دانشگاه علوم پزشکی ایران ودانشگاه بولونیا تفاهمنامه همکاری علمی امضا کردند

دانشگاه علوم پزشکی ایران ودانشگاه بولونیا تفاهمنامه همکاری علمی امضا کردند

به گزارش کنکوری ارشد دکتری به نقل از خبرنگار ایرنا، این تفاهمنامه روز سه شنبه در مراسمی در دانشگاه بولونیا، که یکی از پنج دانشگاه مهم ایتالیا و قدیمی ترین دانشگاه در اروپا محسوب می شود، با حضور محمد فرهادی وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری جمهوری اسلامی که در صدر هیاتی درایتالیا بسر می برد، توسط سید جواد میر اسماعیلی رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران و ‘فرانچسکو اوبرتینی’ رئیس دانشگاه بولونیا برای همکاری های آموزشی، پژوهشی و تبادل استاد و دانشجو میان دو دانشگاه به امضا رسید.
رئیس دانشگاه بولونیا در این مراسم ضمن تقدیر از پیشرفت های علمی ایران اظهار داشت: با توجه به توانمندی های دانشگاه های ایران و علاقه طرفین بر ادامه همکاری ها، اراده ما بر گسترش همکاری های موجود دانشگاهی با ایران به ویژه در بخش های پزشکی، مهندسی و دامپزشکی است.
دکتر فرهادی نیز در این مراسم که در آکادمی علوم دانشگاه بولونیا برگزار شد با اشاره به وضعیت و سیاستگذاری علم و فناوری در ایران گفت: ایران با جمعیتی بالغ بر 80 میلیون نفر که 50 درصد آن را افراد زیر 40 سال تشکیل می دهند ، همواره پیشرفت های قابل توجهی را به واسطه آموزش و تربیت نیروی انسانی در حوزه علوم و فناوری داشته است. ایران با تمدن عظیم و باستانی خود همواره در طول تاریخ مهد علم بوده و دانشمندان و فرهیختگان تاریخ کهن آن همچون ابن سینا، حکیم رازی و فارابی کمک های موثری را در بسیاری از زمینه های علمی از جمله ریاضی، فلسفه، نجوم ، شیمی و غیره به عمل آوردند.
فرهادی به چارچوب همکاری های دوجانبه ایران و ایتالیا اشاره کرد و افزود: علاوه بر تشکیل اولین کمیته مشترک علمی و فناوری دو کشور در تهران، درحال حاضر برنامه مشترکی موسوم به ‘پیترو دلا واله’ با 6 پروژه مشترک تعریف شده است. ایران در حال حاضر در بسیاری از پروژه های علمی کوچک با ایتالیا همکاری می کند که امیدواریم این همکاری های علمی و تحقیقاتی وارد مرحله عملی جدیدتری بشود. یک نشست مهم نیز در خصوص حفظ و مرمت آثار باستانی با حضور دانشمندان ایتالیایی در ایران برگزار شده و در پایان ماه جاری نیز نشست مشترک انتقال و توسعه فناوری با حضور 15 تن از اعضا هیات علمی محققان و برگزیدگان جامعه علمی ایتالیا درتهران برگزار می شود.
فرهادی با اشاره به اینکه سهم ایران از مقالات علمی برتر جهان در سال 2016 میلادی 1.2 درصد بوده است، گفت: 225 مقاله در زمره مقالات جهان بوده و تنها در سال تحصیلی 2015 – 2016 میلادی 200 دانشمند ایرانی در فهرست دانشمندان برتر جهان قرار گرفتند.
وی با تاکید بر بین المللی کردن دانشگاه ها و پژوهشگاه های کشور بر اساس شناخت برتری های نسبی، توانمندی ها، ظرفیت ها و نیازهای تحقیقاتی و فناوری کشور گفت: امروز 22 درصد از مقالات علمی ما بطور مشترک با دانشگاه ها و موسسات علمی بین المللی تولید می شوند. همچنین بسیاری از همکاری های علمی با کشورهای اسلامی و همچنین کشورهای اروپایی نظیر آلمان، اتریش و فرانسه صورت می گیرد و تفاهم نامه های علمی بسیاری نیز با آنها منعقد شده است .
آکادمی علوم دانشگاه بولونیا که دارای کرسی زبان و ادبیات فارسی است، در پایان این مراسم دیپلم افتخاری این آکادمی را به دکتر فرهادی اعطا کرد. فرهادی نخستین ایرانی است که دیپلم افتخاری این آکادمی را کسب کرده است.
دکتر فرهادی که روز دوشنبه در صدر هیاتی علمی برای دیدار با ‘استفانیا جانینی’ همتای ایتالیایی خود و جمعی از مقامات دانشگاهی این کشور برای سفری چهار روزه وارد رم شده است، همچنین از بخش های مختلف دانشگاه ‘لاسپینتزا ‘رم که از جمله قدیمی ترین و بزرگترین دانشگاه های اروپا محسوب می شود بازدید و با رئیس این دانشگاه دیدار کرد.
وی همچنین از دانشگاه شرق شناسی ‘ونیز’ در شمال این کشور، بازدید و با روسای این دانشگاه ها گفت و گو خواهد کرد.

Source: irna.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *