولی وزارت امور خارجه جلسه برگزار کردیم و با خانواده های دانشجویان ایرانی که برای تحصیل در هند دچار مشکل شده اند، دیدارهایی داشتیم.
وی تاکید کرد: در وزارت بهداشت به صورت جدی پیگیر موضوع هستیم چون اینها فرزندان کشور هستند و درست است هنوز به طور رسمی دانشجوی علوم پزشکی نشده اند و در مرحله ورود به دانشگاه هستند ولی به هرحال، حل مشکل آنها را وظیفه خود می دانیم.
اکبری به گفت و گوی اخیر خود با سفیر هند در ایران هم اشاره کرد و گفت: به گفته سفیر، ممکن است این قانون بازنگری شود و بررسی آن در دست پیگیری است ولی از نتیجه آن خبر نداریم چون از دست ما خارج است.
رایزن علمی ایران در شبه قاره هند نیز اواخر مهرماه امسال به دانشجویان ایرانی متقاضی تحصیل در هندوستان در رشته های پزشکی و دندانپزشکی توصیه کرد به دلیل تفاوت سیستم آموزشی با ایران و همچنین هزینه های سرسام آور و وجود مشکلات زیاد در این رشته ها ثبت نام نکنند.
‘سید محمد رضا خلیلی’ افزود: دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در رشته های پزشکی به دلیل تفاوت سیستم آموزشی هند با ایران با سختی های فراوانی جهت تحصیل در این کشور روبرو می شوند و پس از بازگشت به ایران نیز باید در آزمون ها و دوره های تکمیلی شرکت کنند که این امر سبب ایجاد فشار مضاعف بر دانشجویان می شود.
وی به دانشجویان ایرانی متقاضی تحصیل در هند پیشنهاد کرد به جای رشته های پزشکی و دندانپزشکی، در رشته های علوم مهندسی ، فنی، انسانی و تجربی دانشگاه های معتبر هند ثبت نام کنند.

Source: irna.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *