مشاور عالی سازمان سنجش آموزش کشور از افزایش آمار داوطلبان دکتری و کاهش آمار داوطلبان آزمون کارشناسی ارشد سال ۹۵ نسبت به سالهای گذشته خبر داد.

دکتر حسین توکلی در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: بر اساس آماری که تاکنون به ثبت رسیده است، آمار داوطلبان آزمون کارشناسی ارشد علیرغم یکی شدن آزمون های ارشد دانشگاه های دولتی و دانشگاه آزاد، نسبت به سال های گذشته کاهش یافته است.

وی یادآور شد: تعداد ۷۵۹ هزار و ۸۷۲ داوطلب در سال ۹۵ برای پذیرش در سال ۹۶ ثبت نام کرده اند. در حالی که در سال گذشته تعداد ۷۶۱ هزار و ۱۱۶ داوطلب و در دو سال گذشته (ثبت نام در بهمن ۹۳ و پذیرش در مهر ۹۴) تعداد ۸۱۲ هزار و ۸۱۲ داوطلب ثبت نام کرده بودند.

مشاور عالی سازمان سنجش یادآور شد: این در حالی است که امسال یک آزمون ارشد برای پذیرش در همه دانشگاه ها و از جمله دانشگاه آزاد برگزار می شود و سال های گذشته دو آزمون مجزا برای پذیرش در دانشگاه های دولتی و آزاد برگزار می شد.

وی درباره میزان داوطلبان آزمون دکتری تخصصی (Ph.D) خاطرنشان کرد: آمار ثبت نام داوطلبان در آزمون های دکتری نشان می دهد که با توجه به اینکه آزمون دکتری نیز امسال ادغام شده و تنها یک آزمون برای پذیرش در دانشگاه های دولتی و آزاد برگزار می شود، تعداد داوطلبان نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

توکلی افزود: در سال ۹۴ که آزمون دکتری برای پذیرش در دانشگاه های دولتی بود تعداد ۲۰۱ هزار و ۶۶۰ داوطلب ثبت نام کرده بودند که این میزان با افزایش ۵۰ هزار نفری، در دکتری سال ۹۵ با تعداد ۲۶۰ هزار و ۱۷۰ نفر به ثبت رسیده است.