زمینه های نگهداری اعضای هیات علمی دانشگاه ها باید فراهم شود

زمینه های نگهداری اعضای هیات علمی دانشگاه ها باید فراهم شود

به گزارش کنکوری ارشد دکتری به نقل از ایرنا، محمدعلی کی نژاد روز سه شنبه در همایش استانی هیات های اجرایی جذب دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی استان ایلام اظهار کرد: فرآیند نگهداری اعضای هیات علمی دانشگاه ها باید با دقت بیشتری انجام و در این راستا یک برنامه جامع تدوین شود.
وی افزود: هر چند حقوق، مزایا و مسائل رفاهی استادان دانشگاه باید تامین شود اما حفظ اعضای هیات علمی تنها با تامین مسائل مالی امکانپذیر نیست و در این زمینه انجام کارهای فرهنگی ضروری است.
کی نژاد یادآور شد: جذب هیات علمی از مهمترین فعالیت های مسئولان دانشگاهی است که باید توجه ویژه به صلاحیت افراد جذب شده وجود داشته باشد.
وی بر لزوم تشکیل شورای راهبردی جذب هیات های علمی در دانشگاه ها تاکید کرد و گفت: هیات های اجرایی علاوه بر توجه ویژه به انتخاب اصلح، وظایف دیگری نیز در ارزیابی های درونی و بیرونی دانشگاه ها دارند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و رئیس هیات عالی جذب هیات علمی دانشگاه ها اضافه کرد: مناطق محروم جایگاه ویژه در برنامه ریزی های ما دارند که در جذب اعضای هیات علمی نیز این امر باید رعایت شود.
کی نژاد تاکید کرد: نباید خارج از فراخوان، هیات علمی جذب کنیم چرا که همه چیز باید طبق قانون انجام شود.
وی در خصوص اقدام هیات های اجرایی جذب اعضای هیات علمی برای تامین نیاز نیروی انسانی دانشگاه ها گفت: با توجه به اینکه رشته های قدیمی از نظر تعداد اعضای هیات علمی تا اندازه ای اشباع شده؛ رشته های جدید برای جذب اعضای هیات علمی دانشگاه های کشور در اولویت است.
کی نژاد مدت زمان بررسی پرونده متقاضیان جذب در سمت هیات علمی و تایید صلاحیت آنان را براساس مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی چهار ماه و 2 ماه برای نخبگان اعلام کرد.
رئیس دانشگاه ایلام نیز در این نشست گفت: بین‌المللی شدن دانشگاه‌های استان بصورت جدی در دستور کار قرار دارد و در این زمینه آموزش استادان عراقی و پذیرش دانشجوی خارجی در دانشگاه ایلام و علوم پزشکی ایلام آغاز شده است.
محمد علی اکبری با بیان اینکه این استان از نظر تعداد تحصیل کرده های دانشگاهی نسبت به جمعیت، رتبه سوم کشور را دارد، افزود: برای جذب نیروهای جدید در دانشگاه های استان بحث دانشمند گزینی در دستور کار است.
وی تاکید کرد: بین دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی این استان هماهنگی و همکاری بسیار خوبی وجود دارد که به افزایش بهره وری و کاهش هزینه ها منجر شده است.
علی اکبری با اشاره به اینکه در 2 سال گذشته 40 عضو هیات علمی در دانشگاه ایلام جذب شده ، افزود:وضعیت علمی دانشگاه‌های این استان مطلوب است اما بالا بردن کیفیت آموزش دانشگاه های استان به صورت جدی دنبال می شود.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلام نیز در این نشست گفت: نسبت استاد به دانشجو در کشور 1 به 52 است در حالیکه در دانشگاه آزاد این نسبت 1 به 37 است.
شهریار عباسی اظهار کرد: با اینکه استان ایلام آخرین استان کشور است که دانشگاه آزاد در آن تاسیس شد اکنون هشت واحد و مرکز دانشگاه آزاد اسلامی در نقاط مختلف استان فعال است.
وی با بیان اینکه 8 هزار و 600 دانشجو در دانشگاه آزاد اسلامی در استان در حال تحصیل هستند، اضافه کرد: یک هزار و 301 دانشجو کاردانی، 4 هزار و 47 دانشجو کارشناسی، 315 دانشجو ارشد و 102 دانشجوی دکتری در دانشگاه آزاد ایلام تحصیل می‌کنند.
وی یادآور شد: در این دانشگاه 51 مربی، 71 استادیار، 6 دانشیار، یک استاد تمام و 98 دانشجوی بورس دکتری وجود دارد.
عباسی گفت: در طول سه سال گذشته 38 رشته در مقطع کارشناسی ارشد و هشت رشته در مقطع دکتری در دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلام راه‌اندازی شده است.

Source: irna.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *