هیات امنای دانشگاه آزاد ازحد نصاب نیفتاده است

به گزارش خبرنگار گروه علمی ایرنا، دکتر محمدمهدی زاهدی سه شنبه شب در حاشیه هشتاد و نهمین جلسه ستاد نقشه جامع علمی کشور در جمع خبرنگاران با بیان اینکه تنها بحث مطرح شده در شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص دانشگاه آزاد مربوط به کاهش تعدادی از اعضای هیات موسس و امنای این دانشگاه است، افزود: دانشگاه آزاد باید هرچه زودتر به معرفی افراد جایگزین برای تایید در شورای عالی انقلاب فرهنگی اقدام کند.
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی ادامه داد: البته هیات موسس تکمیلی می تواند در خصوص انتخاب رئیس دانشگاه آزاد نیز تصمیم گیری کند.
وی در بخش دیگری یکی از دلائل اصلی تقلب در مقالات علمی را در نوع نظام پذیرش دانشجو دانشگاه های کشورمان بخصوص از سوی دانشگاه آزاد اسلامی و پیام نور در حوزه تحصیلات تکمیلی دانست.
این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه این نظام مطابق با انتظارات اسناد بالادستی نظام نبوده است در عین حال اظهار کرد: البته این مشکل سال گذشته با تصویب یک قانون در مجلس شورای اسلامی اصلاح کرده ایم و امسال نظام پذیرش دانشجو ساماندهی می شود.
وی در ادامه، یکی دیگر از دلائل وجود تقلب علمی در دانشگاه های کشورمان را پذیرش حجم زیاد دانشجو بدون ضابطه به خصوص از سوی دانشگاه آزاد اسلامی ذکرکرد.
رئیس کمیسون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بسیاری از دانشجویان پذیرفته شده در حوزه تحصیلات تکمیلی کارمند بوده اند و فرصت آنچنانی برای اینکه بر روی تولید رساله وقت بگذارند نداشته اند و لذا این حقیقت نیز به بروز این مسائل دامن زده است.
وی در خصوص اینکه گفته می شود حذف پایان نامه در جلوگیری از سرقت علمی کارساز است یا خیر نیز اظهارکرد: ما یک سیستم داریم برای فوق لیسانس که سیستم کارشناسی ارشد آموزشی که در آنجا می تواند پایان نامه نباشد.
زاهدی در خصوص سند 2030 نیز با بیان اینکه این سند از سوی نمایندگی یونسکو در کشورمان با همکاری وزارت علوم و وزارت آموزش و پرورش تدوین شده است، اظهارکرد: گفته شده نظر دستگاه های مختلف در قالب 31 کمیته مختلف برای این سند اخذ شده است که جای تاسف است بدون هماهنگی با شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجلس شورای اسلامی این سند تدوین شده است.
وی با اشاره به جلسه ای که با مسئول نمایندگی سازمان یونسکو در کشورمان و وزیر علوم و آموزش و پرورش در این خصوص برگزار شده است افزود: در این نشست اذعان شد که 2030 سند نیست بلکه یک چارچوب اقدام است که در راستای سند 2030 یونسکو است.
رئیس کمیسون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ما در این جلسه تاکید کردیم که حتی این چارچوب اقدام نیز باید بر اساس اسناد بالادستی کشور همچون سند بنیادین آموزش و پرورش و سند اسلامی شدن دانشگاه ها باشد و نمی توان خارج از اینها و صرفا بر اساس سند 2030 عمل شود.
علمی ** 1836 **1440
خبرنگار: یوسف درویشی** انتشاردهنده: معصومه گلشن

 

Source: irna.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *